MÜZİK ALANINDA ÖZEL YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN BİLSEM EĞİTİM SÜRECİ

Özel yetenekli kişiler bir ülkenin bilim, sanayii, teknoloji, sanat gibi alanlarda geleceğinin mimarlarıdır. Özel yetenekli öğrencilerin eğitim gördüğü Bilim ve Sanat Merkezlerinde resim, müzik ve genel yetenek alanları olmak üzere üç dalda eğitim görmektedirler. Müzik alanında özel yetenekli bireyler, yaptıkları çalışmalarla ülkelerini sanat alanında geliştirmekte, ülkelerinin dünya sanatında söz sahibi olmasında ve ülkelerini diğer dünya ülkelerine tanıtmada önemli rol oynamaktadırlar. Bu sebeple, bu bireylerin yeteneklerinin erken yaşta keşfedilmesi ve iyi eğitim almaları onların mutlu birer birey olmasında ve geleceğimize katkı sağlamalarında büyük öneme sahiptir. Bu araştırmada diğer yetenek alanlarına oranla daha az araştırılmış olan müzik alanında özel yeteneklilerin “Türkiye’deki tanılanma süreçleri ve BİLSEM’de aldıkları müzik eğitimi” üzerinde durulmuştur. Araştırmada literatür tarama yöntemi kullanılarak konu ile ilgili çalışmalar incelenmiş ve elde edilen bilgiler ışığında ulaşılan veriler değerlendirilmiştir. Araştırmanın; bu alanda yapılacak olan diğer çalışmalara öncülük etmesi, ülkemizde müzik alanında özel eğitim alan öğrencilerin eğitimine katkı sunması, bu alanla ilgilenen eğitimcilere, özel yetenekli çocuklara sahip ailelere ve öğrencilere yol göstermesi, ülkemizde bu yeteneğe sahip öğrencilerin daha fazla fark edilmesine katkı sağlaması amaçlanmıştır.

SAC EDUCATION PROCESS OF GIFTED STUDENTS IN MUSIC

"Gifted individuals are the architects of a country's future in fields such as science, industry, technology and art. In Science and Art Centers where gifted students are educated, education is provided in three branches: painting, music and general talent. Individuals with special talents in the field of music carry their countries forward in the field of art with their works. These individuals play an important role in helping their countries have a say in world art and introduce their countries to other countries around the world.For this reason, discovering the talents of gifted individuals at an early age and receiving a good education are of great importance for them to be happy individuals and to contribute to our future.In this study, it has been focused on "the identification processes of special talents in the field of music in Turkey and the musical education they receive in SAC", which has been less researched compared to other talent fields.Studies on the subject were examined in this study by using the literature review method and the data reached in the light of the information obtained were evaluated.It is among the aims of this study to lead other studies in this field, to contribute to the education of students receiving special education in the field of music in our country, to guide the educators who are interested in this field and to families and students with special talents, and to contribute to the awareness of students with this talent in our country.

___

  • ADIZEL, Begüm Fulya &ÖZMENTAŞ, Gökmen, “Müzik Alanı Öğrenci Velilerinin Eğitim Süreçlerine Yönelik Farkındalıkları: Antalya BİLSEM Örneği”,Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt 7, Sayı 3, 2018, s.225-232.
  • AKAR, Filiz,Yetenek Yönetimi, İmge Kitabevi Yayınları, İstanbul, 2015.
  • ALTAN, Mustafa Zülküf, Çoklu Zekâ Kuramı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Cilt 17, Sayı 17, 1999, 105-117.
  • BAPOĞLUDÜMENCİ,Seda,Gürsoy, Figen & ARAL, Neriman, “Türkiye’de Okul Öncesi Dönemdeki Üstün Potansiyalli ve Üstün Zekâlı Olan Çocukların Eğitimleri”, Kastamonu Eğitim Dergisi,Cilt 24, Sayı 5, 2016,s. 2469-2480.
  • BEHAR, Cem, Aşk Olmayınca Meşk Olmaz,8. Baskı,Yapı Kredi Yayınları. İstanbul,2023, s. 19.
  • BİLİM VE SANAT MERKEZLERİ YÖNERGESİ, Tebliğler Dergisi. Sayı: 2618, 2009.
  • BÖKE, Azelya Melis, “Müzik Alanında Özel Yetenekli Çocukların Müziksel Gelişmelerinin Bilim ve Sanat Merkezlerini Tercih Süreçlerine Etkisi”,(Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, 2019).
  • ÇAKIN, Nihat, “Bilim ve Sanat Merkezine Zihinsel Alandan Devam Eden Öğrencilerin Akranları ile Okul Başarıları Açısından Karşılaştırılması”,(Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2005).
  • ÇİLOĞLU, Sibel&ÇEVİK KILIÇ, Deniz Beste,Bilim ve Sanat Merkezlerinde (BİLSEM) Öğrenim Görmekte Olan Müzik Birimi Öğrencilerinin Yaşadıkları Sorunların İncelenmesi, Eğitimde Güncel Araştırmalar,Gece Kitaplığı, Ankara, 2022.
  • ÇUHADAR, Celil Hakan,“Müziksel Zekâ”,Ç. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 26, Sayı 3, 2017. s. 1-12.
  • DEMİR, Ahmet, “Bilim ve Sanat Merkezinde Müzik Eğitimi Alan Ortaokul Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi”,(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019).
  • DÖNMEZ BAYKOÇ, Necate, Üstün Yetenekli Çocuklar Bildiriler Kitabı,1. Baskı, Çocuk Vakfı Yayınları, İstanbul 2004, s. 69-74.
  • GÜVEN, Elif& SEZGİNSOY, Burcu. Müzik Alanında Üstün Bir Yetenek: İdil Biret (Görüş ve Önerileri). Eğitim Fakültesi Dergisi XXII (1), 2009, s.123-142.
  • IŞIK, Abdulcelil & GÜNEŞ, Engin, “Türk Tarihinde Özel Yeteneklilerin Eğitimi: Osmanlı Enderun Mektebi”, Üstün Zekâlılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, Cilt 4, Sayı 3, 2017, s.1-13.
  • KAPTAN, Merve Nur ;& KAPTAN, Volkan, “Osmanlı Döneminde Musiki Eğitimi Veren Kurumlar Üzerine Bir İnceleme”, JiaJournal, Cilt 2, Sayı 2, 2019, s. 40-52.
  • KILIÇ, Haydar, “Bilim ve Sanat Merkezleri Yöneticilerinin Müzik Yetenek Alanındaki Öğrencilerin Eğitimine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi” (Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Medeniyetler Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Yönetim Anabilim Dalı, 2021).
  • KÖSE, Gonca, “İnsan Kaynakları Yönetiminin Derin İçgörüşü: Yetenek Yönetimi ve İşveren Markası İlişkileri”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 11, Sayı 56, 2018, s. 823-833.
  • MALKOÇ, Tülin,Üstün Yetenekli Çocuklar Bildiriler Kitabı,1. Baskı, Çocuk Vakfı Yayınları, İstanbul, 2004, s. 169.
  • MEB, “Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi Öğrencilerinin Çalgı Eğitimindeki Sorunları ve Kişisel Özellikleri Arasındaki İlişkiler”,Üç Aylık Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi. Sayı: 68, 2005.
  • MEB,“Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi”,Tebliğler Dergisi, Cilt 79, Sayı 2710, 2016, s. 449.
  • ÖZBAY, Yaşar,Üstün Yetenekli Çocuklar ve Aileleri. T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Aile ve Toplum HizmetleriGenel Müdürlüğü, Ankara, 2013.
  • ÖZDEN, Erhan, “Osmanlı Maarifi’nde Musiki”, Rast Müzikoloji Dergisi, Cilt 2, Sayı 1, 2014, s. 89-107.
  • ÖZDEN, Erhan, “Osmanlı’nın Musiki Okulları”, Rast Müzikoloji Dergisi, Cilt 1, Sayı 2,2013, s.17-29.
  • ÖZDEN, Erhan, “Osmanlı Maarifinde Mûsikî” (Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013).
  • ÖZER, Burcu,“Türkiye’de BİLSEM Müzik Alanına Yönelik Yapılan Çalışmalar: Sistematik Bir Derleme”Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi.Cilt 16, Sayı 29, 2020, s. 2045-2076.
  • ÖZGÜVEN, İbrahim Ethem,Psikolojik Testler, Yeni Doğuş Matbaası, Ankara,1994.
  • PAÇACI, Gönül (Ed), Cumhuriyet’in Sesli Serüveni, Cumhuriyet’in Sesleri, Tarih Vakfı Yayınları, Cilt 10, Sayı 29, 1999.
  • ŞAHİN, Mustafa & DUMAN, Ruşen, “Cumhuriyetin Yapılanma Sürecinde Müzik Eğitimi”, Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi, VII: Cilt 16, Sayı 17, 2008, s. 259-272.
  • TUNÇDEMİR, İlknur, “Çoksesli Müzikte Harika Çocuk Kanununun Türk Müzik Kültürüne Etkisi: İdil Biret-Suna Kan Örneği”, Milli Eğitim Dergisi, Sayı 177, 2008, s. 8-27.
  • URHAN, Gülbahar, “Bilsem Müzik Sınavında Öğrencilerin ve Velilerin Sınava İlişkin Farkındalıklarını Artırmaya Yönelik Bir Çalışma: Aksaray İli Örneği”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,2022, s. 422-443.