Claude Debussy’nin “Première Rhapsodie” İsimli Eserine Klarnet İcracıları Perspektifinden Bir Bakış

“İzlenimcilik” akımının ve 20. yüzyıl müziğinin en önemli bestecilerinden olan Claude Debussy’nin Première Rhapsodie isimli eserinin, klarnet icracılarının perspektifinden değerlendirildiği bu çalışmada, bestecinin müzik dilinin, hedeflediği anlatım tarzının ele alınmasının yanı sıra hem klarnet hem de oda müziği repertuarında önemli bir yeri olan bu eserin yorumlanmasında kolaylık sağlayıcı bir kaynak oluşturularak çalıcılara katkı sağlanması amaçlanmıştır. 20. yüzyıl klarnet repertuarının en önemli eserleri arasında yer alan Claude Debussy’nin Première Rhapsodie isimli eseri, uluslararası yarışmalarda belirleyicilik özelliği yüksek bir eser olduğu gibi, resital programlarında da sıkça yerini almaktadır. Bu çalışmada öncelikle bestecinin yaşamı, eserleri, müzikal kimliği incelenmiş, ardından eserin müzikal analizine de kısaca değinilmiştir. Bu bilgiler ışığında bu çalışmanın, klarnet icracıları ve piyanistler için önem arz eden bu eser hakkında farklı bir bakış açısı kazandıracağı düşünülmektedir.

___

  • Aktüze, İ. (2004), Müziği Anlamak - Ansiklopedik Müzik Sözlüğü, İstanbul, Pan Yayıncılık.
  • Bali, S. (2019), Müzikte Romatik Dönem Bestecileri, İstanbul, Vakıfbank Kültür Yayınları.
  • Brooks, J. M. (2017), A Study of Franz Schubert's Arpeggione Sonata and Claude Debussy's Premiére Rhapsodie: A Performer's Perspective, Florida, Florida State University.
  • Code, D. J. (2010), Claude Debussy, Londra, Reaktion Books.
  • Çalışır, F. (1969). Sözlüklü Çalgı Bilgisi, Ankara, İş Matbaacılık ve Ticaret.
  • Çevik, B. (2007), Çağdaş Müziğin Öncüsü: Claude Debussy, Hayatı, Eserleri ve Müziğe Katkıları, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(1), 101 - 111.
  • Dangain, G. (1992). The ABC of The Young Clarinettist, Paris, Gérard Billaudot Éditeur Musical Publisher.
  • Debussy, C. (2004), Première Rhapsodie – Urtext, Münih, G. Henle Verlag.
  • Ellsworth, J. (2015), A Dictionary for the Modern Clarinetist, London, The Rowman & Littlefield Publishing Group.
  • İlyasoğlu, E. (2009), Zaman İçinde Müzik, İstanbul, Remzi Kitabevi.
  • Jensen, E. F. (2014), Debussy, Oxford, Oxford University Press.
  • Kurdaş, B. (2021), İzlenimcilik, İzlenimci Müzik ve Orkestrasyon Özellikleri, Sahne ve Müzik, (s. 21-49).
  • Orledge, R. (2003), Debussy the Man, The Cambridge Companion to Debussy (s. 9-24), Cambridge, Cambridge University Press.
  • Paddock, T. L. (2011), A Biographical Dictionary of Twentieth-Century American Clarinetists, Florida, Florida Devlet Üniversitesi, Doktora Tezi.
  • Rice, A. (2017), Notes For Clarinetists, Oxford, Oxford University Press.
  • Salman, Y. (2006), Klarinetin Mekanik Yapısı, Tarihsel Süreç İçerisindeki Gelişimi Klarinet Repertuvarındaki Bazı Önemli Resital Eserleri: C. Saint-Saens Sonata, F. Poulenc Sonata, C.Debussy Premiere Rhapsody, R.Schumann Fantasiestück, İstanbul, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi.
  • Say, A. (1997), Müzik Tarihi, Ankara, Müzik Ansiklopedisi Yayınları.