AN EXAMPLE OF MAURİCE RAVEL'S UNDERSTANDİNG OF ORCHESTRAL TRANSCRİPTİON: PAVANE POUR UNE INFANTE DÉFUNTE

Fransız besteci, piyanist ve orkestra şefi, Maurice Ravel (1875-1937), 20. yüzyılın en büyük bestecilerinden biridir. Ravel'in piyano için yazdığı eserlerde empresyonizm etkileri, enstrümanın tüm renklerinin kullanılmasıyla hayat bulur. Orkestra eserinde bu etkiler, farklı renk ve özelliklere sahip çalgıların tek başına ve farklı gruplar halinde birleştirilmesinden elde edilen çeşitli tını ve renklerle canlanır. Bu makale ile Maurice Ravel'in piyano için tasarladığı ve sonradan orkestrasyonla yeni bir kimlik kazandırdığı eserlerinden biri olan 'Pavane pour une infante défunte' (Ölü Prenses için Pavane) orkestrasyon teknikleri açısından incelenerek Ravel'in orkestrasyon anlayışını ortaya koymak amaçlanmıştır. Makalede bestecinin piyano yazısından orkestral transkripsiyon yaparken dikkat ettiği ilkeler üzerinde durulacaktır. Ravel'in orkestrasyonunda, denge faktörü ve çeşitli renkler oluşturmak için kullanılan yöntemler, müzikal fikirler ile teknikler arasında karşıtlık yaratılması, müzikal fikir ve duyguların orkestrasyon yoluyla ifade edilmesinde kullanılan konular ele alınarak orkestra transkripsiyonunun bir örneğinin oluşturulması amaçlanmıştır.

AN EXAMPLE OF MAURICE RAVEL'S UNDERSTANDING OF ORCHESTRAL TRANSCRIPTION: PAVANE POUR UNE INFANTE DÉFUNTE

Maurice Ravel (1875-1937), French composer, pianist and conductor, is one of the most important composers of the 20th century. In Ravel's works for piano, the effects of impressionism come to life with the use of all the colors of the instrument. In orchestral work, these effects are enlivened by various tones and colors obtained by combining instruments with different colors and characteristics individually or in different groups. With this article, ‘Pavane pour une infante défunte’ (Pavane for the Dead Princess), which is one of the works designed by Maurice Ravel for piano and later given a new identity with its orchestration, is intended to reveal Ravel's understanding of orchestration by studying in terms of orchestration techniques. The article will focus on the principles that the composer pays attention to when performing orchestral transcribing from the piano writing. In Ravel’s orchestration, it is aimed to create an example of orchestral transcription by addressing topics such as the balance factor and the methods, used to create various colors, the creation of contrast between the musical ideas and the techniques, used in expressing musical ideas and feelings via orchestration.

___

  • ADLER, Samuel, The Study of Orchestration, 5th edition, W. W. Norton & Company, New York 1989.
  • AKTÜZE, Irkin, Müziği Okumak 4.Cilt, 1st edition, Pan Yayıncılık, Istanbul 2003.
  • ALLEN, Robert., The Penguin Dictionary, 2nd edition, Penguin Books Ltd., London 2003.
  • APEL, Willi, Harvard Dictionary of Music, 8th edition, The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge/ Massachusetts 1974.
  • BURKHOLDER, James Peter; GROUT, Jay Donald; PALISCA, Claude Victor, A History of Western Music, 8th edition, W.W. Norton, New York 2010.
  • CAPLIN, William, Classical Form, 1st edition, Oxford University Press, New York 1998.
  • COOK, Nicholas; POPLE, Anthony, The Cambridge History of Twentieth-Century Music,1st edition, Cambridge University Press, Cambridge 2004.
  • FERIDUNOĞLU, Lale, İz Bırakan Besteciler, 1st edition, Inkılâp Kitabevi, Istanbul 2005.
  • HEADINGTON, Christopher, The Bodley Head History of Western Music, 2nd edition, The Bodley Head Ltd., London 1980.
  • ILYASOĞLU, Evin, Zaman İçinde Müzik, 9th edition, Remzi Kitabevi, Istanbul 2009.
  • LOVELOCK, William, A Concise History of Music, 4th edition, Frederick Ungar Publishing & sCo., New York 1962. MAITLAND, John Alexander Fuller, Grove's Dictionary of Music and Musicians, 1st edition, The Macmillan Company, New York 1908.
  • MIMAROGLU, İlhan, Müzik Tarihi, 9th edition, Varlık Yayınları, Istanbul 2011.
  • PISTON, Walter, Orchestration, 5th edition, Victor Gollancz Ltd., London 1969.
  • SACHS, Curt, Our Musical Heritage A Short History of Music,5th edition, Prentice Hall, Inc., New York 1952. SEVSAY, Ertuğrul, Orkestrasyon, 1st edition, YKY, İstanbul 2015.
  • USMANBAŞ, İlhan, Müzikte Biçimler, 1st edition, Milli Eğitim Basımevi, Istanbul 1974.