Aybike ŞENEL,
Elçin ATILGAN,
Merve TURHAN,
Rümeysa ÖZSOY,
Sümeyra DUMAN,
Merve Nur OCAK,
Gülistan ÖZGÜN,
Hatice Kübra KÖLÜK,
Naime Simla SÜNMEZ,
Caner MUTLU,
Ebru KAYA MUTLU
8832
İnternet Oyun Oynama Bozukluğu Olan Adölesanlarda Kas İskelet Sistemi Semptomları
Amaç: Bu çalışmanın amacı internet oyun oynama bozukluğu (İOOB) olan adölesanlarda kas iskelet sistemi semptomlarını incelemektir. Yöntem: Prospektif kesitsel tipte olan bu çalışmaya toplam 80 katılımcı dahil edildi. Katılımcılar sağlıklı adölesanlar ve IOOB tanısı alan adölesanlar olmak üzere iki eşit gruba ayrıldı. Sosyodemografik veriler kaydedildikten sonra, katılımcıların kas iskelet sistemi semptomları araştırmacılar tarafından hazırlanan 26 soruluk bir form ile değerlendirildi. Katılımcıların bağımlılık şiddeti İnternet Bağımlılığı Ölçeği ile değerlendirildi. Bulgular: Yaş ortalaması Grup I için 14,50 ± 2,10 yıl, Grup II için ise 14,90 ± 1,72 yıl olarak bulundu. “Oyun oynarken ağrılarımı umursamıyorum” ve “Oyun oynarken duruşumun bozulduğunu hissediyorum” maddelerine katılan katılımcılar Grup II'de Grup I'e göre istatistiksel olarak anlamlı yüksek bulundu. Kas iskelet sistemi semptomları açısından sağlıklı ve İOOB tanısı olan adölesanlar arasında anlamlı bir fark bulunmadı. Sonuç: Bu durum, İOOB tanısı olan adölesanların, oyun oynarken semptomlarına dikkat etmemeleri nedeniyle semptomlarını gerçekçi bir şekilde rapor edemedikleri şeklinde yorumlanabilir.
Musculoskeletal Symptoms in Adolescents with Internet Gaming Disorders
Objective: The aim of this study was to examine the musculoskeletal symptoms in adolescents with internet gaming disorder (IGD). Method: A total of 80 participants were included to this prospective cross-sectional study. Participants were divided into two equal groups: healthy adolescents and adolescents diagnosed with IGD. After sociodemographic data were recorded, musculoskeletal symptoms of the participants were evaluated with a 26-question form which was prepared by the researchers. The severity of addiction of the participants was evaluated with Internet Addiction Scale. Results: The mean age was found 14,50 ± 2,10 in Group I, and 14,90 ± 1,72 in Group II with no significant difference between. The participants who agreed to the items “I do not pay attention to my pain while I am playing games” and “I feel my posture getting worse while I am playing games” were found statistically significant higher in Group II than in Group I. No significant difference was found between healthy adolescents and adolescents with IGD in terms of musculoskeletal symptoms. Conclusion: It can be intrepreted that adolescents with IGD could not report realistically of their symptoms that they already do not pay attention while they are playing games.
___
- 1. Lee SY, Lee HK, Choo H. Typology of internet gaming disorder and its clinical implications. Psychiatry Clin Neurosci 2017; 71(7): 479-491.
- 2. Liang J, Matheson BE, Kaye WH, Boutelle KN. Neurocognitive correlates of obesity and obesity-related behaviors in children and adolescents. Int J Obes (Lond) 2014; 38(4): 494–506.
- 3. American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th. edition (DSM-5). Washington, DC. American Psychiatric Association; 2013
- 4. Mustafaoğlu R., Zirek E, Yasacı Z, Özdinçler A. Dijital teknoloji kullanımının çocukların gelişimi ve sağlığı üzerine olumsuz etkileri. Addicta: The Turkish Journal on Addictions 2018; 5(2): 227-247.
- 5. Harris C, Straker L, Pollock C, Smith A. Children, computer exposure and musculoskeletal outcomes: the development of pathway models for school and home computer-related musculoskeletal outcomes. Ergonomics 2015; 58(10): 1611-1623.
- 6. Ko CH, Lin HC, Lin PC, Yen JY. Validity, functional impairment and complications related to Internet gaming disorder in the DSM-5 and gaming disorder in the ICD-11. Aust N Z J Psychiatry 2020; 54(7): 707-718.
- 7. Young KS. Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyberpsychol Behav 1998; 1: 237- 244.
- 8. Bayraktar F, Gün Z. Incidence and correlates of internet usage among adolescents in North Cyprus. Cyberpsychol Behav 2007; 10: 191-197.
- 9. Aydoğdu-Karaaslan İ. Dijital oyunlar ve dijital şiddet farkındalığı: ebeveyn ve çocuklar üzerinde yapılan karşılaştırmalı bir analiz. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 2015; 8(36): 806-818.
- 10. Paulus FW, Ohmann S, von Gontard A, Popow C. Internet gaming disorder in children and adolescents: a systematic review. Dev Med Child Neurol 2018; 60(7): 645-659.
- 11. Hellström C. Online gaming in relation to negative consequences and ill health among adolescents. Licentiate Exam, Uppsala: Uppsala University Faculty of Medicine, Department of Public Health and Caring Sciences, 2013.
- 12. Mustafaoglu R, Yasacı Z. Dijital oyun oynamanın çocukların ruhsal ve fiziksel sağlığı üzerine olumsuz etkileri. Bağımlılık Dergisi 2018; 19(3): 51-58.
- 13. Ayenigbara IO. Gaming disorder and effects of gaming on health: an overview. Journal of Addiction Medicine and Therapeutic Science 2018; 4(1): 1-3.
- 14. Straker LM, Coleman J, Skoss R, et al. A comparison of posture and muscle activity during tablet computer, desktop computer and paper use by young children, Ergonomics 2008; 51(4): 540-555.