Kültür Kavramı Temelinde Türk Evi ve Japon Evi’nin Mekânsal Gelişimi ve Ahşap Malzeme Özellikleri
Kültür kavramı, özünde farklı parametreleri barındıran, toplumların yaşayış biçimlerini
şekillendiren, gelişim süreçlerini katmanlı olarak yansıtan çok yönlü bir kavram olarak literatürde yerini
almaktadır. Her toplumunun kendine has olan kültür kavramının gelişimi, değişimi, kendi içerisindeki
devinimi ve dönüşümü bireysel ve toplumsal bağlamda değerlendirildiğinde yaşanılan coğrafya, iklim,
yaşam koşulları, insan faktörü, sosyolojik, ekonomik durum, düşünce biçimleri vb. parametreler ile
farklılık göstermektedir. Kültür insanlığın zihinsel ve olgusal olarak etkileşim içerisinde olduğu somut
dünyayı şekillendirmektedir. Buna bağlı olarak insanların varoluşlarından 21. yüzyıla değin geçen
zaman dilimine kadar yaşamlarını idame ettirebilmeleri için ana merkezde yer alan barınma
mekânlarının oluşumunda belirleyici bir faktör olarak kendini göstermektedir. Bu bağlamda literatür
taramaları yapıldığında, çalışmanın odak noktası olarak ahşabı geleneksel barınma mekânlarında
yaygın olarak kullanan, Türk toplumu ve Japon toplumu ele alınmaktadır. Farklı coğrafyalar üzerinde
kurulmasından dolayı birbirinden bağımsız gelişimlere sahip, Türk ve Japon uygarlığı iki farklı kültüre
sahip insanlar olarak varlığını sürdüren topluluklardır; fakat kültürel açıdan, mekân kurgusu ve malzeme
kullanımı bağlamında karşılaştırmaları yapıldığında, insanı odak noktasında tutan barınma mekân
tasarımları ile birbirine benzer noktalara sahip oldukları gözlemlenebilmektedir. Çalışmanın başlıca
amacı Türk ve Japon kültürünü incelemektir. Kültürün mekân kurgusuna yansıyan yönlerini keşfetmek,
malzeme kullanımında iki farklı toplumu ortak paydada buluşturabilen benzer özellikleri ortaya çıkarmak,
teknolojinin gelişimine, dünyanın değişimine paralel olarak tarihsel süreç içerisinde kaybolmaya yüz
tutan ahşap malzemenin kullanımını geleneksel Türk Evi ve Japon Evi bağlamında ele almaktır.
Çalışmada yöntem olarak kültür, mekân ve malzeme kavramları Türk Evi ve Japon Evi kapsamında
literatür çerçevesindeki örnekler bağlamında taranmakta, analiz edilmekte, değerlendirilmekte ve
yorumlanmaktadır. Analiz yöntemi bağlamında ele alınacak karşılaştırma, özgün matris yöntemi ile
gerçekleştirilecektir.
On The Basis of the Culture Concept Spatial Development and Wood Material Properties of Turkish House and Japanese House
The concept of culture takes its place in the literature as a multifaceted concept that contains
different parameters in its essence, shapes the way of life of societies and reflects the development
processes in layers. The development, change, movement, and transformation of the concept of culture,
which is unique to each society, differs according to parameters such as geography, climate, living
conditions, human factor, sociological, economic situation, ways of thinking when evaluated in an
individual and social context. Culture shapes the concrete world in which humanity interacts mentally
and factually. Accordingly, it has been a determining factor in the formation of housing, which have a
central importance for people to maintain their lives from their existence to the 21st century. In this
context, when the literature is reviewed, the focus of the study is the Turkish society and the Japanese
society, which widely uses wood in traditional shelters. Turkish and Japanese civilizations are
communities that have developed independently from each other due to being established on different
geographies and continue their existence as people with two different cultures. However, when they are
compared in terms of culture, spatial organization, and material usage, it can be observed that they have
similar points in housing design that puts people at the center. The main purpose of the study is to
examine Turkish and Japanese culture. It is to explore the aspects of culture reflected in the spatial
setup, to reveal similar features that can bring two different communities together in the use of materials,
to discuss the use of wooden materials, which are about to disappear in the historical process in parallel
with the development of technology and the change of the world, in the context of traditional Turkish
House and Japanese House. The method in the study is to scan, analyse, evaluate, and interpret the
concepts of culture, space, and material in the context of the Turkish House and Japanese House in the
context of the examples in the literature. As an analysis method, the comparison will be made with the
original matrix method.
___
- BEKTAŞ, C., 2021. Türk Evi. 9ed. İstanbul: Yem Yayın.
- ELDEM, S.H.,1954. Türk Evi plan tipleri. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi.
- ENGEL, H., 1991. Japanese house, a tradition for contemporary architecture. 14ed. Tokyo:
Charles E. Tuttle Compony.
- HASOL, D., 2017. Mimarlık cep sözlüğü. İstanbul: Yem Yayın.
- KAPICIOĞLU, S., 2019. Japon kültür felsefesi. İstanbul: Cinius Yayınları.
- KUBAN, D., 1982. Türk ve İslam sanatı üzerine denemeler. İstanbul: Arkeoloji ve sanat
yayınları
- KUBAN, D., 1995. Türk ‘Hayat’lı evi. İstanbul: MTR.
- KUBAN, D., 2020. Türk Ahşap Konut Mimarisi. 17-19. Yüzyıllar. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları
- EISENSTADT, S.M., 1995. Asian perception of nature a critical approach - the Japanese
attitude to nature a framework of basic ontological conceptions. ed. Ole Brun, Arne
Kalland. Kopenhag: Nordic Institute of Asian Studies. s. 189-214.
- KAYPAK, Ş., DAĞDELEN, A., 2013. Kültür ve kimlikte kente özgü ‘çok’lu açılımlar. Samsun,
XI.Kayfor Afro-Avrasya coğrafyasında kamu yönetimi uygulamaları ve sorunları, 31
Ekim-2 Kasım 2013, Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi, s. 510-520.
- ARSLANTAŞ, H.A., 2008. Kültür – kişilik kimlik, Doğu Anadolu bölgesi araştırmaları. İnönü
üniversitesi ilahiyat fakültesi. 7(1), s.105-112
- BAŞKAN, S., 2008. Geleneksel Doğu Karadeniz evleri. Erdem insan ve toplum bilimleri dergisi.
(52), s. 41-90.
- CANATAN, A., 2008. Toplumsal değerler ve yaşlılar. Yaşlı sorunları araştırma dergisi, (1),
s.62-71.
- ÇAĞIRKAN, B., 2017. Kültür Sosyolojisinde Metodoloji Tartışmaları: İdeoloji Olarak Kültür ve
Eylem Olarak Kültür, Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal -
Bilimler Dergisi. (42), s. 147-160.
- DEMİRARSLAN, D., 2017. Analysis of Interior Space of a Room in a Traditional Turkish House
with respect to Construction Material and Application Techniques: Safranbolu Region,
House IOSR Journal Of Humanities And Social Science. 22(11), s. 1-11.
- GÖĞEBAKAN, Y., 2015. Karakteristik bi değer olan geleneksel Türk Evi’nin oluşumunu
belirleyen unsurlar ve bu evlerin genel özellikleri, İnönü Üniversitesi kültür ve sanat
dergisi, 1(1), s. 41-55.
- KARAMAN, Ö Y, ZEREN, M.T., 2010. Geleneksel Türk konutunda kullanılan ve kargir sistemi
destekleyen Ahşap Yapısal elemanlarin önemi ve bozulma nedenleri. Dokuz Eylül
Üniversitesi Mühendislik Fakültesi fen ve mühendislik dergisi, 12(2), s. 75-87.
- UĞUR, Ö., GÜNGÖR, S., 2019. Geleneksel Türk Evi ile Geleneksel Japon Evi’nin Yapısal
Açıdan Karşılaştırılması, Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi. (16), s. 646-661.
- ÜSTÜN, B., 2018. Türk evi mekân kurgusundaki programatik yapıların tasarımsal bütünlüğü,
Avrasya uluslararası araştırmalar dergisi. (6), s. 187-207.
- YENİKÖY, B., ÇELİK, M., ŞAHİN, C., 2017. Zıt iki sanatın disiplinler arası yaklaşımı: grafiti ve
ahşap boyama. Avrasya sosyal ve ekonomi araştırmaları dergisi. 4(12), 770-780.
- ALIFART, 2009. Eski Münevver Ayaşlı Koleksiyonu. [çevrimiçi]. Erişim adresi:
https://www.alifart.com/edirnekari-ceyiz-sandigi_102160/. [Erşim tarihi: 24 Mart 2022].
- ANONİM 1, 2018. [çevrimiçi]. Erişim adresi: https://www.dunyabulteni.net/kultursanat/osmanli-turk-evi-ozellikleri-h432420.html, [Erişim tarihi: 16 Ocak 2022]
- ANONİM 2, 2018. [çevrimiçi]. Erişim adresi: https://www.dunyabulteni.net/kultursanat/osmanli-turk-evi-ozellikleri-h432420.html, [Erişim tarihi: 16 Ocak 2022]
- ANONİM 3, 2021. [çevrimiçi]. Erişim adresi: https://tr.wikipedia.org/wiki/Substrat, [Erişim tarihi:
24 Mart 2022]
- ANONİM 4, 2021. [çevrimiçi]. Erişim adresi: https://tr.wikipedia.org/wiki/Edirnek%C3%A2ri.
[Erişim tarihi: 24 Mart 2022]
- ANONİM 5. [çevrimiçi]. Erişim adresi: https://www.ebay.com/itm/224080203339. [Erişim tarihi:
24 Mart 2022]
- ANONİM 6. (Tarih belirtilmemiş) [çevrimiçi]. Erişim adresi:
https://i.pinimg.com/originals/d2/f4/50/d2f450eaee13a6ccc874dc98e98d740c.jpg.
[Erişim tarihi: 24 Mart 2022]
- ANONİM 7 (Tarih belirtilmemiş). [çevrimiçi]. Erişim adresi: https://www.freepik.com/premiumphoto/minimal-design-with-tatami-mat-floor-japanese-empty-roominterior_3339532.htm?epik=dj0yJnU9T0xtcG9IY1dKV1Ayd05sVHROMTBlWWNjX1B
kY3NFalUmcD0wJm49Uk5kaVQxZEphanYxa2kyS1FNcUFIQSZ0PUFBQUFBR0lfUllr
[Erişim tarihi: 24 Mart]
- ARSLANBEZER, H., 2020. Cengiz Bektaş: Resilience of Anatolian vernacular
architecture [çevrimiçi].Erişim adresi: https://www.dailysabah.com/arts/portrait/cengizbektas-resilience-of-anatolian-vernacular-architecture , [Erşim tarihi: 16 Ocak 2022].
- CAPUA, R., 2018. Lacquerware. [çevrimiçi]. Erişim adresi:
https://www.academia.edu/37223605/Lacquerware_pdf. [Erişim tarihi: 24 Mart 2022]
- EKİNCİ, E.B, 2014. Eski evlerimizin manevi sigortası. [çevrimiçi]. Erişim adresi:
https://www.ekrembugraekinci.com/article/?ID=526, [Erişim tarihi: 16 Ocak 2022]
- HOMIFY, (Tarih belirtilmemiş). Geleneksel ahşap konstrüksiyonlu Japon evi. [çevrimiçi].
Erişim adresi: https://www.homify.jp/projects/467668. [Erişim tarihi: 24 Mart 2022]
- KROKİ, N., [çevrimiçi]. Erişim adresi: https://www.homify.jp/photo/1568939, [Erişim tarihi: 16
Ocak 2022]
- PERKER, S.E., 2016. Safranbolu’dan Amasra’ya…, [çevrimiçi]. Erişim adresi: https://sezereser.blogspot.com/2016/11/safranboludan-amasraya.html, [Erişim tarihi: 16 Ocak
2022]
- RODOYOURHOUSE, (Tarih belirtilmemiş). [çevrimiçi]. Erişim adresi:
https://redoyourhouse.com/best-tatami-mats/. [Erişim tarihi: 24 Mart 2022]
SPACEY, J., 2016. [çevrimiçi]. Erişim adresi: https://simplicable.com/new/fusuma-vs-shoji ,
[Erişim tarihi: 16 Ocak 2022]
- YUKİZO STUDİO., (Tarih belirtilmemiş). [çevrimiçi]. Erişim adresi:
https://www.homify.jp/photo/621372/tn [Erişim tarihi: 16 Ocak 2022]
- KARMAZ, E., 2021. Gündelik yaşam pratikleri üzerinden özne mekân etkileşimi ve mekânsal
sembollerin anlamlandırılması, Doktora Tezi. Kocaeli Üniversitesi.