Yedinci Pozisyona Dayalı Alternatif Gitar Öğretim Modelinin Okul Çalgıları (Gitar) Eğitimi Dersinde Kullanılabilirliği

Araştırmanın amacı, alternatif bir gitar eğitimi modeli olarak ünlü gitar yorumcusu ve bestecisi Bekir Küçükay tarafından geliştirilen yedinci pozisyona dayalı gitar eğitimi yönteminin okul çalgıları gitar eğitimi dersinde kullanılabilirlik düzeylerini belirlemektir. Çalışma grubunu, 2014-2015 öğretim yılında Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalında okul çalgıları (gitar) eğitimi dersi alan toplam 40 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada karışık desenlerin özel bir türü olan kontrol gruplu ön test-son test deneysel desen kullanılmıştır. Deneysel desen öncesi yapılan denklik testi sonuçlarına göre deney grubu (n: 20), kontrol grubu ise (n: 20) olarak belirlenmiştir. Araştırmanın uygulama aşaması yaklaşık olarak 4 haftalık süreç içerisinde gerçekleştirilmiştir. Deneysel işlem sonucunda elde edilen veriler SPSS 20 istatistik programı ile analiz edilmiştir. Kontrol ve deney grubu öğrencilerinin ön test ve son test sonuçları arasında anlamlı bir fark olup olmadığını belirlemek amacıyla parametrik olmayan testlerden Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Bekir Küçükay ve araştırmacı tarafından geliştirilen yedinci pozisyona dayalı çalışmalar, öğretim sistemi içerisinde kullanılarak öğrencilerin gitar çalma becerileri üzerindeki etkisine cevap aranmıştır. Araştırma sonuçları, deney grubu öğrencilerinin kontrol grubu öğrencilerine göre daha başarılı olduklarını göstermiştir

Availabilty of Seventh-Position-Based Alternative Guitar Teaching Model in School Musical Instrument (Guitar) Education

This research aimed to determine availability levels of seventh-positionbased guitar education method, developed by renowned guitarist and composer Bekir Küçükay, in school musical instruments guitar education lesson as an alternative guitar education model. The study group covered 40 students taking school musical instruments (guitar) education lessons at Ataturk University, Kazım Karabekir Faculty of Education Department of Music Education during the academic year of 2014-2015. In the study, an experimental research design with pre-test/post-test and control group, a special type of random assignment, was used. In accordance with the results of the equivalence test, conducted before the experimental design, the experimental group was established as (n: 20) and the control group was established as (n: 20). Implementation phase of the research was realized within a period of approximately 4 weeks. Data, obtained from the experimental process, were analyzed with SPSS 20 statistic program. Non-parametric test of Mann-Whitney U Test was used in order to determine whether a significant difference was present between pre-test and post-test results of control and experimental groups. We investigated the effect of seventh-position-based studies, developed by Bekir Küçükay and the researcher, on students' guitar rendering skills by implementing them in the teaching system. The results showed the experimental group students were more successful in comparison to the control group students

___

  • Arslanoğlu, Z. (2010). Klasik Gitar Öğretim Literatürünün Değerlendirilmesi. (Yayım- lanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Baştürk, R. (2011). Bütün yönleriyle SPSS örnekli nonparametrik istatistiksel yöntemler. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Aka- demi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Deneysel Desenler. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çelik, S. (2005). Türkiye'de Müzik Öğretmeni Yetiştiren Kurumlarda Başlangıç Gitar Öğretiminde Uygulanan Yöntem ve Tekniklerin İncelenmesi. (Yayımlan- mamış Yüksek Lisans Tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bi- limleri Enstitüsü.
  • Demirci, B. (2013). Viyolonsel Eğitiminde Geleneksel Türk Müziğine Yönelik Bir Çalışma Modeli. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 117-129.
  • Elmas, Y. (2003). Sorularla Gitar. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Erim, A. (2005). Türkiye'de Klasik Gitar Eğitiminde Kullanılan Başlangıç Metotlarından Bazılarının Öğretme-Öğrenme Süreçleri Açısından Karşılaştırılması. (Ya- yımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kaptan, S. (19989. Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Ofset Te- sisleri.
  • Küçükay, B. (1992). Klasik Gitar İçin Başlangıç Metodu. Ankara: Evrensel Müzik Evi Yayınları.
  • Parasız, G. (2009). Keman Öğretiminde Kullanılmakta Olan Çağdaş Türk Müziği Eser- lerinin Seslendirilmesine Yönelik Olarak Oluşturulan Hazırlayıcı Alıştır- maların İş Görüsellik ve Etkililik Yönünden İncelenmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Polat, Y. (2015). Araştırma Teknikleri 1-2. Kayseri: Fenomen Yayıncılık.
  • Tarman, S. (1996). Klasik Gitar Başlangıç Metodunun Hedef, Hedef Davranış Ve Konu Kapsamı Yönünden İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Uluocak, S. (2015). Rönesans Gitarından Klasik Gitara Sağ El Tekniğinin Gelişimi. Mus- tafa Kemal Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(29), 330- 346.
  • Yöndem, S. (1998). Türkiye'deki Mesleki Müzik Yüksek Öğretim Kurumlarında Klasik Gitara Uyarlanmış Türkü Kaynaklı Eğitim Müziklerinin Öğretiminde ve Seslendiriminde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. (Yayımlanma- mış Doktora Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Zamani, A. (1990). Gitar Müziği Antolojisi. Ankara: Çağdaş Müzik Yayınları.
Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi-Cover
  • ISSN: 1304-4990
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Yayıncı: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü