Thomas Berhard’ın Ereignisse (olaylar) adlı yapıtında psikososyal bir sorun olarak anguas (İç sıkıntısı) olgusu

Yazılarının okunması ve çözümlenmesi en zor olan yazarlardan biri de Thomas Bernhard’dır. Onu zorlaştıran en önemli yanı, yazılarında ruh içi yaşantılarının iç daralmasına dönüşen psikopatolojik izler taşımasıdır. Uzun iç monologlar, sıra dışı olay örgüsü, normal dışı davranışlar ortaya koyan kahramanlar, sövgü, yergi ve ağır eleştirileriyle yazım tarzını diğerlerinden ayıran yazar, Ereignisse (Olaylar) adlı anlatılarından oluşan yapıtında, çağ insanının içinden çıkamadığı olaylar karşısında içine düştüğü iç daralmasının nelere mal olabileceğinin psikolojik arkaplanını ortaya koymaktadır. Bu çalışmada, metin çözümleme ve otobiyografik iz sürme yaklaşımlarından yararlanılarak, yazarın anlatılarında iç daralması olgusuna belli ölçütlerde açıklama getirilmiştir. Çağ sorunu olarak önemini hiç kaybetmeyen bireyin içsel sıkıntılarının nedensel yanına, metinler üzerinden okur odaklı olarak yaklaşarak kimi çözümlemeler getirmek çalışmanın amacını oluşturmaktadır.

The anguish problem as a psychosocial problem in Thomas Berhard’s work named Ereignisse (Events)

Thomas Bernhard is one of the authors whose writings’ reading and analysis are the most difficult one. There are lots of mental distresses and they are transformed into internal contraction in his writings. This is the most difficult side of his writings. The author, who separate his writing style from other authors with him long monologues, abnormal events, absurd plot, extraordinary heroes, curse, satire and harsh criticism, describes the psychological background and the results of anguish of the people of his era facing the insolvable problems in his work named Ereignisse (Events). In this study, we explained the anguish plot of the author’s narration by profiting from the text analysis and autobiographical approaches. The aim of this study is to make solutions to the reason of the people’s anguish as a problem of age by approaching focused on reader from the texts.

___

  • Bernhard, Thomas (1968). Rede, In: Walter Schönau, Th. Bernhard, “Ereignisse”. Psyche, Zeitschrift für Psychoanalyse und ihre Verwendungen, hrsg. von Alexander Mitscherlich, E. Klett Verlag, Stuttgart, 1976.
  • Bernhard, T. (1969). Ereignisse. (LCB-Editionen 12), Berlin.
  • Knapp K. (1970). Bernhard, Thomas, “Der Wahrheit auf der Spur. Die öffentlichen Auftritte: Reden, Leserbriefe, Artikel”. Suhrkamp Verlag.
  • Bülbül, Melik (2005). “Thomas Bernhard’ın “Der Grossgrundbesitzer” (Büyük Toprak Sahibi) ve Oğuz Atay’ın “Korkuyu Beklerken” Adlı Öykülerinde “Korku” ve “Uyumsuzluk” Sorunsalı”. K.K.Eğitim Fak. Dergisi, Sayı:2, Erzurum, ss. 135-149.
  • Bülbül, Melik (2006). “Ein Rezeptionsaesthetischer Ansatz Zur Rezipierung Von Thomas Bernhard”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (2), Erzurum, ss.1-13.
  • Bülbül, Melik (2007). Absurde Elemente Bei Thomas Bernhard, Atatürk Üniversitesi,Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Erzurum ss.7-15.
  • Ecevit, Yıldız (2002). Türk Romanında Postmodernist Açılımlar. İstanbul: İletişim Yay.
  • Joss, Erich (1976). Aspekte der Beziehungslosigkeit: zum Werk von Thomas Bernhard, Selb: Notos Verlag.
  • Ingarden, Roman (1988). Die Konkretisierung der dargestellten Gegenständlichkeiten. In: Rezeptionsästhetik. Hrsg. Von R. Warning. München: UTB W. Fink Verlag.
  • Kraus, Wolfgang. (1983). Nihilismus Heute oder die Geduld der Weltgeschichte. Wien-Hamburg: Paul Z. Verlag.
  • Matt, Peter (2001). Literaturwissenschaft und Psychoanalyse, Stuttgart: Reclam.
  • Schönau W. (1976). “Thomas Bernhards “Ereignisse” oder Die Wiederkehr des Verdrängten” In: Psyche, Zeitschrift für Psychoanalyse und ihre Verwendungen, Hrsg. von Alexander Mitscherlich, Stuttgart : E.Klett Verlag.
  • Sorg, Bernard (1977). Thomas Bernhard (Autorenbücher 7) München: C.H. Beck Verlag.
  • Steinmann, Siegfried (1986). Sprache Handlung Wirklichkeit im deutschen Gegenwartsdrama, Studien zu Th. Bernhard, B. Strauss, B. Kirchdorf, Frankfurt /M.: P.L. Verlag.
  • Willi Huntemann (1991). ”Treue zum Scheitern”, Bernhard, Beckett und die Postmoderne,In: Text-Kritik, Hg. H.L. Arnold, Freiburg.
Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi-Cover
  • ISSN: 1304-4990
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Yayıncı: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü
Sayıdaki Diğer Makaleler

Yurtdışı Gurbetçiliğinin Yoğun Olduğu Köylere Bir Örnek: Akçaören Köyü (Altunhisar-Niğde) /An Example to the Villages Where the Number of the People Guestworking Abroad is High: Akçaören Village (Altunhisar-Niğde)

Ramazan YANIK, Serdar CEYLAN

Thomas Berhard’ın Ereignisse (Olaylar) Adlı Yapıtında Psikososyal Bir Sorun Olarak Anguas (İç Sıkıntısı) Olgusu / The Anguish Problem as a Psychosocial Problem in Thomas Berhard’s Work Named Ereignisse (Events)

Melik BÜLBÜL

Asaf Halet Çelebi ve Heinrich Heine’nin şiirlerinde kan izleği

Cemile AKYILDIZ ERCAN, Ahmet SARI

Küresel Üstünlük Mücadelesi ve Çin’in Yükselişi: Muhayyilenin Ontolojik Sınırları / Struggle for Global Supremacy and the Rise of China: Ontological Limits of Imagination

Muhammet Savaş KAFKASYALI

Cumhuriyet Döneminin Türk Kimliğininin, Cumhuriyet İdeolojisinin Oluştuğu (1923-1950) Yılları Arasında Üretilen Resimler Üzerinden Analizi

Aytül PAPİLA

Tedavi ve denetimli serbestlik tedbiri uygulamasının etkililiğinin incelenmesi (Sakarya ili örneği)

Adem PEKER, Şükrü ADA

İMKB’ye Kayıtlı Sanayi İşletmelerinin Maliyet Yönetim Sistemlerini Uygulama ve Uygulamama Nedenlerinin Tespitine Yönelik Bir Araştırma / A Research on Determination of Reasons for Applying and Not Applying Cost Management Systems of Manufacturing...

Reşat KARCIOĞLU, Meryem ÖZTÜRK

İş görenin içsel ve dışsal motivasyonunda stresle mücadele tekniklerinin rolü

Atılhan NAKTİYOK, Göknur ERSARI

Türkiye’de Kentsel Mekânda Mağdursuz Suç Örneği Olarak “Uyuşturucu ve Uyarıcı Madde Kullanma” / “Using Drugs and Stımulants” in Urban Places as an Example of Victimless Crime in Turkey

Hasan Hüseyin ÇALI

Imagination under Pressure: Ideology and History in Danilo Kiš’ A Tomb for Boris Davidovich and Milan Kundera’s The Book of Laughter and Forgetting / Baskı Altındaki İmgelem: Danilo Kis’in Boris Davidovich için bir Mezar ve Milan Kundera’nın Gülüşün ve Un

Taiana GOLBAN