Dede Korkut Oğuznâmeleri Perspektifinden Oğuzlarda Mûsikî

Oğuzların sosyal, kültürel, ekonomik, siyasî, sanatsal ve askerî hayatlarından çeşitli bölümleri on dört asır ötesinden gönümüze taşıyan Dede Korkut Oğuznâmeleri, Oğuzların yaşamış oldukları olaylarla birlikte sahip oldukları değerleri, dünya görüşlerini, inançlarını, tabiata bakışlarını, günümüze ulaştıran önemli kültür hazineleridir. Bize yansıtılan ve hayli önemli bilgilerin verildiği alanlardan biri de şüphesiz ki güzel sanatların ana dallarından olan mûsikî konusudur. Giriş bölümü ve on iki destanın her birinde mûsikî ve mûsikî aletleri ile karşılaşılmakta, başta Dede Korkut olmak üzere ozanlar, beyler, alpler mûsikî icra etmekte, türküler söyleyip deyiş demektedirler. Her bir destanda, sanatçı, mûsikî ve mûsikî aletleri yer almaktadır. Asıl mûsikî icra edenler ellerinde kopuzlarıyla her toplantı yerinde bulunan ozanlardır. Bütün bunlar müziğin Oğuzların hayatında önemli bir yerinin olduğunu göstermektedir

Carrying the various parts of the social, cultural, economic, political, artistic and military lives of the Oghuzs from four centuries before the present day, Dede Qorqut Oghuzletters are important cultural treasures which make the values, world views, beliefs, point of view of the nature of the Oghuzs as well as the events they lived to reach the present. One of the highly important fields on which most significant information is given to us is undoubtedly the music, one of the main branches of fine arts. In the

___

Bala, M. (1977). "Kopuz". İslâm Ansiklopedisi. İstanbul: MEB Yay.

Ercilasun, A. B. (2002). “Dede Korkut”. Korkut Ata Dergisi, S. 1, Erzurum.

Ergin, M. (1971). Dede Korkut Kitabı. İstanbul: Millî Eğitim Basımevi.

Ergin, M. (1984). Dede Korkut Kitabı. İstanbul: Boğaziçi Yay.

Ergin, M. (2014). Dede Korkut Kitabı-I (Giriş-Metin-Tıpkıbasım). Ankara: Türk Dil Ku- rumu Yay.

Fıtrat, A. (1926). Özbek Klasik Muzikası ve Onun Tarihi. Semerkant.

Gazimihal, M. R. (1958). “Baş Ozan Korkut Ata ve Onun Yelteme Kopuzu”. Türk Folk- lor Araştırmaları, Mart, sayı: 104, İstanbul.

Gazimihal, M. R. (1939). “Dede Korkut Hikâyelerindeki Mûsikî İzleri”. Ülkü Dergisi, XII, sayı: 71, İkinci-Kanun Ankara.

Kösemihalzâde, M. R. (1932). "Azerbaycan'ın Son Mûsikî Hareketleri". Azerbaycan Yurt Bilgisi, sayı: 2, Ankara.

Gökyay, O. Ş. (2000). Dedem Korkudun Kitabı. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yay.

Gökyay, O. Ş. (2007). Dedem Korkudun Kitabı. İstanbul: Kabalcı Yay.

İnayet, A. (2002). "Türklerin Çin Kültürü Üzerindeki Etkileri". Türkler 4, Ankara: Yeni Türkiye Yay.

Jarkınbekov, M. (2000). Hayat Jırını (Şiirini) Terennüm Eden Ulu Atamız, Kazakistan’da Dede Korkut. Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yay.

Kafkasyalı, Y. S. (2013). İran Türklerinde Müzik ve Sosyokültürel İşlevi. (Yayımlanma- mış Doktora Tezi). Malatya İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Müzik Ana Bilim Dalı, Müzik Bilimleri ve Teknolojileri Bilim Dalı.

Kırzıoğlu, M. F. (2000). Dede- Korkut Oğuznâmeleri. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yay.

Köprülü, M. F. (2004). Türk Edebiyatı Tarihi. Ankara: Akçağ Yay.

Meydan Larousse, Büyük Lûgat ve Ansiklopedi (1970). İstanbul: Meydan Yay.

Ögel, B. (1987). Türk Kültür Tarihine Giriş (8). Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yay.

Ögel, B. (1987). Türk Kültür Tarihine Giriş (9). Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yay.

Özarslan, M. (2013). Dede Korkut Boylarında Toy, Şölen, Eğlence Kavramları Üzerine. (motifghplatformu.org/default.asp?pg=46&hid=18) Erişim: 30.12.2014

Öztuna, Y. (1977). Büyük Türkiye Tarihi. İstanbul: Ötüken Yay.

Yarkendî, L. ve Tursun, İ. (2006). Uyğur Çalğuleri. Kaşgar-Uyğur Neşriyyatı.

Zeynalov, F. - Elizâde, S. (1988). Kitabi Dede İorŞud. Bakı: Yazıçı Neşriyyatı.