Uygur Resim Sanatının Üslup Özellikleri / Uighur Painting Style Features
Ö Z E TTürk resim sanatının portre geleneğindeki ilk örnekleri Uygur dönemindekarşımıza çıkmaktadır. Araştırmacıların tespit ettiği gibi, bu örnekler bir Uygur tipiolarak literatürdeki yerini almıştır. Ayrıca Portre geleneğindeki resimlerin ilkörneklerinin bu dönemde ortaya çıkması, Uygur resim sanatı ve bu sanata etkieden üslup özelliklerini daha detaylı inceleme zorunluluğunu ortaya koymuştur.Uygur resim sanatını incelediğimizde üç evrenin bu döneme etki ettiğigörülmektedir. Bu üç evreye etki eden üslup özelliklerinin Budizim, Maniheizm veİslam dini etkisi altında geliştiği bu çalışma ile ortaya konulmuştur. Ayrıca buçalışma ile Uygur resim sanatının Türk ve İslam sanatlarına tesirleri de örnekleriile açıklanmıştır.Anahtar Kelimeler: Uygur resim sanatı, Minyatür, Budizm, Maniheizm, Türk İslam resim sanatıAB S T R AC TThe first portrait examples in Turkish painting art appeared in the Uyghur period.Defined by the researchers these examples have taken their place in the literatureas the Uyghur-type. The emergence of the first portrait art examples in this periodnecessitates a more detailed research on the Uyghur painting art and the stylefeatures that affected it. A closer look at Uyghur painting art in this period indicatesthe influence of three different phases of Uyghur history. As put forward in thisstudy the three phases that affected the stylistic characteristics of the art wereBuddhism, Manichaeism and Islam. This study also exposes, with samples, theimpact of Uyghur painting on Turkish-Islamic painting art.Keywords: Uyghur painting art, Miniature, Buddhism, Manichaeism, Turkish-Islamic painting
___
- AND, Metin, Minyatürlerle Osmanlı-İslam Mitologyası, İstanbul 2008.
- ----------------, Osmanlı Tasvir Sanatları, İstanbul 2004.
- ARITAN, Ahmet Saim, "Ciltcilik", DİA , Cilt. VII, İstanbul 1993, s. 551-557.
- BAĞCI, Serpil-ÇAĞMAN Filiz-RENDA Günsel-TANINDI Zeren, Osmanlı Resim Sanatı,
İstanbul 2006.
- BERKLİ, Yunus, Erzurum ve Erzincan Çevresinde Görülen Koyun, Koç ve At Biçimli
Mezar Taşları ve Sanat Tarihindeki Yeri ve Önemi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler
Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Erzurum 2007.
- CEBRAİLOĞLU, Orhan, “Çağdaş Azerbaycan Resim Sanatında Minyatür Etkileri” Selçuk
Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 27, 2009, s. 51-69.
- ÇAĞMAN, Filiz-TANINDI Zeren, Topkapı Palace Museum Islamic Miniature Painting,
İstanbul 1979.
- ÇORUHLU, Yaşar, Erken Devir Türk Sanatının ABC’si, İstanbul 1998.
- EBERHARD, W. Çin Tarihi, Ankara 1947.
- HACKİN, J, (Orta Asya’da Budist Mitoloji), Çev. Yaşar Çoruhlu, Sanat Tarihi Araştırmaları
Dergisi, Sayı:11, İstanbul 1992. s, 49-53.
- İNAL, Güner, Türk Minyatür Sanatı, Ankara 1995.
- JENSEN, Brian, “Mandorla Ancient Symbol of Wholeness”, Sandplay Therapists of America,
San Francisco, 1997.
- KARAMAĞARALI, Beyhan, “Muhammet Siyah Kalem İmzalı Minyatürler Hakkında”, A.Ü.
İlahiyat Fakültesi Türk ve İslam Sanatları Tarihi Enstitüsü Yıllık Araştırmalar Dergisi,
Sayı: III, Ankara 1984, s.179-220.