POSTKOLANYALİN YENİ SUNUMU: NEO-MELEZLİK / New Representation of the Postcolonial: Neo-Hybridity

ÖzGeç kapitalizmi ya da globalkapitalizmi postmodern eleştiri bağlamındaokumak, modernizmin sorgulanmasınıgerektirir. Batıda postmodernizmin moderniteeleştirisi, modernitenin tek düzeliğini, biliminkutsallığı, merkezin otoriteryanlığı gibikonulara eleştirel bir yaklaşımı ifade ederken,Batı dışı toplumlarda batılılaşmaya karşıeleştirel bir çıkış şeklindedir. Kapitalizm,tarihsel süreçte kendisine yeni pazarlar bulmakiçin sanayileşmemiş ülkeleri boyunduruk altınaalmaya ihtiyaç duymuştur. Emperyalizm adıverilen bu süreçte Batı var olan duruma göreürettiği kavramlarla batı dışı toplumlardakendi istediği şekilde bir gelişim seyriyaratmıştır. Dirlik’in ifade ettiği gibi yeniküresel düzende ise artık doğrudan egemenlikkurmak yerine bazı ülkelerin başka ülkelerüzerine ekonomik, kültürel, siyasal hegomanyakurmasına izin verilmektedir. Batı, kendidışındaki için yarattığı kimlikleri zamansal vemekânsal boyutta yeniden inşa ederek, biyoiktidar ilişkilerini her daim yenidenüretmektedir. “ Bugün toplumsalı yenidencanlandırmak veya ortaya çıkan kimlik vefarklılıkları ona dahil etmeye çalışmak yerine,onların alt kültürler biçiminde kolektifkapsamanın sınırlamaları olmadan kendiadlarına konuşmaları sağlanmaktadır. Altkültürler, yeni kimlik kaynaklarıdır”. Küresel dünya ne kadar insan kimliğini ve ilişkilerinipost modernlik içinde bireysellik, özgürlükolarak tanımlasa da batı bu yaklaşımınuzantılarını küresel sermaye olarak kültürünpazarlanmasında, yeni sunumla seni sanasunmaktadır. Batı yeni sunumunu yereldeğerlerin özgünlüğü ile besleyerek sözde kendiniişgalci konumundan kurtarmış ve her bağlamdamelez bir görünürlük yaratmıştır. Bu bağlamdagünümüz toplumlarında bir ülke aynı anda hempostkolonyal hem de neo kolonyal olabilir.Amacımız Batının ürettiği kavramlarla Batı dışıtoplumların analiz edilmesinin bilimsel bir tavırolarak kabulüne karşı postmodern bir okumaylabatı dışı toplumlarda oryantalizmin her zamannasıl meşruiyet kazandığını gösteren zihinharitasının sergilenebileceğidir.Anahtar kavramlar: Batı, Postmodern, Batı dışı,Emperyalizm, Modern, Kapitalizm Melezlik, Biyoiktidar.

___

  • ARIKM, A.N., (1992). “Postmodernist Düşüncede Gerçekliğe ve Düzene Bakış”, Sayı: 34, İstanbul, Birikim, ss: 65-70.
  • BAUMAN, Z.,(2011). Post Modern Etik, İstanbul, Ayrıntı.
  • DİRLİK, A., (2006). Global Modernite ve Sosyalizm, Der: Veysel Batmaz, İstanbul, Salyangoz Yayınları
  • DİRLİK, A., (2010). Postkolonyal Aura, Çev: Galip Doğduaslan, İstanbul, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • GÖLE, N., (2000). Melez Desenler, İstanbul, Metis Yayınları.
  • LOOMBA, A., (2000). Kolonyalizm Postkolonyalizm, Çev: Mehmet Küçük, İstanbul, Ayrıntı.
  • LYOTARD, J. F., (2000). Postmodern Durum, Ankara, Vadi Yayınları.
  • MUTMAN, M.- MEYDA,Y.,(1992). “Bilimlerde ve Toplumda Postmodernizm”, Sayı. 33, İstanbul, Birikim, ss: 43-57.