MUZDARİP RUHLARIN HUZUR ARAYIŞI: HIRİSTİYAN MİSTİSİZMİ

Bu çalışmanın amacı; dünya hayatından ziyade öte dünyaya önemveren, sabır ve metaneti telkin eden, semavi bir din olan Hıristiyan dininde,mistik hayatın varlığını incelemektir. Mistisizm yalnız düşünce de olanı, doğrudan ve aracısız sezgi yoluyla gerçek kılma çabasıdır. Gerçek anlamda Tanrı’yla birleşip Tanrı’yla bir olmadır. Gerçek mistik sadece Tanrı’dan söz edendeğil Tanrı’ya kavuşandır. Her dinin kendi özelliklerine göre mistik bir anlayışı vardır. Hıristiyan mistisizmi de özü itibariyle duygusaldır. Çıkış noktası,aşk ocağı olarak Tanrı duygusudur. Akılla ve duyularla değil, kişinin bizzatesasını oluşturan kalp ve irade ile Tanrı’ya ait oluştur. Hıristiyan mistikler deruni hayatın dâhileri olarak ortaya çıkarlar. Bu bağlamda Hıristiyan mistisizminin büyük öncüsü Aziz Pavlus’tur. Tam mistiklik, büyük Hıristiyan mistiklerinin mistikliğidir.

Stricken Souls’ Search of Tranquility: Christian Mistisism

The purpose of this study is to examine the existence of mystic life in Christian religion which is a divine religion giving importance to afterlife rather than world life and preaching patience and fortitude. Mysticism is an attempt to make tangible the intangible one, which is only in thought, through direct and unmediated love. It is, in real terms, uniting with God and being identical with God. The true mystic is not the one who only talks about God but the one who comes together with God. Each religion has its own mystical sense in accordance with its characteristics. Christian mysticism is essentially emotional as well. Its starting point is the sense of God as the love seedbed. It is person’s belonging to God not by reason and emotions but by the heart and will that constitute the essence of the person himself. Christian mystics emerge as geniuses of intrinsic life. In this context, the great pioneer of Christian mysticism is Saint Paul. Complete mysticism is the mysticism of the great Christian mystics.

___

  • Akdemir, Süleyman Betül (2017). Mistisizmin Felsefi Okuması: Walter T. Stace’in Mistik Tecrübeye ilişkin Düşüncelerinin Bir Değerlendirilmesi, Sayı: 37, İstanbul: İslam Araştırmaları Dergisi.
  • Augustinus (2009). İtiraflar, Dominiken Pamir (Çev), İstanbul: KaknüsYayınları.
  • Bal, Ali Asker (2009). Doğu Mistisizmi ve Estetik Anlayışının Resim Sanatına Uygulanması Üzerine Kuramsal Bir Çözümleme, Basılmamış Sanatta Yeterlilik Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Bergson, Henri (1986). Ahlak ve Dinin İki Kaynağı, Mehmet Karasan (Çev), Ankara: Milli Eğitim Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları: 517.
  • Blamires, David (1971). A Comparison of Their Sermons on Homo Guidam Fecit Cenam Magnam, Modern Humannities Research, Association, the Modern Language Review, Vol: 66, No:3.
  • Blondel, Maurice (2008). Mistisizm, Özkan Gözel (Çev), İstanbul: Dergâh Yayınları. Cevizci, Ahmet (1996). Felsefe Sözlüğü, Ankara: Ekin Yayınları.
  • Cook, David (2004). Filozoflar ve İnanç, Leyla Güleç (Çev), İstanbul: Haberci Basım Yayın Dağıtım.
  • Çüçen, Kadir (2000). Ortaçağ Felsefe Tarihi, İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Demirel, Hakkı (2004). Kilise Babalarından ve Yazarlarından Alıntılar, İstanbul: Ohan Matbaacılık.
  • Güngör, Erol (1982). İslam Tasavvufunun Meseleleri, İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Hançerlioğlu, Orhan (1993). Dünya İnançlar Sözlüğü, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Jones, W. T (2006). Ortaçağ Düşüncesi/Batı Felsefe Tarihi, 2. Cilt, Hakkı Hünler (Çev), İstanbul: Paradigma.
  • Kahveci, Kutsi (2014). Bir Mistik Düşünür Meister Eckhart, Erzurum: Eser Matbaacılık.
  • Kara, Mustafa (1998). Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Koterski, Joseph, W (2003).The Mistical Thought of Meister Eckhart: The Man From Whom God Hıd Nothı, Theological Studies; Proguest Religion.
  • Kök, Mustafa (2001). Mistik Dünya Görüşü ve Bergson, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Kutluer, İlhan (2005). Mistisizm, İslam Ansiklopedisi, Cilt: 30, Ankara: TDV Yayınları.
  • Luka İncili (2006). İstanbul: Yeni Yaşam Yayınları.
  • Matta İncili (2006). İstanbul: Yeni Yaşam Yayınları.
  • Mengüşoğlu, Takiyettin (1983). Felsefeye Giriş, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Mohapatra, Ranjan A (2002). Dinsel Deneyim, Metin Yasa (Çev), Tabula Rasa, Yıl: 2, Sayı: 5, Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Özcan, Zeki (1999). Augustinus’ta Tanrı ve Yaratma, İstanbul: Alfa Basım.
  • Pavlus’tan Korintliler’e 2. Mektup (2006). İstanbul: Yeni Yaşam Yayınları.
  • Politella, Joseph (1965). Meister Eckhart and Eastern Wisdow, Philosophy East and West, Vol: 15, No:2.
  • Smith, Laura (2008). The Teaching Paths of Meister Eckhart”, CSJ, Saturday.
  • Stace, Walter T (2004). Mistisizm ve Felsefe, Abdullatif Tüzer (Çev), İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Störig, Hans Joachim (2011). Dünya Felsefe Tarihi, Nilüfer Epçeli (Çev), İstanbul: Say Yayınları.
  • Sunar, Cavit (1979). Mistisizm Nedir? Ankara: Kılıç Kitabevi.
  • Taylan, Necip (1979). İlim ve Din – İlişkileri, Sahaları, Sınırları-, İstanbul: Çağrı Yayınları.
  • Temiztürk, Halil (2018). Hıristiyan Mistisizminin Oluşumuna Etki Eden Unsurlar, Cilt: 20, Sayı: 37, Sakarya: Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi.
  • Topçu, Nurettin (2002) İsyan Ahlakı, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Yuhanna İncili (2006). İstanbul: Yeni Yaşam Yayınları.