Kurtuluş Hoca’dan Türk İnsanını/Toplumunu, Sosyolojisini, Aydınını ve Siyasi Hayatını Yeniden Okumak

Kurtuluş Kayalı gibi oldukça velut ve geniş bir ilgi alanına sahip “eski zaman” hocalarını (ya da kültür adamlarını) yazabilmek, okuyabilmek, anlayabilmek zor iş. Bununla birlikte Ertürk’ün de belirttiği gibi hocanın, ele aldığı her konuyu, sosyolojik bir değerlendirmesi, onu bize daha yakın kılmaktadır (Ertürk; 1998; 58). Hocanın geniş okuma ve yazma alanı içinden kendi alanıma ilişkin olanlar –Türk sosyolojisi, düşünü, aydını, toplumu- ve 1975-2010 arası yazdığı yazılarını topladığı eserleri ve İstanbul Sosyoloji Yıllık’larına yazdığı kitap bölümleri ile çalışmayı sınırladım.

Re-reading the Turkish People/Society, Turkish Sociology, Intellectual and Political Life Through the Lens of Kurtuluş Hoca

It is a hard task to write about, to read and to understand the “old-time” professors (or men of culture) who are quite prolific and have a wide range of interests such as Kurtuluş Kayalı. Nevertheless, as Ertürk also states, Kurtuluş hoca makes a sociological assessment of every subject he deals with, which makes him all the more interesting for us. I limited this study to those fields of Kurtuluş hoca that are related to my own fields of study such as Turkish sociology, thinking, intellectual and society as well as his Works in which he compiled his writings between 1975- 2010 and the book chapters he wrote for the Sociology Annuals.

___

  • Ertürk, R., (1998), “Kurtuluş Kayalı’nın Dört Kitabı Üzerine”, iç. Sosyoloji Yıllığı 2, İstanbul, Edebiyat Fakültesi Basımevi. (ss. 53-59)
  • Kayalı, K., (1994), Ordu ve Siyaset (27 Mayıs-12 Mart), İstanbul, İletişim yay.
  • Kayalı, K., (1994a), Türk Düşünce Dünyası I, Ankara, Ayyıldız yay.
  • Kayalı, K., (2000), Türk Düşünce Dünyasının Bunalımı (Görüntüdeki Dinamizmin Gölgelediği Tıkanıklık), İstanbul, İletişim yay.
  • Kayalı, K., (2000a), “Kemal Tahir Gibi Yerli Bir Entelektüeli Doğru Anlamın Yolu Düşünsel Konumunun Farklılığını kavramaktan Geçer”, Doğu Batı, yıl. 3, sayı. 11, (ss. 45-61)
  • Kayalı, K., (2001), “XIX. Yüzyıl Batı Egemenliğini Pekiştirme ve Meşrulaştırma Süreci Olarak Okuma Eğiliminin Kendiliğinden şekillenişi”, iç. Sosyoloji Yıllığı 8, İstanbul, Kardeşler Matbaası. (ss. 133-143)
  • Kayalı, K., (2002)., Türk Kültür Dünyasından Portreler, İstanbul, İletişim yay.
  • Kayalı, K., (2002a), “Baykan Sezer’in Metinlerini Doğru Okumaya Yönelmek Türkiye’de Sosyal Bilimlerin Gelişimini Daha Gerçekçi Bir Biçimde Kavramayı Sağlar”, iç. Sosyoloji Yıllığı 9, İstanbul, Öncü Basım yay. (ss. 9-23)
  • Kayalı, K., (2003), Üstü Çizilen Yazılar, Ankara, Ürün yay.
  • Kayalı, K., (2003a), “Kemal Tahir’i Anma Denemesi”, Sosyoloji Yıllığı 10, İstanbul, Kızılelma yay. (9- 12).
  • Kayalı, K., (2004), “Bir Entelektüel Olarak Baykan Sezer”, İç. Sosyoloji Yıllığı 11, İstanbul, Kızılelma yay. (ss.79-86).
  • Kayalı, K., (2005), Düşüncenin Coğrafyası I (Toplumdan Soyutlanmış Düşünce ve Direnç Potansiyelleri, Ankara, Deniz Kitabevi.
  • Kayalı, K., (2005a), “Aslında Hepimiz İstanbul Sosyoloji Öğrencileriyiz”, Sosyoloji Yıllığı 12, İstanbul, Kızılelma yay., (ss. 575- 579).