İslâm ve Laiklik

İslâm, ve laiklik, son yıllarda, gazetelerin, dergilerin, televizyonların, ulusal ve hattâ uluslararası siyasetin gündeminde daima üst sıralarda yer alan ve hakkında pek çok şey söylenen konuların başında gelmektedir.
Anahtar Kelimeler:

İslâm, Laiklik

Islam and secularism

Islam and secularism have been at the top of the agenda of newspapers, magazines, televisions, national and even international politics in recent years.
Keywords:

Islam, secularism,

___

  • Zeki Hafızoğulları, “Laiklik", Erdem, 7/20 (Ocak 1991), s. 349-350.
  • T.C. Anayasası, Başlangıç.
  • Ali Fuat Başgil, Din ve Laiklik, İstanbul 1962, s. 14.
  • S.M. Arsal, ‘Teokratik Devlet ve Laik Devlet", Tanzimat I., İstanbul 1940, s. 83.
  • Zeki Hafızoğulları, a.g.e., s. 350, n. 8. S. Sinanoğlu, "Lâyik Kelimesinin Etynomu ve Anlamlan", Laiklik I, İstanbul 1954, s. 1.
  • Bülent Daver, Türkiye Cumhuriyetinde Lâyiklik, Ankara 1955, s. 3.
  • S. Sinanoğlu, a.g.e., s. 2.
  • H. Yazıcıoğlu, Bir Din Politikası Laiklik, İstanbul 1993, s. 150. Bülent Daver, a.g.e., s. 5. Çetin Özek, Türkiye'de Lâiklik, İstanbul 1962, s. 2.
  • H.Yazıcıoğlu, a.g.e., s. 151.
  • Toktamış Ateş, Laiklik-Dünyada ve Türkiye'de, Ankara 1994, s. 33.
  • Zeki Hafızoğullan, a.g.e., s. 354.
  • Zeki Hafızoğullan, a.g.e., s. 363-64
  • Sadi Borak, Atatürk ve Din, İstanbul 1962, s. 82.
  • Zeki HafızoğuHarı, a.g.e., s. 371-372.
  • Fazlurrahman, İslâm, İstanbul 1981, s. 206.
  • Yümmi Sezen, Türk Toplumunun Laiklik Anlayışı, İstanbul 1993, s. 33.
  • M.A. Shaban, Islamic Hİstory: A New Interpretatİon I, Cambridge 1971, s. 15.
  • Hz. Ebu Bekir'in halife seçimi ve tartışmalar hk. bkz.: Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikadı İslâm Mezhepleri, İstanbul 1995 (7. baskı), s. 27 vd.; aynı yazar, İmamîyye Şîası, İstanbul 1984, s. 22 vd.
  • A. Bülent Ünal, Semantik Açıdan Kur'an'da Hilâfet Kavramı, İzmir 1990 (Y. Lisans Tezi), s. 7-8.
  • İbn Sa’d, et-Tabakatu'I-Kubrâ, Beyrut, trz., C. III, s. 183; W.M. Watt, /slâm Düşüncesinin Teşekkül Devri, Çev. Ethem Ruhi Fığlalı, Ankara 1981, s. 102.
  • A.Bülent Ünal, a.g.e., s. 13 vd. Madelung, "İmama", Encyılopeedia of İslam (2 nd. ed.); Lambton, "Khalifa" Fazlur Rahman, "İslam'da Devlet İdaresi", Değişim Sürecinde İslâm, ed., W. Esposİto-W. Donohue, İstanbul, s. 276 vd. Fazlur Rahman, İslâm ve Çağdaşlık, çev.: A. Açıkgenç - M.H. Kırbaşoğlu, Ankara 1990, S. 74. Ethem Ruhi Fığlalı, "Değişim Sürecinde İslam", İslâmî Araştırmalar, c. VI, s. 4, ss. 222 vd.
  • Zabıt Ceridesi, Devre. III., s. 3'den.: Çetin Özek, Türkiye'de Lâiklik, İstanbul 1962.
  • Yrd.Doç. Dr. Emin Köktaş, İzmir'in Çeşitli Sosyo-Kültürel Çevrelerinde Dini Hayat Üzerine Sosyolojik Bir Araştırma, İzmir 1990 (Doktora Tezi) Türkiye'de Dini Hayat - İzmir Örneği; İstanbul; İşaret yay., 1993.
  • G. Kehrer, Das religiöse Bewusstsein des Indüstriearbeiters, s. 7-48; Ü, Günay, "Modern Sanayi Toplumunda Din: II" Erciyes Üni. İlahiyat Fakültesi Dergisi, C. 4, Kayseri 1987, s. 29-58.
  • G. Kehrer, a.g.e., s. 47
  • Yümni Sezen, a.g.e., s. 49, 55.
  • İlhan Arsel'in, "Turan Dursun, Dîn Bu 1. İstanbul - 1993'e yazdığı önsöz, s. 15.
  • Cumhuriyet Gazetesinde bir makaleden. Laiklik, Ekler, s. 183
  • Freyer, Din Sosyolojisi, Çev. Turgut Kalpsüz, Ankara 1964, s. 76-78.
  • Mircae Eliade, Dinin Anlamı ve Sosyal Fonksiyonu, Çev. Mehmet Aydın, Ankara 1990, s. 26-27.
  • Mardin, Türkiye'de Din ve Siyaset, Makaîeler-3, İstanbul 1991, s. 131.