Painted Decoration On the Wooden Trıbune Of Erzurum’s Narmanlı Mosque

The Narmanlı Mosque is in the Narmanlı neighborhood of Erzurum, and it is located to the east of the Twin Minaret Madrasah. The last line of the four-line marble epigraph, prepared by Veysi Efendi and found at the entrance gate of the mosque, shows the year H.1111/C.1738 for its construction according to the abjad calculation. The mosque was built by Narmanlı Hacı Yusuf Efendi during the reign of Sultan Mahmud I (1730–1754). Its foundation was registered in H.1189/C.1775, long after the construction of the mosque. The foundation's owner is his father Salih. He took his grandfather's name. Istanbul, the capital of the Ottoman Empire, has been a pioneer not only of artistic innovationsbut also of many other areas. Over time, these innovations were also reflected in the architecture and decorations of the buildings built by the elders of Anatolia, in terms of being a symbol of their relationship with the capital having surpassed the limits of the "payitaht." In addition to the Westernization of art in the Ahmed III period, researchers have stated many times that it had also inspired Hindi-Iranian art. These Eastern inspirations continued until the end of the Mahmud I period. In this article, an evaluation is made on eastern inspirations found in the composition applied to the ornaments in the wooden tribune of the Narmanlı Mosque, which was built in Erzurum under the influence of Istanbul, and its interpretation in Ottoman art.

___

  • ULUÇ, Lale, Türkmen Valiler Şirazlı Ustalar, Osmanlı Okurlar: XVI. Yüzyıl Şiraz El Yazmaları, Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul, 2006.
  • TAMER, Cahide, Amcazade Yalısı ve Manzumesi Onarımları, Türkiye Turing Otomobil Kurumu, İstanbul, 2001.
  • Şehr-i Mübarek Erzurum, (Haz: Kara, Ayhan), Erzurum Belediyesi Kültür Yayınları, Ankara
  • SANER, Turgut, “18. Yüzyıl Osmanlı Mimarlığının Doğulu Yönü”, Osmanlının Dış Dünyaya Bakışı, 3 Aralık 1999 Seminer Bildirileri, Sanat Tarihi Derneği Yayınları:6, İstanbul, 2003, s. 18
  • SANER, Turgut, “Lale Devri Mimarlığında Hint-Moğol Esintileri: Çinihane”, Sanat Tarihi Defterleri, 3, Sanat Tarihi Araştırmaları Dergisi Yayınları, İstanbul, 1999, s.36.
  • RUGGLES, D. Fairchild, İslami Bahçeler ve Peyzajlar, (Çev. Nurcan Başdurmaz), Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2014.
  • PARODİ, Lauro, “Portreler ve Albümler”, (Çev. Ayda Arel, Ayal Otaç vd.), Ağa Han Müzesi Hazineleri, Sakıp Sabancı Müzesi, İstanbul, 2010, s.316-345
  • Osmanlı Mimarisi-Usûl-i Mi’mârî-i Osmanî, (Haz: Ovalıoğlu, İlhan, Gündoğdu, Raşit, vd.), (Ed. Selman Soydemir), 2. Basım., Çamlıca Yayınları, İstanbul, 2011.
  • OKÇUOĞLU, Tarkan, Hayalle Gerçek Arasında Osmanlı Resminde İstanbul İmgesi (XVIII.-XIX.) Yüzyıllar, Ofset Yapımevi Yayınları, İstanbul, 2017.
  • LEİSTEN, Thomas, “İslam Dünyasının Bahçeleri”, (Çev. Mustafa Tüzel), Sanat Dünyamız, 58, 1995, s.59.
  • KONYALI, İbrahim Hakkı, Abideleri ve Kitabeleri İle Erzurum Tarihi, Erzurum Tarihini Araştırma ve Tanıtma Derneği Yayınları:2, Ercan Matbaası, İstanbul, 1960.
  • KONUKÇU, Enver, Selçuklulardan Cumhuriyete Erzurum, Erzurum Ticaret ve Sanayi Odası Yardım, Araştırma ve Geliştirme Vakfı, Ankara, 1992.
  • KOCH, Ebba, Mughal Architecture An Outline Of Its History An Development (1526-1858), Prestel Verlag, Münih, 1991.
  • HANOĞLU, Canan, Erzurum Merkezde Camii Hazirelerinde Bulunan XVIII.-XIX. Yüzyıl Mezar Taşları, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Tarihi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi (Yayınlanmamış), Erzurum, 2006.
  • GÜNDOĞDU, Hamza, Erzurum Tarih ve Medeniyet Erzurum Tarihi Eserler Albümü, Türkiye Yazarla Birliği Vakfı, Ankara, 2010.
  • GÜNDOĞDU, Hamza, Baysan, Ahmet Ali, Aslan, Muhammet, Sanat Tarihi Açısından Erzurum, Güzel Sanatlar Enstitüsü Yayını, Erzurum, 2010.
  • GÜL, Selma, İstanbul Sur İçi Osmanlı Mezar Taşları Bezemelerinde Üslup Analizi (1703-1861), İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Tarihi Anabilim Dalı Doktora Tezi, İstanbul, 2017.
  • EROĞLU, Süreyya, “Gaziantep Ahmet Çelebi Camisi Kadınlar Mahfilinin Kalemişi Süslemeleri”, Sanat Tarihi Defterleri, 16, Ege Yayınları, 2014, s.72.
  • BEYAZIT, İsmail, Divan-ı Muhibbi, Güzel Sanatlar Matbaası, İstanbul, 2005.
  • BEYAZ, Erdal, BOZAL, Miraç, Erzurum Vakıflar Bölge Müdürlüğü Narmanlı Camii Teknik Raporu, Erzurum Rölöve Anıtlar Müdürlüğü.
  • ATAK, Erkan, Anadolu’da Lale Devri Mimarisi, (İstanbul Dışı Örnekler Üzerine Bir Araştırma, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Tarihi Anabilim Dalı Doktora Tezi, Çanakkale, 2014.