SANAT VE TASARIMDA OPTİK İLLÜZYONA BAĞLI İMGE KULLANIM

Bu araştırma sanat ve tasarım alanlarındaki illüzyonist imgelerin kullanım biçimi üzerinekurgulanmıştır. Araştırmada gerçeküstü akımının sanatçılarından olan Salvador Dalininçalışmalarıyla, çağdaş grafik tasarımcısı Istvan Oroszun illüstrasyonları arasındaki illüzyonist imgelerkarşılaştırılmıştır. Her iki sanatçının imaj yaratma süreci, amacı ve yöntemi benzerlikler ve farklılıklarboyutunda bu araştırmada analiz edilmiştir. Dali sanat yapıtlarındaki obje, figür, manzara gibiunsurları kişisel boyutta değerlendirerek; illüzyonist, paranoyak-kritik ve rasyonel olmayan biryöntem ile resimlemiştir. Diğer taraftan Oroszun grafik illüstrasyonları bir tasarım probleminiçözmek için yapıldığından, elde edilen sonuçların algılanması ve tüketilmesi açısından Dalininçalışmalarından farklı bir zeminde görülmektedir. Bu sebeple, her iki sanatçı çalışmalarında illüzyonve çift imaj yaklaşımlarını kullanmıştır. Dolayısıyla sanatçıların imgelerinde paralel benzerliklerolduğu söylemek mümkündür. Bu paralel benzerliklere rağmen, Dalinin çalışmaları kavram veyorumlama yönüyle bir çok farklı manalar oluşturmaktadır. Oroszun illüstrasyonları ise spesifik birkonu etrafında yorumlanabildiği için, anlaşılması ve algılanması daha kolay ve çabuk olmuştur.

USAGE OF OPTICAL ILLUSION IMAGE IN ART AND DESIGN

This research is based on how illusionist images are used between art and design disciplines.I compared the works of Salvador Dali, Surrealist artist, and illustrations of Istvan Orosz,contemporary graphic designer, in this research. Both of the artist s image creation process has beenanalyzed through aim, method, similarity and differences. Dali evaluated objects, figures andlandscapes with his own experiences in which he painted these facts with illusion, paranoiac-criticand irrationality. On the other hand, because of Orosz s illustrations were made to solve designproblems, the results of this approach has different ground than Dali s artworks. Therefore, both ofthese artists use Illusion and double images approaches in their works. Thus, it is possible to saythat there are parallel connections in the artworks of these artists.Despite these similarities and parallel connections, Dali s works, in terms of concepts and meanings,cause the numbers of possible of interpretations. On the other hands, Orosz works are more easyand quick to grasp and detected, because of his works were made for a specific purpose

___

  • Ades, D., (2000). Dali’s Optical Illusions, Yale University Press, Connecticut. Ades, D. and Taylor, M., (2004). Dali, Rizzoli, New York. Block, R., (2000). Seeing Double, Routledge, NY. Breton, A., (1965). Surrealism and Painting, Macdonald Publishing, London. Champignealle, B., (1973). Graphis, Volume, 7, No:34, Zürich. Crowley, D., (1993). “Losy Art”, Creative Review Magazine, October, London. Descharnes, R., (1985). Salvador Dali, Harry N. Abrams, Inc., Publishers, New York. Foster, H., (1995). Compulsive Beauty, Cambridge, MIT Press, MA. Fukuda, S., (1993). “İstvan Orosz’s Visual Tricks”, Idea Magazine, No:239, Tokyo. Füresz, A., (1994). İstvan Orosz, Balassi Kiado, Budapest. Gaillewin, J., (1995). Dali: Master of Fantasies, Harry N. Abrams, Inc, Publisher, New York. Gerard, M., (1974). Dali, Dali, Dali, Harry N. Abrams, Inc, Publisher, New York. Haiman, G., (1994). “Winning the Eye”, Print Magazine, Vol. 48, No. 1, New York. Hugnet, G., (1947). Fantastic Art, Dada, Surrealism, Alfred H. Barr, Jr. (ed.), New York. Kner, A., (2000). Istvan Orosz, Nyomdai Kivitelezes, Budapest. Lord, R., (2000). Istvan Orosz, Nyomdai Kivitelezes, Budapest. Maddox, C., (1979). Dali, Crown Publishers, Inc, New York. Marcel, J., (1960). The History Of Surrealist Painting, Grove Press, Inç, New York. Martin, R., (1990). Fashion and Surrealism, Rizzoli, New York. Montagu, J., (2002). The Surrealist:Revolution in Art And Writing, 1919-35, Tate Publishing, London. Moore, M., (2000). Istvan Orosz, Nyomdai Kıvıtelezes, Budapest. Moorhouse, P., (2001). Dali, PRC Publication Ltd., London. O’Pray, M., (1987). “A Svankmayer Inventory” Afterimage, Sayı:13. London. O’Pray, M., (1995). “Jan Svanmajer: A Mannerist Surrealist” Dark Alchemy: The Films of Jan Svankmajer, by Peter Hames (ed.), Westport. Schalttshneider, D., (2000). Istvan Orosz, Nyomdai Kıvıtelezes, Budapest. Schneede, U. M., (1973) Surrealism. The Movement and Masters, Harry N. Abrams, Inc, Publishers. New York. Seckel, A., (2004). Masters of Deception: Escher, Dalı and the Artist of Optical Illusion, Sterling Publication Co., NY. Todovic, Zoran., (2010). World Posters, http://www.studentbiennialns.com/2010/jury 2010.html Wolfram, A., (1975). History of Collage, Studio Vista, London.