GELENEKSEL VE KÜLTÜREL UNSURLARIN POSTMODERNİZM İLE BİRLİKTE TEKSTİL TASARIMINDA YÜKSELİŞİ

Günümüzde tekstil tasarımı yeni bir olgu olarak karşımıza çıkarken çağdaş tasarımlarda gelenekselunsurların göz ardı edildiği görülmektedir. Oysa geleneksel tasarım ile ilgili kavramsal algılarıdeğiştiren postmodernizm kültürler arası diyalog sayılabilecek etkilenmelerin başladığı yeni birdönem olarak 1980lerden sonra ortaya çıkarak, hiçbir toplum ya da kültürün diğerinden daha önemliolmadığını vurgulamış, farklılıkları ve kültürel çeşitlilikleri savunmuştur. Bu sayede ulusal kimliğebağlılık azalmış ve etnik, bölgesel, dinsel yeni kimlikleri arama eğilimleri artmıştır.Bu araştırmanın amacı geleneksel tekstillerde bulunan yerel ve kült ürel unsurların postmodernizmdöneminde tekstil tasarımı alanında kullanılma durumunu belirlemek 1970li yıllardan sonra 2015liyıllara gelindiğinde günümüz moda trendlerinde tekrar bir yükselme gösteren etnik, geleneksel, yerelve kültürel unsurların özüne uygun bir biçimde kullanılması gerekliliğine dikkati çekmektir. Sonuçolarak postmodernizm ile tekstil tasarımında yeniden yer bulan geleneksel ve yerel unsurlarınkültürel bağlamdan koparılmadan kullanıldığı özgün tekstil koleksiyonlarının yaratılması, kültürelyabancılaşmanın önlenmesi ve kültür mirasına sahip çıkılması yönünden önemli görülmektedir.

APPRAISING TRADITIONAL AND CULTURAL ASPECTS IN TEXTILE DESIGN WITH POSTMODERNISM

Contemporary textile design confronting us as a new concept seems to ignore traditional aspects. Onthe contrary, postmodernism as a process where all the conceptual perception about the traditionaldesign is transformed, revives from 1980s forming intense intercultural dialogues globally andemphasizing that no other culture or society is valuable than the other. Thus, ethnic, regional andlocal tendencies to search for diversified identities are created.The aim of this study is to define the employment of traditional, local and cultural aspects in textiledesign within the concept of postmodernism, to draw the attention to keen usage of these fosteringaspects within the cultural context. As a result the employment of traditional and local elementsemphasized through postmodernizm is expressed as vital for re-exploration of cultural and localaspects in textile design.

___

  • Akıcı Tayanç, D., (2010). “Modernizm ve Postmodernizmin Kadın Kimliği Üzerindeki Etkisi”, Köprü Dergisi, Sayı:110, http://www.koprudergisi.com/index.asp?Bolum=EskiSayilar& Goster=Yazi&YaziNo=1047, (19.07.2015). Akpınarlı, F. H. ve Balkanal, Z., (2012). “16-18. yüzyıllarda İstanbul’da Üretilen Kumaşlarda Bitkisel Bezemelerin İncelenmesi”, Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 2012-1 (Ocak- Haziran) (Balkan Özel Sayısı-I), 179-209. Alpan, Z., (1984). “Tekstil Ürünlerinin Yeni Kullanım Alanları ve Yeni Alanlar İçin Yeni Ürünlerin Tasarlanması”, Makina Mühendisleri Odası Arşivi, (26-30 Kasım), http://arsiv.mmo.org.tr/pdf/10566.pdf. (06.06.2015). Appiganesi, R. ve Garratt, C., (1998). Postmodernizm: Yeni Başlayanlar İçin, Milliyet Yayınları, İstanbul. Armağan, M., (ty.). “Gelenek Modernizm ve Postmodernizm”, Hazar Grubu Eğitim Kültür ve Dayanışma Derneği, http://www.hazargrubu.org/hazar-akademi/felsefe/122-gelenek- modernizm-postmodernizm.html, (27.05.2015). Ateş, M., (2001). Mitolojiler ve Semboller Anatanrıça ve Doğurganlık Sembolleri, Milenyum Yayınları, İstanbul. Atılgan, T., (2006). “Tekstil ve Hazır Giyim Sektöründe Değer Zinciri ve Ekonomik Etkileri”, Tekstil ve Konfeksiyon Dergisi, Yıl:16, Sayı:1, Ocak-Mart, 260-270. Aygün Cengiz, S., (1999). “Folklor, Poplor ve Kitle İletişim Araçları”, Folklor/Edebiyat Dergisi, Cilt:5, Sayı:19, 5-12. Aytaç, A., (2004). “Konya Yöresi Halı ve Kilim Dokumalarında Yıldız Yanışı”, Tarih Dergisi, Sayı:210, Haziran, 28-31. Bahsi, F. Ş., (2012). “Modern ve Postmodern Dönemlere Genel Bakış”, Uluslararası İlişkiler Portalı, http://www.uiportal.net/uluslararasi-iliskiler/modernite? (26.Ocak 2012)/ (02.08.2015). Başer, İ., (1992). Elyaf Bilgisi, Marmara Üniversitesi Yayınları, İstanbul. Bauman, Z., (2003). Modernlik ve Müphemlik, Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Best, S. ve Kellner, D., (1998). Postmodern Teori, Mehmet Küçük (çev.), Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Blass, B. (1970). https://tr.pinterest.com/pin/52635889368595942/, (15.07.2015). Bohemianchic, (1970). https://tr.pinterest.com/pin/191825265353513580/, (15.07.2015). Bolay, S. H., (t.y.). “Postmodernizm”, http://www.canaktan.org/ felsefe-sosyo/post- modern/hayri-bolay.htm, (15.07.2015). Burbery Prorsum (2012). https://tr.pinterest.com/pin/181832903676486046/, (15.07.2015). Connor, S., (2001). Postmodernist Kültür, Doğan Şahiner (çev.), YKY, İstanbul. Çolak, B., (2008). “Postmodernizm Bağlamında Michel Foucault’nun Ahlak Anlayışı”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara. Decoesfera, (2015). http://www.decoesfera.com/varios/la-semana-decorativa-cuartos-de- bano-perfectos-colores-primaverales-y-detalles-muy-originales, (18.07.2015). Dolce and Gabbana, (2015). https://tr.pinterest.com/pin/440156563556909144/, (17.07.2015). Erbek, M., (2002). Anadolu Motifleri, Kültür Bakanlığı Yayını, Ankara. Etro Bag, (2015). https://tr.pinterest.com/pin/301811612502856492/, (16.07.2015). Etro, (2014). https://tr.pinterest.com/pin/301811612503408390/, (15.07.2015). Etro, (2015). https://tr.pinterest.com/pin/317011261246751152/, (19.07.2015). Gülalp, H., (2003). Kimlikler Siyaseti–Türkiye’de Siyasal İslamın Temelleri, Metis Yayınları, İstanbul. Igoe, E., (2010). “The Tacit-Turn: Textile Design in Design Research”, Duck Journal for Research in Textiles and Textile Design, 1, s.1-11. ISSN 2042-0854. İzmir Patchwork Rug, (2015). http://www.culturevulturedirect.co.uk/izmir-patchwork-rug- prod57331/, (19.07.2015). Jungalow, (2014). https://www.pinterest.com/pin/442337994627834370/, (17.07.2015). Karaduman, S., (2010). “Modernizmden Postmodernizme Kimliğin Yapısal Dönüşümü”, Journal of Yaşar University, Yıl:17 Sayı:5, 2886‐2899. Karamağaralı, B., (1996). “Halı Sanatı Üzerine”, Türk Soylu Halklarının Halı, Kilim ve Cicim Sanatı Uluslararası Bilgi Şöleni, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, Kayseri, 175-182. Karamağaralı, B., (1998). “Ejder ve Lotus Motifinin Halı Seccâdelerdeki İkonografisi”, Arış Dergisi, Sayı:4, Nisan, Ankara, 32-39. Kellner, D., (1994). Toplumsal Teori Olarak Postmodernizm: Bazı Meydan Okumalar ve Sorunlar, Mehmet Küçük (çev.), Modernite Versus Postmodernite, Vadi Yayınları, Ankara. Kellner, D., (2001). Popüler Kültür ve Postmodern Kimliklerin İnşası, Gülcan Seçkin (çev.), Doğu Batı, Sayı:15. Keyman, E. F., (2000). Küreselleşme, Devlet, Kimlik / Farklılık: Uluslararası İlişkiler Kuramını Yeniden Düşünmek, Simten Coşar (çev.), Alfa Yayınları, İstanbul. Khan, (2014). https://tr.pinterest.com/pin/301811612500251574/, (17.07.2015). Kutoğlu, A., (2013).http://www.atilkutoglu.com/#!/ss/2, (11.08.2015). Küçükalp, K., (2010). Nietzsche ve Postmodernizm, Kibele Yayınları, İstanbul. Lanvin, (1974). https://tr.pinterest.com/pin/292522938270569290/, (20.07.2015). Lanvin, (1970). https://tr.pinterest.com/pin/358388082818025866/, (20.07.2015). Loughran, K., (2009). “The Idea Of Africa In European High Fashion: Global Dialogues” , Fashion Theory: The Journal Of Dress, Body & Culture 13.2, 243-271. Maeda, T.(2012). https://tr.pinterest.com/pin/402509285417053694/, (20.07.2015). Malik, K., (2001). “Irkın Aynası: Postmodernizm ve Farklılığın Kutsanması”, Marksizm ve Postmodern Gündem, der. Ellen Meiksins Wood - John Bellamy Foster, Ütopya Yayınevi, Ankara, 102-128. Mc Quinn, A. (2015). https://tr.pinterest.com/pin/301811612500067414/, (21.07.2015). Missoni, (2015). https://tr.pinterest.com/pin/301811612502856758/, (20.07.2015) Önür, N., (2001). “Küreselleşme Ulus Devlet ve Değişen Ulusal Kimliklerde Medyanın Rolü”, Sosyoloji Dergisi, Sayı:8. Özbek,R. (2015). https://tr.pinterest.com/pin/62417144809000115/, (20.07.2015). Pollini by Özbek, (2006). http://fashion.telegraph.co.uk/galleries/TMG3351023/4/In- pictures-Pollini-by-Rifat-Ozbek.html, (20.07.2015). Ralph Lauren, (2015). https://tr.pinterest.com/pin/301811612503408409/, (22.07.2015). Rhodes, Z. (1970). https://tr.pinterest.com/pin/525584218983117054/, (21.07.2015). Rugstore, (2015). http://www.therarahome.com/2012_09_01_archive.html, (21.07.2015). Russianfolk, (1970). https://www.pinterest.com/pin/502644008385739248/, (22.07.2015). Schmidt, M., (2012). “The Role of Sub-Saharan Africa in Hybridity and Globalization of 21st Century”, (11.12.2012), https://irvine-cct.wikispaces.com/MSchmidt, (19.07.2015) . Sezgin, Ş., (1997). “Tekstilde Materyal, Form ve Tasarım İlişkileri”, Tekstil Mühendis, Sayı:55-56, Yıl:11, Mart-Haziran, 50-51. Sezgintüredi, E., (2005). “Tekstilde Geleneksel Değerlerin Ürüne Yansıtılmasında Bir Yöntem Önerisi”, http://arsiv.mmo.org.tr/pdf/10570.pdf, (06.06.2015). Sönmez Selçuk, S., (2012). “Postmodern Dönemde Farklılığın Kutsanması ve Toplumun Parçacıllaştırılması: “Öteki” ve “Ötekileştirme”, Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, Cilt:15 Sayı:2, Güz, 12-19. Styleathome, (2015). http://www.styleathome.com/decorating-and-design/high-low/high- low-industrial-chic-sunroom/a/42046/8, (06.06.2015). Tepecik, A., (2002). Grafik Sanatlar: Tarih-Tasarım-Teknoloji, Detay ve Sistem Ofset Yayınları, Ankara. Timur, T., (1996). Küreselleşme ve Demokrasi Krizi, İmge Kitabevi, Ankara. Tisci, (2015). https://tr.pinterest.com/pin/462252349230482139/, (18.07.2015). Turner, B. S., (2002). Oryantalizm, Postmodernizm ve Globalizm, İbrahim Kapaklıkaya (çev.), Anka Yayınları, İstanbul. Usluca, Ö., (2012). “Giyim Modası ve Güncel Sanat İlişkisi Üzerine Bir Değerlendirme-Pop Art”, I. Uluslararası Moda ve Tekstil Tasarımı Sempozyumu Bildirileri-Akdeniz Sanat Dergisi, Sayı:7, Antalya, 44-47. Valentino, S. S., (2015). https://www.pinterest.com/pin/301811612502856897/, (23.06.2013). Valentino, AW, (2015). https://tr.pinterest.com/pin/301811612502857860/, (23.06.2013). Yılmaz, A., (1996). Modernden Postmoderne Siyasal Arayışlar, Vadi Yayınları, Ankara. Yüksel, O., (2013). “Modernizm ve Postmodernizm”, (24.06.2013), http://politikakademi. org/2013/06/modernizm-ve-post-modernizm/?, (02.08.2015).