GRAFİK TASARIMDA YENİ NESİL FONT TASARIMI

İnsanoğlu ifade biçimi olarak işaret ve sembollerden yararlanıp, sesi simgeler haline dönüştürerekharfleri ortaya çıkarmıştır. İnsanların mağara duvarlarına ve kaya gibi yüzeylere çeşitli amaçlar içinyaptığı pirimitif simgeler ilk yazı düşüncesini doğurmuştur. Pirimitif simgelerden ideografik yazışekline, Mezopotamyadaki resim-yazısından çivi yazısına ve Mısırda hiyeroglif yazıdan fonografi adıverilen hece yazısına geçilerek yazı evrimleşmiştir. Fenikeliler zamanı gelindiğinde alfabetik yazıortaya çıkmıştır. Yunanlılar ve Romalılar, Fenikelilerin oluşturduğu alfabeyi temel alarak kendialfabelerini oluşturmuştur. 1450li yıllara gelindiğinde Gutenberg hareketli metal hurufatı icat ederekTextureyazı karakterini kullanmış, font ve yazı karakteri tasarımı anlayışının gelişimine katkısağlanmıştır. Sonrasında Venedikte oluşan Old Style fontlarla, Modern fontlarla ve bu dönemlerarasında oluşan Geçiş Dönemi fontlarıyla font tasarımı çeşitlilik kazanmaya başlamıştır. Fakat asılçeşitlilik 19. yy.dan sonra ortaya çıkmıştır. 19. ve 20. yy.da görülen sanat akımları ve akımlarharicinde 1950lerde başlayan bilgisayar teknolojisi font tasarımına sistem fontları gibi yeni açılımlargetirmiştir. 1980lerden sonra bilgisayar teknolojisi ve masaüstü yayıncılık geniş kitlelere yayılmış vesistem fontları haricinde fontların üretilmesini mümkün kılmıştır.Gün geçtikçe teknolojinin ilerlemesiyle font tasarımını mümkün kılan tasarım programlarının sayısıartmıştır. Sadece basım ve yayın sektöründeki tipografistler veya tasarımcılar değil, mesleki yeterliliğiolmayan fakat bilgisayara sahip birçok kişi özgün font tasarlamaktadır. Bu nedenle bu makaledealanında uzman kişiler tarafından tasarlanan yeni font tasarımlarına yer verilerek günümüzde fonttasarımının nasıl bir içeriğe sahip olduğu görülecektir. Böylelikle bu inceleme makalesinde yeni nesilfont tasarımlarında oluşan yenilikler ve değişen değerler saptanıp, grafik tasarımdaki yeri ve önemiincelenecektir.

A NEW GENERATION FONT DESIGN IN GRAPHIC DESIGN

Human beings brought out the letters as a form of expression, converting the voices into icons bymeans of signals and symbols. Primitive icons which were coined on places like cave walls and rocksfor a variety of purposes by people gave rise to idea of writing for the first time. The writing evolvedthrough a series of processes, passing from primitive icons to ideographic writing shape, frompictography in Mesopotamia to cuneiform and from hieroglyphic writing in Egypt to syllabic writingknown as phonography. The alphabetic writing came out during the time of Phoenicians. The Greekand the Roman created their own alphabet, based on the alphabet invented by Phoenicians.Gutenberg used the font type Textureby inventing moving metal typeface when it came to the1450s, thus contributing to the development of understanding fonts and font design concept.Afterwards, font design began to gain diversity through Old Style fonts formed in Venice, Modernfonts and transition period fonts which appeared between these periods. Real diversity, however,emerged following 19thcentury. Art movements arising during 19thand 20thcenturies as well as computer technology that started in 1950 s brought about new expansions into font designing suchas system fonts. Following the 1980s, computer technology and desktop publishing spread to a wideaudience, which made it possible to produce fonts other than system fonts.As the technology progressed each day, the number of design programs enabling font designincreased. Not only typographists or designers in printing and publishing industry but also manypeople with no professional qualifications but have a computer design are able to design originalfonts today. Therefore in this paper, we have included new fonts designed by experts in field ofdesign, aiming to show what kind of a content today s font design has. In this research article,innovations taking place in new generation font design and changing values will be determined andtheir position and importance in graphic design will be examined.

___

  • Alican, Ö., (2011). Mobile Medyada Grafik Tasarımcının Galaksi Rehberi, 1. Basım, Pusula Yayıncılık, İstanbul. Ambrose, G. ve Harris, P., (2014). Grafik Tasarımda Tipografi, 1. Basım, M. E. Uslu (çev.), Literatür Yayıncılık, İstanbul. Becer, E., (2005). İletişim ve Grafik Tasarım, 4. Basım, Dost Yayınevi, Ankara. Becer, E., (2010). Modern Sanat ve Yeni Tipografi, 2. Basım, Dost Yayınevi, Ankara. Bergsland, D., (2010). Practical Font Design, 2. Edition, Radiqx Press, USA. Blackwell, L., (2002). 20th-Century Type, New & Revised Edition, Published by Yale University Press, U.S.A. Coles, S., (2012). The Anatomy of Type, Harper Design New York, First Printing. Fawcett-Tang, R., (2007). New Typographic Desing, First Edition, Laurence King Publishing, London. Lupton, E., (Ed.), (2014). Type on Screen, First Edition, Princeton Architecteral Press, New York. Meggs, P. B., (1992). Type & Image, John Wiley & Sons, Inc., Canada. Sarıkavak, N. K., (1993). Kültürel Afişlerde Tasarım İlkeleri; Kültürel Afiş Çalışmaları, Yayınlanmamış Sanatta Yeterlilik Eseri Raporu, Ankara, Hacettepe Üniversitesi. Sarıkavak, N. K., (1997). Tipografinin Temelleri, Doruk Yayınları, Ankara. Sarıkavak, N. K., (2004). Çağdaş Tipografinin Temelleri, 1. Basım, Seçkin Yayıncılık, Ankara. Sarıkavak, N. K., (2005a). Sayısal Tipografi: 1, Başkent Üniversitesi Yayınları, Ankara. Sarıkavak, N. K., (2005b). Sayısal Tipografi: 2, Başkent Üniversitesi Yayınları, Ankara. Sarıkavak, N. K., (2006a). “Tipografi Yazıları- 1”, Photoshop Magazin Dergisi, Sayı:10, 76-80. Sarıkavak, N. K., (2006b) “Sayısal Harf Tasarımında Gelişmeler ve Temel Yöntemler” , Sanat Yazıları, No:14, H.Ü. G.S.F. Yayınları, Ankara. Sarıkavak, N. K., (2009). Çağdaş Tipografinin Temelleri, 2. Basım, Seçkin Yayıncılık, Ankara. Sarıkavak, N. K., (2014). “Kaligrafik ve Tipografik Deneysel Tasarımlar” , Grafik Tasarım Dergisi, Grafik Kitaplığı Yayınları, İstanbul. Uçar, T. F., (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İnkılâp Yayınevi, İstanbul. İnternet Kaynakları Ample Soft, (2014). http://www.fontspring.com/similar/soneri/amplesoft (14 Mayıs 2015). Arabella, (1936). www.myfonts.com/fonts/profonts/arabella-pro (3 Mayıs 2015). Apple Casual, (2001). http://www.identifont.com/show?K37 (9 Mayıs 2015). Athelas, (2008). (www.myfonts.com/fonts/type-together/athelas/ (9 Mayıs 2015). Avenir Next Pro, (2004-2007). (www.myfonts.com/fonts/linotype/avenir-next-pro/ (8 Mayıs 2015). Bembo Book, (2005). www.fonts.com/font/monotype/bembo-book#product-top (9 Mayıs 2015). Calibri, (2004) www.microsoft.com/typography/fonts/family.aspx?FID=287 (9 Mayıs 2015). Cambria, (2004). https://www.microsoft.com/typography/fonts/family.aspx?FID=291 (9 Mayıs 2015). Cariadings, (2006). https://www.myfonts.com/fonts/ascender/cariadings/ (9 Mayıs 2015). Droid Font, (2006). http://www.droidfonts.com/droidfonts/about/ (8 Mayıs 2015). Eveleth, (2014). http://www.fontspring.com/fonts/yellow-design-studio/eveleth;https:// www.myfonts.com/fonts/yellow-design/eveleth/ (14 Mayıs 2015) Frank Rühl (veya Ruehl), (2002). http://www.myfonts.com/fonts/bitstream/frank-ruehl-bt/ (9 Mayıs 2015). Gesta, (2009). https://www.myfonts.com/fonts/r-type/gesta/ (9 Mayıs 2015). Glober, http://www.fontspring.com/fonts/fontfabric/glober, [14.05.2015]). Halis Grotesque, (2014). http://www.fontspring.com/fonts/ahmet-altun/halis-grotesque; https://www.myfonts.com/fonts/ahmet-altun/halis (14 Mayıs 2015). Lulo Clean, (2014). https://www.myfonts.com/fonts/yellow-design/lulo-clean/ (14 Mayıs 2015). Norad, www.namethatfont.net/android-logo-font/ (8 Mayıs 2015). Roboto, (2012). en.wikipedia.org/wiki/Roboto (8 Mayıs 2015). Ropa Soft Pro, (2014). http://www.fontspring.com/similar/lettersoup/ropa-soft-pro (14 Mayıs 2015). Texta, (2014). http://www.fontspring.com/fonts/latinotype/texta (14 Mayıs 2015). Thirsty Soft, (2014). http://www.fontspring.com/fonts/yellow-design-studio/thirsty-script (14 Mayıs 2015). Tolyer, (2014). /http://www.myfonts.com/fonts/typesketchbook/tolyer/ (14 Mayıs 2015). Uniform, (2014). http://www.fontspring.com/fonts/miller-type-foundry/uniform (14 Mayıs 2015). Questa Complete, (2014). http://www.fontspring.com/foundry/the-questa-project, http://www.fontspring.com/fonts/the-questa-project/questa-complete, (14 Mayıs 2015).