Sanat ve Mekan Algısında Kaligrafik ve Tipografik Yaklaşımın Yansımaları

ÖzBirey yaşantısı boyunca kendi yarattığı, insanlarca kurgulanmış veya sosyal yaşam içerisinde kendi sınırlarını oluşturmuş mekanlarda var olmak zorundadır. Görsel algı süreciyle bireyin genel bir mekan kimliği tanımlamasında bulunması, mekana dahil olan tüm görsel öğelerin bu algının oluşturulmasında önemli birer unsur olduğunu göstermektedir. Görsel ve kavramsal verinin yanı sıra, doğrudan sözel iletişim kanalına da sahip olmaları açısından, tipografi ve kaligrafinin algı üzerindeki etkisi, mekan kimliğinin kurgulanmasında önemli bir yere sahiptir. Bu unsurların mekan içindeki kurgu ve durumları; mekan algısını doğrudan etkilemekte ve bireyin kafasındaki mekanı tanımlamaktadır. Bu makalede, kaligrafik ve tipografik unsurların kullanımının, içinde bulundukları mekanın kavramsal kimliğine olan etkileri incelenmiştir.

THE REFLECTION OF CALLIGRAPHIC AND TYPOGRAPHIC APPROACH IN THE PERCEPTION OF ART AND PLACE

AbstractIndividuals througout where lives, must exsist at places that has been created by themselves, edited by people or places in social life where they have created their own boundries. The act of identifying a general place within the process of visual perception shows that all the elements included at the place are important elements for creating the perception.Typography and calligraphy have an important effect on the edition of the identity of the place in order to have a direct verbal communication channel besides visual and conceptual data. The edition and condition of these elements; directly affect the perception of the place and identifies the place inside the individual’s mind. This article, examines the effects of the conceptual identity of the place where calligraphic and typographic elements are used.

___

Aydınlı, S. (1986). Mekansal değerlendirmede algısal yargılara dayalı bir model. Doktora Tezi, İ.T.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.

Boothe, R. G. (2002). Perception of the Visual Environment. New York: Springer-Verlag New York.

Claan. (2014, August 4). Innovation Center at Porto University, Portugal. Retrieved April 2017, 2017, from Graphic Ambient: http://graphicambient.com/2014/08/04/innovation-center-at-the-university-of-porto-portugal/

Daniels, P. T., & Bright, W. (1995). The World's Writing Systems. Oxford Univ. Press.

Downs, R. M., & Stea, D. (2011). Cognitive Maps and Spatial Behaviour: Process and Products. The Map Reader, 312-317.

Erdönmez, M. E., & Haznedar, B. (2012). Sosyal İletişim Arayüzü Olarak Kentsel Mekan. Modernite ve Mimari.

Findlay, M. J., & Gilchrist, D. L. (2003). Active Vision: The Psychology of Looking and See. England, Oxford: Oxford University Press.

Foucault, M. (1984). Of Other Spaces: Utopias and Heterotopias. Architecture / Mouvement / Continuite.

Knapp, P. (2014, January 06). YOHO Clubhouse Environmental Graphics. Retrieved April 13, 2017, from https://segd.org/yoho-clubhouse-environmental-graphics

Lampas, P. (2015). The BIGGEST CALLIGRAPHY ARTWORK IN the WORLD. Retrieved April 13, 2017, from Calligroof: http://calligroof.com/

Makowski, A. (2013, October 24). Eureka Carpark. Retrieved April 2017, 13, from SEGD: https://segd.org/content/eureka-carpark

Odeith, S. (2007). Odeith. Retrieved April 13, 2017, from Sergio Odeith: https://www.odeith.com/

Read, H. (1960). Sanatın Anlamı. (G. İnal, Trans.) Ankara: İş Bankası Yayınları.

Sözen, M., & Tanyeli, U. (1986). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.

Skott, L. (2011, May 1). BMW M3 Coupe: How to Exceed the Maximum. Retrieved April 13, 2017, from Design Year Book: http://www.designyearbook.com/2011/05/bmw-how-to-exceed-maximum.html

Steadman, P. (2014). Building Types and Built Forms. Kibworth Beauchamp: Matador.

Welch, A. (2014, March 6). Minnaert Building Utrecht, Netherlands : De Uithof. Retrieved April 13, 2017, from e-architect: https://www.e-architect.co.uk/utrecht/minnaert-building