Deneysel Bir Yaklaşım Olarak Kolaj ve Karışık Teknik Uygulamasının Fotoğraf Sanatına Yansıması

Öz ÖZGörsel sanatlarda kolaj, karışık teknik (mix medya)  kavramı farklı disiplinlerin bir araya gelmesi ile özdeşleşen bir tanımlamadır. Fotoğraf alanında kolaj tekniği özellikle modernizm içinde dada ve konstrüktivizm yaklaşımları içinde yer alırken, mix medya uygulamaları postmodern dönemden beri kullanılmaktadır. Ancak bu iki kavramın ilk referansları 19. yüzyıl resim sanatına dayanmaktadır. Dada ve konstrüktivist sanatçılar tarafından kullanılan kolaj ve karışık teknik uygulamalar, 1950’li yıllarda Robert Rauschenberg’in imaj transferlerine, 1960-80 arası yeni Avrupa resim sanatı içinde Sigmar Polke, Anselm Keifer ve Gerhard Richter’in çalışmalarına, postmodern dönem sonrası Barbara Kruger, Clarissa Sligh, Sally Mankus,  Radcliffle Bailey ve Kathy Vargas gibi sanatçılara referans oluşturmuştur. Bu çalışmada deneysel bir yaklaşım olarak görülen kolaj ve karışık teknik (mix medya)’ın tarihsel gelişiminin yanı sıra bu uygulamaların temsilcileri olan günümüz sanatçılarının anlayışları fotoğraf tarihi bağlamında incelenmiştir. Aynı zamanda sanatçıların,  bu kavramları çalışmalarında nasıl farklı yöntemlerle kullandıkları ve içeriği belirleyen anlamı nasıl ifade ettikleri eserler üzerinde çözümleme ve betimlemeler yapılarak irdelenmiştir.  
Anahtar Kelimeler:

Deneysel Fotoğraf, Kolaj

___

Ades, D. (1992). Photomontage, London: Thames And Hudson. Antmen, A. (2008). 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel Yayınları. Aragon , L. (2015). Kolajlar, çev: Alp Tümertekin, İstanbul, Janus Yayıncılık. Barthes, Roland (2014). Camera Lucıda, çev: Reha Akçakaya, İstanbul: Altıkırkbeş Yayın. C. Danto, A. (2010). Sanatın Sonundan Sonra, çev: Zeynep Demirsu, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Freund, G. (2006). Fotoğraf ve Toplum, çev: Şule Demirkol, İstanbul: Sel Yayıncılık. Hacking, J. (2015). Fotoğrafın Tüm Öyküsü, çev: Abbas Bozkurt, İstanbul: Hayelperest Yayınevi. Martin, J.-H. (1997). Man Ray, London: Thames and Hudson Smith, E. L. (2004). 20.Yüzyılda Görsel Sanatlar, çev: Ebru Kılıç, Begüm Kovulmaz, Osman Akınhay, İstanbul: Akbank Kültür Sanat Yayınları. Whitham, G. (2013). Çağdaş Sanatı Anlamak, çev: Tufan Göbekçin, İstanbul: Optimist Yacavone, K. (2015). Benjamin, Barthes ve Fotoğrafın Tekilliği, çev: Simber Atay ve Melih Tumen, İstanbul: Hayalperest Yayınları.