AĞAÇ YAZMA KALIPLARINA ALTERNATİF KALIPLAR

Ağaç kalıplarla, kalemle veya her iki yöntemin birlikte kullanılmasıyla pamuklu kumaşların desenlendirilmesi tekniği, yazmacılık sanatı olarak adlandırılmaktadır. Anadolu’da 14. yüzyıldan beri uygulanmakta olan ağaç kalıp yazma tekniğinin ne zaman ve nerede ortaya çıktığı tam olarak bilinememektedir. Ağaç kalıpların hazırlanmasındaki çalışmalar oldukça fazla emek istemektedir. Yazmacılıkta daha kolay oyulması, yumuşaklığı, dayanıklılığı ve iyi boya tutması bakımından ıhlamur ağacı tercih edilse de bu araştırmada, işlenmesi oldukça kolay olan ve çok daha az araç gerece ihtiyaç duyulan malzeme olarak strafor ile uygulanabilen yazma kalıplarının hazırlanması sürecine değinilmiştir. Ayrıca yazma kalıplarının CNC lazer kesim tezgâhlarında endüstriyel şekilde üretilmesi de incelenerek bunların avantajları ve dezavantajları tartışılmıştır. Söz konusu teknikler uygulamaları görsellerle desteklenerek açıklanmıştır.

AN ALTERNATIVE MATERIAL PROPOSAL TO WOODBLOCK KERCHIEF PRINTING

Patterning cotton clothes through woodblocks, pencils or through the combination of the two is named as kerchief printing (yazmacılık). While the exact origins of the technique is still vague, woodblock printing remained a common method of cloth printing since the 14th century. Preparing the woodblocks is quite a tiresome process. Even though the linden tree is frequently preferred because of easy engraving, softness, solidity and the amount of paint to run, the current study focuses on a material proposal (i.e., styrofoam), which facilitates engraving and requires fewer equipment. In addition, industrial production of woodblocks through laser printingin in CNC machines is examined along with its advantages and disadvantages. Illustrations are used to exemplify each technique.

___

  • Akyıl, Serpil (2003) Yazmacılık sanatı. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 13(1), 1­ 5.
  • Aregem (2013) (T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Araştırma ve Eğitim Genel Müdürlüğü).
  • Yazmacılık geleneği. http://aregem.kulturturizm.gov.tr/TR,51145/yazmacilik-gelenegi.html. adresinden 09.05.2015 tarihinde erişilmiştir. Atalayer, Atıf (2016) Mumlama Batik - Yazma Atölyesi.
  • http://www.atalaver.com/atifatalayer/atolye.html. 29.07.2016 tarihinde erişildi Kaya, Reyhan (1988) Türk yazmacılık sanatı. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Genel yayın no: 140. Sanat dizisi:15
  • Kayayerli, Damla (2015) 65. yılında Kalamış yazmaları. http://www?sabah?com?tr/cumartesi/2015/05/23/65-vilinda-kalamis-vazmalari? 23.06.2016 tarihinde erişildi
  • Öz, Naime Didem (2006) Türk yazmacılık sanatı ve son dönem İstanbul yazmaları. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Geleneksel Türk Sanatları
  • Anasanat Dalı Hakı, Kilim ve Esi Kumaş Desenleri Programı yayınlanmamış Yüksek Lisans
  • Tezi, Danışman Prof. Aydın UğurluTDK. http://www.tdk.gov.tr/ adresinden 24.04.2015 tarihinde erişilmiştir.
  • Türker, Kemal (1996) Ağaç baskı Tokat yazmaları. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Genel yayın no: 347. Sanat dizisi:47