KONYA - MEVLÂNA MÜZESİ’NDE BULUNAN 638 ENVANTER NUMARALI PUŞİDE LEVHASI

Geleneksel sanatlarımız, zaman içinde birçok değişiklikler geçirmiştir. Bununla birlikte ortaya farklı örnekler çıkmıştır. Saraya bağlı ve bağımsız ortamlarda meydana getirilen bu ürünler, kullanılan malzeme ve teknik özellikleri bakımından büyük bir ustalık ve inceliği ortaya koymaktadır.                Türk toplumunun dününü bugüne aktarılmasında büyük rol oynayan ve büyük bir çeşitlilik içinde üretilen bu ürünlerin yaşatılması gerekmektedir.                 Araştırmada literatür taramasından sonra müze yetkilileri ile görüşmeler yapılmıştır. Müze yetkililerinden alınan bilgiler raporda yeri geldikçe kaynak kişi adı verilerek açıklanmıştır. Bu puşîde levhası, oluşturulan gözlem fişi aracılığıyla incelenmiştir. Mevlana Müzesi’nde bulunan puşîde levhası örneğinin; kitabeleri okutularak, boyutları, malzemeleri, teknik ve renk özellikleri, bezeme konuları ve kompozisyon özellikleri incelenerek, envanter numaralarına yer verilmiştir.

Inventory Number of 638 This Puşîde plates which in Konya - Mevlana Museum

                   Our traditional arts have experienced many changes in time and as a result of these changes, there emerged varied samples. These products which are connected to the palace or produced in independent enviroments, preset a great mastercraft and fineness due to the material used or the tecnical composition adopted.                   These masterpieces which playa great role in the transfer of Turkish culture from past to the present and produced in a wide range, must be prospered.                   In this study, follwing the literature research, negotiations with the authorities of the museum were carried out. The information obtained from these authoritieswere shwon in this study by giving the name of the source person.                   This plates of puşîde has been examined through exaninination card. The invantory number of this puşîde which are at the Mevlâna Mouseum was given and book texts, diemensions, materials, technical and color specializations, ornamenting subjects and composition properties have been studied.

___

  • Barışta, H. Ö., (1998). “Türk El Sanatları”, T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları: 2168, Sanat Eserleri Dizisi: 192, Ankara.
  • Barışta, H. Ö., (1997). “19-20. Yüzyıl Yazılı Bezemeli Türk İşlemeleri”, Hanedan Türbelerinden Puşîde ve Puşîde Levhalarından Örnekler” V. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi Maddi Kültür Seksiyonu Bildirileri, Türk Hava Kurumu Basımevi, Ankara, s.93-104.
  • Barışta, H. Ö., (1989). “Konya Müzelerindeki Türk İşlemelerinden Örnekler”, Kültür ve Sanat, Türkiye İş Bankası, Sayı:4, Ankara, s.46.
  • Barışta, H. Ö., (1999). “Osmanlı İmparatorluğu Dönemi Türk İşlemeleri”, Kültür Bakanlığı Yayınları: 2342, Yayımlar Dairesi Başkanlığı, Sanat Eserleri Dizisi: 253, Ankara, s.204.
  • Erol E., Mevlâna Gelince Babası Ayağa Kalktı mı?, Arı Ofset Konya, t.y.
  • Ketencioğlu, E., (2000), “Eyüp Sultan’da Adile Sultan Türbesindeki Puşîde Örnekleri”, II. Eyüp Sultan Sempozyumu Tebliğler, 28-30 Mayıs 1999, Eyüp Belediyesi Kültür Yayınları: 11, İstanbul, s. 250-261.
  • Konya ve Mevlâna, (1999). Rehber Basım Yayın, İstanbul.