AFYONKARAHİSAR GELENEKSEL TEPME KEÇE ÜRETİMİNE KADINLARIN EKONOMİK ve SANATSAL KATKILARI

Doğumdanölümekadar,Türkleringelenekselyaşamındaönemlikullanımalanınasahipolan keçe ürünler, gelişen teknoloji karşısında bir duraklama dönemine girmiş, önemli keçe üretim merkezlerinden biri olan Afyonkarahisarda bundan etkilenmiştir. Son yıllarda sadeceTürkiyededeğil,bütündünyadadoğalmalzemekullanımınaolaneğilim,dikkatleri keçe ürünlerine yöneltmiştir. İşlevsel kullanımının yanında, sanatsal çalışmalarda, yüne istenilenşeklinverilmesi,keçeninkullanımalanınıgenişletmiştir.Bugelişmeler,erkekusta egemenliğindeolankeçeciliğekadınlarınelinindeğmesinenedenolmuştur.Kadınlarınkeçe üretiminedokunuşuekonomikvesanatsalanlamdaolmuştur.Kadınlarınoluşturduğukeçe sanat gruplarının yanı sıra, Kültür Bakanlığına kayıtlı kadın ustaları bulunan Afyonkarahisarda kadınlar, keçeyi sahiplenmiş durumdadır. Araştırmada Afyonkarahisar örnekalınarak,kadınlarınkeçeekonomisinekatkılarınınneölçüdeolduğu,sanatsalanlamda katkılarının tespiti, Afyonkarahisarlı geleneksel tepme keçe ustalarının, kadınların keçe üretiminebakışıaraştırılmıştır.

ECONOMIC AND ARTISTIC CONTRIBUTION OF WOMEN ONAFYONKARAHİSAR TRADITIONAL FELT PRODUCTION

From birth to death, felt products have an important usage area in traditional life of Turkishpeople but they have a period of stagnation against technological development and one ofthe important felt center Afyonkarahisar affected from the situation. In recent years,tendency to usage of natural raw material has directed attention to felt product not only inTurkey but also all over the world. Besides functional usage of felt, it is used in art worksand to shape the wool which are widened its usage area. These improvements causedtouching the hands of women to felt making which is male felt master dominant area.Women contact with felt happens in terms of economic and artistic issues. Besides femalefelt masters of Afyonkarahisar registered to Ministry of Culture, also groups of women formaking felt appropriate this art. In our research, Afyonkarahisar is patterned to detect thewomen contribution to felt economy, and the view of traditional felt masters to feltproducing by women.

___

  • Dastarlı, E., (2013). "Çağdaş Sanatın Muğlak Dili: İroninin Cazibesi" , Sanat Tasarım ve Manipülasyon Sempozyum Bildiri Kitabı, Sakarya.
  • Göka, Ş., (1996). Söz Uçar Yazı Kalır, Antalya Gazeteciler Cemiyeti Yayını, Antalya.
  • Kocatepe, G., (2010). İlk Bayan Keçeci Kalfası Gülenay Yalçınkaya, http://www.kocatepe gazetesi.com /haberdetay.asp?id=38404
  • Küçükkurt, Ü. ve Arsoy, N., (2002). "Afyonkarahisar El Sanatları" , Afyonkarahisar Kütüğü Cilt II, Afyonkocatepe Üniversitesi Yayını, Ankara.
  • Oyman, N. R., (2012). "Günümüz Geleneksel Dokumalarında Kitsch Olgusu" , Fotografya Dergisi, (Sanal Fotoğraf Dergisi), Sayı: 28.
  • Yüksel, Ş., (1993). "Türkiye'de Çağdaşlaşma Sürecinde Geleneksel El Sanatlarına Bakış Açısı" Türkiye'de El Sanatları Geleneği ve Çağdaş Sanatlar İçindeki Yeri Sempozyumu Bildirileri, T.C.Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Yalçınkaya, R. G., (2009). Keçeye Ter Düştü, Elik Yayınları, İzmir.
  • Yardımcı, İ., (2001). Sanatta Kitsch Kavramı, Anadolu Sanat, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Sayı:11.