İsmail Hakkı Baltacıoğlu'nun Eğitim Felsefesinde "İman" ve "Ahlak" Kavramı

Bu çalışmada, Türk Eğitim Tarihi’nin en etkili isimlerinden İsmail Hakkı Baltacıoğlu’nun ahlak ve iman gibi iki kavram hakkındaki görüşlerinin analizine yer verilmiştir. İsmail Hakkı Baltacıoğlu aslında günümüz için de geçerli olan iki sorunu dile getirmektedir: “İman” eksikliği ve ahlak zayıflığı. Fakat bu “iman” ve “ahlak” kelimeleri, o’nun terminolojisinde, şimdiye değin yüklendiği dinsel bir anlam taşımamaktadır. “İman” kelimesiyle, “bir şeye güçlü bir şekilde inanmayı” anlar . “Ahlak” kavramı ise çalışmak ve kalkınmak için sahip olunması gereken sorumluluk duygusu olarak tanımlanır. Baltacıoğlu, bu iki kavram konusunda yetersizliğimizin nedenini “eğitim” kavramıyla ilişkilendirirken, toplumsal planda bedensel, duygusal, düşünsel ve kararlılık gibi temel alanlarda yeterlilikleri de tartışmaya açmaktadır.

The Concepts of "Fatih and Ethic" in the Educational Philosophy of Ismayıl Hakkı Baltacıoğlu

In this study, one of the most effective names in Turkish Educational History İsmail Hakkı Baltacıoğlu that his educational philosophy has been analyzed about two main concepts of “Ethics and Faith”. Baltacıoğlu explains two main problems that are still valid today too which are the lack of “faith and ethics”. But the two concepts have different meanings in his terminology rather than those which are assumed as in religion. He understands and explains the “faith” as “believing something deeply”. He considers “ethics” as “a responsibility which has to be felt to work and develop”. While Baltacıoğlu discussing the lacks about these two concepts related to education, he also brings arguments about main subjects such as physical, emotional and logical competency and decision making at the same time.

___

  • Abdurrahman Şeref. (1316), İlm-i Ahlak (Maarif-i Umumiye Nezareti Celilesince Mekatib-i İdadiye programına kabul edilmiştir), İst.: Matbaa-i Amire.
  • Akyüz, Y. (2004), Türk Eğitim Tarihi, Ankara: Pegema Yay.
  • Baha Tevfik (2002),Yeni Ahlak ve Ahlak Üzerine Yazılar ( Der. ve Çev.: F. Öztürk). Ank.: T.C. Kültür Bak. Yay.
  • Baltacıoğlu, İ. H. (1330), Terbiye ve İman. İstanbul: Çiftçi Kütüphânesi
  • Baltacıoğlu, İ. H. (1995),Talim ve Terbiyede İnkılap, (Hz. R.Canım-R.Y. Kıncal) İstanbul: MEB. Yay.
  • Baltacıoğlu, İ. H. (1932), Terbiye, İstanbul: Suhulet Kütüphanesi
  • Baltacıoğlu, İ. H. (1956), “Eğitimin Yapıcı Unsurları”, Pedagoji Hareketleri, İstanbul: Pedagoji Cemiyeti Yayınları.
  • Baltacıoğlu, İ. H. (1998), Hayatım (Y. Haz. A.Y.Baltacıoğlu), İstanbul: Dünya Yay.
  • Brameld, T. (1956). Toward a Reconstructed Phylosophy of Education, New York: Holt Rinchart and Wilston
  • Berkes, N. (1978) Türkiye’de Çağdaşlaşma. İst.: Doğu Batı Yay.
  • Cevizci, A. (1996), Felsefe Sözlüğü, Ankara: Ekin yay.
  • Ergin, Osman N. (1977),Türkiye Maarif Tarihi, C. 3-4, İst.:Eser Yay.
  • Erişirgil, M.E. (1943) “Ahlak Terbiyesi Etrafında Münakaşalar”, Ülkü, No. 36, 2-3
  • İbrahim Hilmi (Çığıraçan). (1997), Avrupalılaşmak, (Haz. O. Kafadar- F. Öztürk) Ank.: Gündoğan Yay.
  • Kafadar, O. (1997), Türk Eğitim Düşüncesinde Batılılaşma, Ank.: Vadi yay.
  • M. Satı (1326a), “Niçin Geri Kaldık?”, Tedrisat-ı İptidaiye Mecmuası, C.1., S.2., 37-46
  • M. Satı (1326b), “Darülmuallimde Bir Konferans- Ümit ve Azim”,Tedrisat-ı İptidaiye Mecmuası, 15 Mayıs 1326, C. 1, S. 4 ss. 101-07
  • M. Sâtı (1333), “İlim ve Ahlak”, Terbiye Mecmuası, K. Evvel, no. 1., 1-15
  • M. Satı (2002), Eğitim ve Toplumsal Sorunlar Üzerine Konferanslar, (Der. ve Çev.:O. Kafadar- F. Öztürk ), Ank.: T.C. Kültür Bak. Yay.
  • S.B.A (Sosyal Bilimler Ansiklopedisi)(1991), “İman”, Sosyal Bilimler Ansiklopedisi, İstanbul: Risale Yay.
  • Ziya Gökalp (1917), “Ahlak Buhranı”, Yeni Mecmua, S.7, ss. 122-124.
  • Ülken, H.Z. (1992), Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi, İstanbul: Ülken yay