Kromit ve Manyetit Cevherlerinin Sanatsal Camlarda Kullanımı

Hemestetik hem dekoratif bir malzeme olan cam özellikle sanatsal ifade için eşsizbir seçenektir. Cam sanatçıları eserlerinin estetik değerini geliştirmek içinüretim aşamasında veya nihai ürün üzerinde çeşitli dekorlama tekniklerikullanmaktadırlar. Camların renklendirme ve dekorasyonunda kullanılan ticaripigmentler yüksek sıcaklıklara dayanıklı olmak zorundadırlar, bu nedenle üretimmaliyetleri yüksektir. Bu çalışmada, renklendirici saf oksit ve bileşiklerekıyasla maliyeti daha düşük olan seramik hammaddeler kullanılmış, sanatsalcamlardaki renk ve doku etkileri araştırılmıştır. Bu tür farklı dekoratifçalışmalar özgün bireysel tasarımların yolunu açmaktadır. Bu doğrultudamanyetit ve kromit cevherleri belli bir tane boyutuna getirilmiş ve daha sonra sanatsalcamlardaki etkileri incelenmiştir. Manyetit ve kromit kullanımı sıcak camyüzeylerine dereceli renk tonları ve homojen dağılım etkisi kazandırmıştır.

Using of Chromite and Magnetite Ores in Artistic Glasses

Glass, both aesthetic and decorative, is a unique choice for artistic expression. Glass artists use various decorating techniques on the production stage or the final product to improve the aesthetic value of their works. The production cost of commercial pigments for coloring and decoration purposes in glass is an important part of glass production. These pigments must be able to withstand high temperatures, which leads to high production costs. In this study, ceramic raw materials with lower cost compared to colorant pure oxide and compounds in hot glass blowing technique were used and color and texture effects on art glass were investigated. Such different decorative works open the way to individual designs. In this direction, the magnetite and chromite ores were milled to a certain grain size and then their effects in different artistic glass designs were examined. The results show that magnetite and chromite can be used in the production of individual artistic glass due to their ability to provide graded color shades on the hot glass surfaces and to provide a homogeneous distribution effect.   

___

  • Abidin, S. Z., Legino, R., Noor, H. M., Vermol, V. V., Anwar, R., & Kamaruzaman, M. F. (Eds.). (2016). Proceedings of the 2nd International Colloquium of Art and Design Education Research (i-CADER 2015). Singapore: Springer.
  • Bessmertnyi, V. S., Min'ko, N. I., Krokhin, V. P., Semenenko, S. V., & Osykov, A. I. (2003). Trends in Contemporary Methods for Decoration of Glass and Glass Articles (A Review). Glass and Ceramics, 60(11), 364-366.
  • Carter, C. B., & Norton, M. G. (2007). Ceramic materials: science and engineering. USA: Springer Science & Business Media.
  • Janssens, K. H. (Ed.). (2013). Modern Methods for Analysing Archaeological and Historical Glass. UK: John Wiley & Sons.
  • Langhamer, A. (2003). The Legend of Bohemian Glass: A Thousand Years of Glassmaking in the Heart of Europe. Tigris: Spol.S.R.O.
  • Lynn, M. D. (2004). American Studio Glass, 1960-1990. USA: Hudson Hills.
  • Norman, B. (2012). Engraving and Decorating Glass: Methods and Techniques. Canada: Courier Corporation.
  • Rasmussen, S. C. (2012). How Glass Changed the World: The History and Chemistry of Glass from Antiquity to the 13th Century. USA: Springer Science & Business Media.
  • Shelby, J. E. (2005). Introduction to Glass Science and Technology. UK: Royal Society of Chemistry.
  • The Robinson Library (2017). A Brief History of Glass and Glassmaking. (Erişim: 24.09.2017), http://www.robinsonlibrary.com/technology/chemical/cl ay/glasshistory.htm
  • Ünlütürk, G. (2005). Elektroporselenlerde Kullanılan Kahverengi Pigmentin Endüstriyel Atıklardan ve Doğal Hammaddelerden Üretimi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Wight, K. (2011). Molten Color: Glassmaking in Antiquity. Los Angeles: J. Paul Getty Museum.