İslam Siyasi Düşüncesinde Sabır Ekolü ve St. Augustine Karşılaştırması

Din ve siyaset ilişkisinde; İslam’ın öngördüğü anlayış ile Hristiyan siyasi düşüncesi arasında önemlifarklar vardır. Hristiyanlıkta “iki kılıç teziyle” din ve dünya otoriteleri arasında bir sınır çizilirken;İslam’da “iki kılıç teorisi”, ayrı ruhani ve laik otoriteler yoktur. Teoride halifenin ve emirinmakamları aynı kişide birleşmiştir. Bu çalışmada İslam siyaset düşüncesinin Sabır ekolü ile St.Augustine’nin siyasi düşüncesi arasında benzerlikler ele alınmıştır. Bu benzerlikler; ideal birhükümet sisteminin öngörülmemesi, yönetim sisteminde adalet kavramının önemi, zalim iktidarakarşı itaat, otoritenin zorbalıktan dolayı cezalandırılacağı ve zorbalığın yönetilenler için hem imtihanhem de bir ceza olduğu düşüncesi olmak üzere dört başlıkta incelenmiştir. Hristiyan siyasi düşüncesive siyasal düşünceler ile ilgili eserlerde St. Augustine’e yer verilse de eserlerinden sadece ikitanesinin Türkçeye çevrilmiş olması, İslam’da din ve devlet ilişkisi ile ilgili tartışmaların dün olduğugibi, özellikle Arap Baharıyla birlikte, bugün de canlılığını koruması gibi hususlar dikkatealındığında bu çalışmanın literatüre katkı sağlaması hedeflenmektedir.

A Comparison of The “Pro-Patience School” in Islamic Political Thought and St. Augustine

In the context of religion and politics; there are important differences between Islamic political thought and Christian political thought. While a line is drawn between religious and worldly authority with "the Doctrine of the Two Swords" in Christian political thought, in Islam there is no "the Doctrine of the Two Swords" separating spiritual and secular authorities. Theoretically, the authority of caliph and ruler is united in one and the same person. In this study, the similarities between St. Augustine's political thought and the political ideas of “pro-patience school” in Islamic political thought will be addressed. These similarities are as follow: the absence of the ideal regime, the concept of justice, the proposal of obedience against tyrannical power, the idea that the authoritarian will be punished for tyranny, and the tyranny is both a test and a punishment for those who are ruled. This study is considered important and distinctive, taking into account that although being referred in the works on Christian political thought, only two of St. Augustine's books have been translated into Turkish, and the current and ongoing controversy over religion and state relations in Islam remains significant, especially in the context of the Arab Spring, which started in 2010.

___

  • Abramson, J. (2012). Minerva'nın Baykuşu: Batı Siyasal Düşünce Tarihi. (çev. İbrahim Yıldız). Ankara: Dipnot
  • Ağaoğulları M. A., & Köker, L. (1991). İmparatorluktan Tanrı Devletine. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Ağaoğulları, M. A. (2014). Sokrates'ten Jakobenlere: Batı'da Siyasal Düşünceler. İstanbul: İletişim Yayınları, 5. Baskı
  • Ann, K. S. (1981). State and Government in Medieval Islam: An Introduction to the Study of Islamic Political Theory: The Jurists. Oxford University Press.
  • Apaydın, H. Y. (2009). “Siyâset-i Şer‘iyye”, Türkiye Diyanet İslam Ansiklopedisi (DİA), İstanbul, C. XXXVII, 299-304
  • Augustinus (2015). İstencin özgür tercihi üzerine. (çev. Metin Topuz). İstanbul: Say Yayınları
  • Augustinus, A. (2010). İtiraflar. (çev. Çiğdem Dürüşken). İstanbul: Kabalcı
  • Aydın, M. (1998). Hıristiyanlık (Mezhepler ve Tarikatlar). Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Cilt: 17, 353- 358.
  • Bardakoğlu, A. (1994). Delil. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Cilt: 9, 138-140.
  • Brown, P. (2000). St. Augustine of Hippo: A Biography. Univ of California Press.
  • Coleman, J. (2001). St. Augustinus: Roma İmparatorluğunun Sonlarında Hristiyan Siyasal Düşüncesi. İçinde: (ed). B. Redhead, Siyasal Düşüncenin Temelleri , (çev. Hikmet Özdemir), ss. 53-76, İstanbul: Alfa.
  • Cüveynî (2016). el-Giyasi: İslam'da başkanlık sistemi. (çev. Abdullah Ünalan). İstanbul: Mevsimler
  • Çaylak, A. (2015). İslam Siyasi Düşüncesine Hâkim Olan Genel ve Temel İlkeler. Muhafazakâr Düşünce, 11(43), 137-152.
  • Deane, H. A. (1963). The Political and Social Ideas of St. Augustine. Columbia University Press
  • Diyanet İşleri Başkanlığı (2018). Kur’an-ı Kerim Meali. (Erişim: 10.09.2017) , http://kuran.diyanet.gov.tr/mushaf
  • Ed-Dîb, A. (1993). Cüveynî, İmamü’l-Haremeyn. Türkiye Diyanet İslam Ansiklopedisi (DİA), Cilt: 8, 141-144.
  • Farsakh, A. M. (1995). Sünnî Halifelikle Şiî İmamlığın Mukayesesi. İçinde: (ed.) K. Güleçyüz, İslâm’da Siyaset Düşüncesi , ss. 105-139. İstanbul: İnsan.
  • Göze, A. (2015). Siyasal Düşünceler ve Yönetimler. İstanbul: Beta Yay.
  • Han, M. H. (1995). Ortaçağ İslam Siyasetinde Devlete Karşı Ayaklanma Teorileri. İçinde: (Ed.) K. Güleçyüz,
  • İslâm’da Siyaset Düşüncesi, ss. 155-166. İstanbul: İnsan.
  • İbn Cemâa, B. (2010). Adl’e Boyun Eğmek: Ehl-İ İslam’ın Yönetimi İçin Hükümler. (çev. Özgür Kavak). İstanbul: Klasik.
  • Kahveci, N. (2012). Islâm Siyaset Düşüncesi. Sinemis
  • Kavak, Ö. (2009). Siyasî-Fıkhî Ahkâmın Fıkıh Usûlü Zemininde Temellendirilmesi: Cüveynî’nin ElGıyâsî’sinde Kat‘iyyât-Zanniyyât Ayrımı ve Modern Yorumları. Dîvân Disiplinlerarası Çalışmalar Dergisi, 27, 21-55.
  • Klosko, G. (2012). History of Political Theory: An Introduction Volume I Ancient and Medieval. Oxford: Oxford University Press
  • Köse, H. M. (2009). İslam Siyaset Düşüncesini Yeniden Okumak: Eleştirel Bir Giriş. Divan Disiplinlerarası Çalışmalar Dergisi, 14(27), 1-19.
  • Maverdi (2008), Yönetimin Esasları (Özgün Adı: Teshîlü’nNazar ve Ta’cîcü’z-Zafer Fi Ahlaki’l-Melik ve Siyaseti’lMülk). (çev. M. Ali. Kara). İstanbul: İlke
  • Mcclelland, J. S. (1996). A History of Western Political Thought. Routledge
  • Milliyet Gazetesi (2016). Heykeli yıkan Iraklı pişman. (Erişim: 07.07.2016),
  • http://www.milliyet.com.tr/heykeli-yikan-irakli-pismandunya-2274080/
  • Mustafa, N. A. (2001). İslam Düşüncesinde Muhalefet. İstanbul: Ayışığı.
  • Nelson, B. R. (1982). Western Political Thought From Socrates To The Age of Ideology. Prentice-Hall
  • Okumuş, E. (2005). Osmanlılar’da Siyasal Bir Kurum Olarak Adalet Dairesi. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 3(5), 45-51.
  • Parkinson, C. N. (1984). Siyasal Düşüncenin Evrimi. (çev. Mehmet Harmancı). İstanbul: Remzi, 2. Baskı
  • Rosenthal, I. E. (1996). Ortaçağ’da İslâm Siyaset Düşüncesi. İstanbul: İz
  • Runkle, G. (1968). A History of Western Political Theory. New York: Ronald Press Co.
  • Sabine, G. (1969). Siyasal Düşünceler Tarihi. (çev. Alp Öktem). Ankara: Sevinç
  • St. Augustine (1998). The City of God Against The Pagans, (edited and translated by R.W Dyson). New York: Cambridge
  • St. Augustine (1999). İtiraflar. (çev. Dominik Pamir). İstanbul: Kaknüs.
  • Şenel, A. (1991). Siyasal Düşünceler Tarihi: İlkçağda Ortaçağda ve Yeniçağda Toplum ve Siyasal Düşünüş. Ankara: Verso
  • Şirvani, H. H. (1965). İslam’da Siyasi Düşünce ve İdare Üzerine Araştırmalar. (çev. Kemal Kuşçu). İstanbul: Ahmed Said Matbaası.
  • Tunçay, M. (2006). Batı’da Siyasal Düşünceler Tarihi Seçilmiş Yazılar Eski ve Orta Çağlar. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Turgut, R. (2011). Donatizm. Yüksek Lisans Tezi. Bursa: Uludağ Üniversitesi.
  • Turtûşi, M. B. (2011). Siracu'l- Mülûk Siyaset Ahlaâkı ve İlkelerine Dair. (Haz. Said Aykut). İstanbul: İnsan.
  • Uludağ, S. (2014). İslam-Siyaset İlişkileri. İstabul: Dergâh Yayınları.
  • Weithman, P. (2001). St. Augustine’s Political Philosophy. In: Stump, Eleonore, Kretzman Norman (Eds). The Cambridge Companion to St. Augustine, 234-252. Cambridge.