12 KIZGIN ADAM FİLMİNDEKİ GRUP ETKİLEŞİMİ KAVRAMI ÜZERİNE BİR ALIMLAMA ANALİZİ

Örgütlerin başarısında kilit rol oynayan faktörlerden birisi de şüphesiz ki çalışan grupların faaliyetleridir. Bu gruplardaki mavi ve beyaz yakalı çalışanların, grup içindeki etkileşimi ne ölçüde ve hangi kavramlarla algıladıkları örgütsel başarı için önemlidir. Çalışmanın amacı mavi yakalı ve beyaz yakalı çalışanların grup etkileşimi kavramlarına yönelik bakış açılarını “12 Kızgın Adam” filminin alımlama analizi yöntemiyle ortaya çıkarmaktır. Bu çalışmada 29 kişi ile derinlemesine mülakat yapılmış sonuçlar analiz edimiştir. Bu süreçte film ve televizyon programlarının analizinin düzenlenmesi için Denzin (2004) tarafından tanımlanan dört aşama dikkate alınmıştır. Mavi yakalı çalışanların grupiçi etkileşim kategorilerini alımlama yüzdelerine baktığımızda ilk sırada önyargı ve liderlik/azınlık etkisi yer almaktadır. Bu sonucu beyaz yakalı çalışanların alımlamasıyla karşılaştırdığımızda beyaz yakalıların da ilk sırada önyargıyı alımladığı sonrasında ise liderlik/azınlık etkisiyle eşit oranda, grup dinamikleri ve karar verme, kültür ve cinsiyet kategorileri yer almaktadır. Grupçi etkileşimde uyma alımlaması ve saldırganlık kategorileri arasında çok büyük bir fark yokken, sosyal biliş anlamında aradaki alımlama farkı çok fazladır. Bir diğer sonuç ise ikna ve yükleme kategorileri arasındadır ki bu oran alımlamada mavi yakalıların ikna kategorisinde beyaz yakalılarınsa yükleme kategorisinde alımlama yaptıklarını göstermektedir. Bulgular çalışan poziyonlarının, çalışanların farklı anlamlar üretmesinde rol oynadığını göstermiştir.

A RECEPTION ANALYSIS ON THE CONCEPT OF GROUP INTERACTION IN THE MOVIE 12 ANGRY MEN

Undoubtedly one of the factors that play a key role in the success of the organization is the activity of the groups of employees. To what extent and with which concepts the blue-collar and white-collar employees in these groups perceive the interaction within the group is important for organizational success. This study was designed to reveal the perspectives of blue-collar and white-collar employees on the concepts of group interaction through the reception analysis of the movie “12 Angry Men”. In the study carried out with 29 people, in-depth interviews were conducted and the results were analyzed. In this process, four phases defined by Denzin (2004) for organizing the analysis of films and television programs are taken into account. Considering the percentages of blue-collar employees in intragroup interaction categories, prejudice and leadership/minority effect are in the first place. When this result was compared with the reception percentages of the white-collar employees, it was seen that the first reception category of the white-collar employees was prejudice, and then the leadership/minority influence was equally group dynamics and decision making, culture and gender categories. While there is not a big difference in reception in the categories of adaption and aggression in the group interaction, the difference in the category of social cognition is quite large. Another result is the persuasion and imposition categories, where blue-collar employees in the persuasion category and white-collar employees in the imposition category seem to make more purchases. In the study, it was determined that the audience was very sensitive to the messages. The findings showed that the position studied plays a role in producing different meanings.

___

  • Altan, M. Z. (2016). Öğretmenliğe dair, filmler ve öğretmenler. PegemA: Ankara.
  • Alvarez, J. L., Miller P., & Svejenova, S. (2004). Journeys to the self: Using movie directors in the classroom, Journal of Management Education, 28(3), 335-355.
  • Armstrong, S. A., & Berg, R. C., (2005). Demonstrating group process using 12 Angry Men, The Journal for Specialists in Group Work, 30(2), 135-144. doi: 10.1080/01933920590925986
  • Bektaş, Ö. Ö. (2013). Sosyal bilgiler derslerinde belgesel film kullanımının akademik başarıya ve bilinçli farkındalık düzeylerine etkisi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 147-162. doi:10.12973/jesr.2013.329a.
  • Birkök, M. C. (2008). Bir toplumsallaştırma aracı olarak eğitimde alternatif medya kullanımı: Sinema filmleri. Uluslararası İnsani Bilimler Dergisi, 5(2), 1-12.
  • Briandana, R., & Azmawati, A. (2020). New media audience and gender perspective: Are ception analysis of millenialsinterpretation. International Journal of Humanities and Social Science Research, 6(1), 58-63.
  • Buchanan, D., & Huczynski, A. (2004). Images of influence. Journal of Management Inquiry, 13(4), 312-323. Champoux, J. E. (1999). Film as a teaching resource. Journal of Management Inquiry, 8(2), 240-251.
  • Clemens, J. K., & Wolff, M., (1999). Movies to manage by: Lessons in leadership from great films, Chicago: Contemporary Books.
  • Demirtaş, M. (2011). Halkla ilişkiler filmleri ve halkla ilişkiler filmlerinde öncüler: ABD ve Almanya örneği. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(9), 34-52.
  • Denzin, N. K. (2004). Reading film: Using films and videos as empirical social science materia. In U. Flick, E. Von Kardoffand, & I. Steinke (Eds.), A companion to qualitative research (p. 237-242). London: Sage.
  • Fried, C. B. (1998). Using" 12 Angry Men" as an integrative review of social psychology. https://www.researchgate.net/publication/234629951_Using_12_Angry_Men_as_an_Integrative_Review_of_Social_Psychology adresinden erişildi.
  • Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (1967). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. New York: Aldine de Gruyter.
  • Hackley, S., (2007). One reasonable and inquiring man: 12 Angry Men as a negotiation teaching tool. Negotiation Journal, 23(4), 463-468. doi:10.1111/j.1571-9979.2007.00157.x.
  • Hall, S. (2001). Encoding, decoding: Media and cultural studies. United States: Blackwell Publishing.
  • Hall, S. (2005). Anlamlandırma, temsil, ideoloji: Althusser ve post-yapısalcı tartışmalar. In E.Mutlu (Ed). Kitle iletişim kuramları (p. 359-394). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Hall. S. (2005). Kodlama, kod açımlama In Ş. Yavuz (Trans.), Medya ve izleyici bitmeyen tartışma (p. 85-97). Ankara: Vadi Yayınları.
  • Hoijer, B. (2015). İzleyicilerin televizyon programlarını alımlayışı: Kuramsal ve metodolojik değerlendirmeler. In Ş. Yavuz (Trans.), Medya ve izleyici bitmeyen tartışma (p. 105-130). Ankara: Vadi Yayınları.
  • İnal M. A. (1996). Haberi okumak. İstanbul: Temuçin Yayınları.
  • Jensen, K. B. (2005). Sosyal kaynak olarak haberler: Danimarka televizyon haberleri hakkında nitel ampirik bir çalışma. In Ş. Yavuz (Ed.), Medya ve izleyici bitmeyen tartışma (p. 105-130). Ankara: Vadi Yayınları.
  • Jonhson, S., D., Iacobucci, C., (1995). Teaching small group communication with the Dream Team, Communication Education, 44(2), 177-182.
  • Jurkiewicz, K., (1995). Using film in the humanities classroom: The case of "Metropolis". The English Journal, 79(3), 47-50.
  • Kapucu, M. S. (2014). Opinions of science teachers about the usage of visual media during science and technology course. Pegem Journal of Education & Instruction, 4(2), 75-90.
  • Kernodle, T., (2009). Effective media use: Using film and television to instruct an organizational behavior course. American Journal of Business Education, 2(9), 37–50.
  • Kranzdorf, R., (1980). Political science film courses: more than meets the eye. Teaching Political Science, 7(3), 345-352. doi:10.1080/00922013.1980.11000204.
  • Kontas, H. (2016). The effect of an education-themed movie on the academic motivation of teacher candidates and their attitude towards teaching profession. Journal of Education and Training Studies, 4(6), 93-103.
  • Kvale, S. (1996). Interviews: An introduction to qualitative research interviewing. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Langkjaer, B. (2011). Realism as a third film practice. Medie Kultur: Journal of Media and Communication Research, 27, 40-54.
  • Lumet, S. (Director), & Rose, R. (Prodecer). (1957). Twelve angry men. [Film]. ABD.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • Özdemir, M. (2011). Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Pasin, R. (1951). Modern eğitimde film. İstanbul: İstanbul Basımevi.
  • Polat, S., & Akcan, E. (2017). Eğitim temalı filmlerin çok kültürlü eğitim açısından analizi. Electronic Turkish Studies, 12(18), 475-504.
  • Proctor, R., (1991), Teaching group communication with feature films. 77th Annual Meeting of the Speech Communication Association’da sunulan bildiri. Atlanta.
  • Punch, K. F. (2005). Sosyal araştırmalara giriş: nicel ve nitel yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Sarıbudak, D. (2014). Okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin eğitim içerikli filmlerin eğitim ortamlarına etkisine ilişkin görüşleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Sunstein, C. R., (2007). Group polarization and 12 Angry Men. Negotiation Journal, 23(4), 443-447. Şeker, T., & Çavuş, S. (2011). Behzat Ç. Bir Ankara polisiyesi dizisinin alımlama analizi. Global Media Journal, 2(3), 86-104.
  • Tezcan, M. (1972). Toplumsal yaşantımızda sinema ve halk eğitimindeki rolü. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(3), 171-204.
  • Tofur, S. (2018). Sinematografik anlatıda Hersey-Blanchard durumsal liderlik modeli: Koro filmi. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 11(4), 822-837. doi:10.30831/akukeg.399319.
  • Torre, E., Gramaglia, C., Jona, A., & Zeppegno, P. (2015). “12 angry men”. Thegroup and the individual: From objectiveness to subjectiveness. RivistaI Internazionale Di Filosofia E Psicologia, 6(3), 528-537.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 24, 543–559.
  • Waller, M. J., Sohrab, G., & Bernard W. (2013). Beyond 12 angry men: Thin-slicing film toillustrate groupdynamics. SAGE Journals Small Group Research, 44(4), 446-465.
  • Yakar, H. (2013). Sinema filmlerinin eğitim amaçlı kullanımı: Tarihsel bir değerlendirme. HAYEF Journal of Education, 10(1), 21-36.
  • Yıldırım, N. Tüzel, M., & Yıldırım, V. Y. (2016). Aamir khan filmlerinin eğitimsel açıdan incelenmesi: 3 Idiots (3 Aptal) ve Taare Zameen Par (Her Çocuk Özeldir) üzerine nitel bir değerlendirme. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 36, 210-244.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: SeçkinYayıncılık. Yurdagül, A. (2014). Eğitim olgusunun sinematografik anlatıdaki yeri üzerine bir yaklaşım denemesi (‘Bal’ filmi örneği). Ekev Akademi Dergisi, 18(60), 487-502.
  • Yükselbaba, Ü. (2017). Milgram experiment about authority and obedience. Journal of Istanbul University Law Faculty, 75(1), 227-270.
Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 1965
  • Yayıncı: Anadolu Üniversitesi