Bir Garip Ruh Adam: Hüseyin Nihâl Atsız (Yolların Sonu’nda Tarihî Mekânlar Üzerine Bir İnceleme)

Türk tarihi ve kültürü, Orta Asya’dan Anadolu’ya uzanan zaman diliminde gelenek, görenek, millî değerler çerçevesinde toplumun yaşam süzgecinden geçerek oluşmuş ve medeniyetler silsilesi içerisinde kendisine önemli bir yer bulmuştur. Türk edebiyatı tarihi boyunca da sanatçılarımız, bu köklü toplumsal hafıza unsurlarına yapıtlarında atıflar yaparak eserlerini zengin bir zemine oturtmuş, böylelikle yaşanan olaylara ve kıymetlere dikkat çekmeye çalışmışlardır. Eserlerinde Türk medeniyet unsurlarına en çok yer veren isimlerden birisi de Hüseyin Nihâl Atsız’dır.Türk tarihi, kültürü ve edebiyatına ilgi duyan Atsız; Türk tarihi, kültürü ve edebiyatı üzerinde çeşitli araştırma ve çalışmalar yapmış, analizlerde bulunmuş ve bunları değerlendirmiştir. Sanatçının şiirlerinde, bu medeniyetin en önemli yapı taşlarından olan tarihî mekânların ne ölçüde tezahür ettiğini ortaya koymak, onun hayal dünyasını daha iyi anlayabilmek adına önem teşkil etmektedir. Bu çalışmamızın temel hedefi, şiirlerine tarihî unsurlar ekleyen sanatçının imgelem dünyasındaki tarihî mekânların yerini ve önemini konumlandırmak, onun fikir ve his dünyasından yola çıkarak tarihsel izlerin mekânsal portresini ortaya koymaktır.  

A Strange Spirit Man: Hüseyin Nihâl Atsız (An Investigation on Historical Places in The End Of The Ways)

 Turkish history and culture has been formed in the time period from Central Asia to Anatolia by passing through the life fitler of the society with in the scope of traditions, customs, customs and national values, and have found an important place in the history of the civilizations. Throughout the history of Turkish Literature, our artists have made this works richer by making references to their deeply rooted social memory elements and by doing that have tried to draw attention to the events and values ​​that have been experienced. Hüseyin Nihâl Atsız is one of the poets that gives the most place to the elements of Turkish civilization in his works. Atsız, who is interested in Turkish history, culture and literature, has done various researches and studies on Turkish history, culture and literature and has analyzed and evaluated them. In the artist's poems, revealing how much of the historical places that are the most important building blocks of the civilization appear are of importance in order to understand better the poet’s imagination world. The main objective of this study is to position the importance and place of the historical places in the world of imagination of the artist who adds historical elements to his poems and to reveal the spatial portrayal of historical traces from the artist's idea and feeling world. 

___

  • 1. AKÜN, Ömer Faruk (1991). “Hüseyin Nihâl Atsız”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C. 4, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, s. 87-91. 2. ATSIZ, Hüseyin Nihâl (1933). “Sart Başı”na Cevap. İstanbul: Arkadaş Matbaası. 3. ATSIZ, Hüseyin Nihâl (1966). Türk Tarihinde Meseleler. Ankara: Afşın Yayınları. 4. ATSIZ, Hüseyin Nihâl (1990). Bozkurtların Ölümü. İstanbul: Baysan Basım ve Yayın. 5. ATSIZ, Hüseyin Nihâl (1992). Makaleler III. İstanbul: Baysan Basım ve Yayın. 6. ATSIZ, Hüseyin Nihâl (1997a). Çanakkale’ye Yürüyüş. İstanbul: İrfan Yayınevi. 7. ATSIZ, Hüseyin Nihâl (1997b). Makaleler I. İstanbul: İrfan Yayınevi. 8. ATSIZ, Hüseyin Nihâl (1997c). Makaleler II. İstanbul: İrfan Yayınevi. 9. ATSIZ, Hüseyin Nihâl (1997d). Makaleler IV. İstanbul: İrfan Yayınevi. 10. ATSIZ, Hüseyin Nihâl (1997e). Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: İrfan Yayınevi. 11. ATSIZ, Hüseyin Nihâl (1998). Bozkurtlar Diriliyor. İstanbul: İrfan Yayınevi. 12. ATSIZ, Hüseyin Nihâl (2011). Yolların Sonu. İstanbul: Ötüken Neşriyat. 13. ATSIZ, Hüseyin Nihâl (2012). Ruh Adam. İstanbul: Ötüken Neşriyat. 14. ATSIZ, Hüseyin Nihâl (2013). Deli Kurt. İstanbul: Ötüken Neşriyat. 15. ATSIZ, Hüseyin Nihâl (2014). Türk Ansiklopedisindeki Yazıları. İstanbul: Ötüken Neşriyat. 16. BAYAT, Fuzuli (2006). Türk Mitolojisinde Dağ Kültü. Folklor/Edebiyat, Cilt: 12, S. 46, s. 47-60. 17. ÇIKLA, Selçuk (2010). Türk Edebiyatında Manzum Poetikalar (1860-1960). Ankara: Akçağ Yayınları. 18. DELİORMAN, Altan (1978). Tanıdığım Atsız. İstanbul: Boğaziçi Yayınevi. 19. DURSUN, A. Haluk (2012). Osmanlı Arşivinde Tuna Nehri ve Kıyıları. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, XII/2, s. 333-339. 20. KABAKLI, Ahmet (1974). Türk Edebiyatı. C. 3, İstanbul: Türk Edebiyatı Yayınları. 21. KABAKLI, Ahmet (1978). Türk Edebiyatı. C. 2, İstanbul: Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları. 22. KÖKSAL, Hasan (2002). Millî Destanlarımız ve Türk Halk Edebiyatı. İstanbul: Toker Yayınları. 23. ÖNER, Sakin (1988). Nihal Atsız. İstanbul: Toker Yayınları. 24. ÖZCAN, Ömer (2005). “Atsız’ın Türkçülüğü ve Türk Dünyası”, Doğumunun 100. Yılında Büyük Türkçü Nihâl Atsız’ı Anıyoruz Paneli Bildiri Kitabı. (haz. Yücel Hacaloğlu), Ankara: Boyut Tan. Matbaacılık, s. 36-77. 25. SERTKAYA, Osman Fikri (1987). Nihâl Atsız. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları. 26. TEK, Hayati (2002), Nihal Atsız. Ankara: Alternatif Yayınları. 27. TEKİN, Nergishan (2015). Nihal Atsız. Ankara: Kariyer Yayınları. 28. http://gizliilimler.tr.gg/T.ue.rklerin-Atas%26%23305%3B-Yafes--k1-Yafet,-Capa%26%23351%3B,-Olcay-Han-k2-.htm (20.12.2016).