Netflix’in İlk Türk Dizisi “Hakan Muhafiz” Üzerine Bir Alımlama Analizi

Aktif izleyici çalışmalarının gelişmesiyle birlikte “medya insanlara ne yapar” sorusu “insanlar medya ile ne yapar?” olarak gündeme gelmiştir. İzleyicilerin televizyon izleme sürecinde pasif bir katılımdan ziyade, aktif bir katılım sergiledikleri varsayımına dayanarak geliştirilen alımlama çalışmaları, izleyicilerin kitle iletişim araçlarını ve gönderilen mesajları nasıl yorumladıklarına odaklanmaktadır. Bu çalışmada İngiliz Kültürel Çalışmaları Ekolü’nün ve Stuart Hall’un alımlama analizi kavramsallaştırmasından yola çıkılarak uluslararası bir platform olan Netflix’de yayınlanan ilk Türk dizisi Hakan Muhafız incelenmiştir. Çalışmada yaş aralığı 18-25 olan 15 üniversite öğrencisiyle derinlemesine mülakat tekniğiyle görüşmeler yapılmıştır. İzleyicilerin diziyi nasıl alımladıkları analiz edilmiş ve alımlamalar arasındaki benzerlikler ve farklılıklar tespit edilmiştir. Çalışma sonucunda katılımcı izlerkitlenin, diziyi alımlama süreçlerinde dizinin uluslararası bir dijital platformdan yayınlanması nedeniyle, kodaçımlarını buna göre yaptıkları bulgulanmıştır. Bu bağlamda izledikleri dijital platformun profilinin alımlama sürecini etkilediği ortaya çıkmıştır.

A Reception Analysis On Netflix’s First Turkish Series “The Protector”

With the development of active audience research, the question “What does media do to people?” has given way to “What do people do with the media?”. Reception studies, developed based on the assumption that viewers exhibit active participation rather than passive participation in the television viewing process, focus on how viewers interpret mass media and its messages. In this study, The Protector, the first Turkish series debuted on Netflix’s streaming service, an international platform, was analyzed through the reception analysis of the British School of Cultural Studies and Stuart Hall. In-depth interviews were conducted with 15 university students whose age range is 18 to 25 in the study. How viewers received the series in order to determine similarities and differences in the reception was analyzed. As a result of the study, it was found that viewers participated in the study decode meanings according to the fact that the series was streamed from an international digital platform. In this context, results of the study put forward that the profile of the digital platform they follow affects the reception process.

___

  • Alyanak, Z.B. (2014). Etnografi ve Çevrimiçi Etnografi, Mutlu Binark (Drl.), Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, s. 117-164.
  • Fiske J. (1996), İletişim Çalışmalarına Giriş, S. İrvan (Çev.), Ark Yay: Ankara.
  • Hall, S. (2003). Kodlama ve Kodaçım. Z. Özarslan ve B. Çoban (Çev.). Söylem ve İdeoloji Mitoloji, Din, İdeoloji. Su Yayınları: İstanbul.
  • Hall, S. (2005). Kodlama, Kodaçımı. Medya ve İzleyici/Bitmeyen Tartışma. Ş. Yavuz (Çev.). Vadi Yayınları: Ankara.
  • Hall, S. (2017). Temsil Kültürel Temsiller ve Anlamlandırma Uygulamaları. İ. Dündar (Çev.), Pinhan Yayıncılık: İstanbul.
  • Hall, S. (1997). İdeoloji ve İletişim Kuramı, A. Gürata (Çev.), Medya Kültür Siyaset, S. İrvan (ed.), Ark Yayınları: Ankara.
  • Hall, S. (1999).İdeolojinin Yeniden Keşfi: Medya Çalısmalarında Baskı Altında Tutulanın Geri Dönüsü, Medya, İktidar, İdeoloji, M. Küçük (Çev.), Ark Yayınları: Ankara
  • Hoijer, B. (2005). İzleyicilerin Televizyon Programlarını Alımlayışı: Kuramsal ve Metodolojik Değerlendirme. Medya ve İzleyici/Bitmeyen Tartışma. Ş.Yavuz (Çev.). Ankara:Vadi Yayınları.
  • İnal, A. (1996). Haberi Okumak. Temuçin Yayınları: İstanbul.
  • İrvan, S. (1994-1995). Eleştirel Yaklaşımlarda İzleyici Araştırmaları: Bir Yöntem Olarak Alımlama Çözümlemesi. İLEF Yıllık 94, 205-223.
  • Jensen, K.B. ve Rosengren, K.E. (2005). İzleyicinin Peşindeki Beş Gelenek. Medya ve İzleyici Bitmeyen Tartışma, Ş. Yavuz (Çev.). Ankara: Vadi Yayınları, s. 55-84.
  • Karaduman, S. (2017). Television Broadcasting in New Media Platform and Interaction. E. Doğan ve E. Geçgin. (Ed.). Current Debates in Public Relations Culturel Media Studies. IJOPEC, London, 115-129.
  • McQuail, D. ve Windahl, S. (1997), Kitle İletişim Modelleri, K. Yumlu (Çev.), İmge Kitabevi: Ankara.
  • Mengü, S. Ç. ve Mengü, M. (2009). Birmingham Okulu: İngiliz Kültürel Çalışmaları, Metin Çözümlemeleri, Y. G. İnceoğlu ve N. A. Çomak (drl.). Ayrıntı Yayınları: İstanbul.
  • Özsoy A. (2011). Televizyon ve İzleyici Türkiye’de Dönüşen Televizyon Kültürü ve İzleyici, Ütopya: Ankara.
  • Özçetin, B. (2010). Kullanımlar ve Doyumlardan İzlerkitle Sosyolojisine: Türkiye’de İzlerkitle Çalışmaları. İletişim Araştırmaları Dergisi. 8(2), 9-46.
  • Sarı-Karabağ, Ç. (2014), İzleyici Araştırmaları ve Politik İmkan Sorunu, Moment Dergi, 1(2), 241-269.
  • Seçmen, A.E., (2019) Uluslararası Televizyon Yayıncılığında Yeni Yönelimler: Dijital Film ve Dizi Platformu “Netflix”, Dijital Çağda Televizyon ve Medya, C. Kandemir (Ed.), Der Yayınları: İstanbul, 1-22.
  • Şeker, T. (2009), Teknoloji ve Televizyon, Literatürk Yayınları: Konya.
  • Tekin, H. (2006). Nitel Araştırma Yönteminin Bir Veri Toplama Tekniği Olarak Derinlemesine Görüşme. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 3(13), 101-116.
  • Turner, G. (2016). İngiliz Kültürel Çalışmaları. B. Özçetin ve D. Özçetin (Çev.), Heretik Yayınevi: Ankara.
  • Yaylagül, L. (2006). Kitle İletişim Kuramları, Dipnot Yayınları: Ankara.
  • Mattelart, M. A. (1998), İletişim Kuramları Tarihi, M. Zıllıoğlu (Çev.), İletişim Yayınları: İstanbul