Shadow of The Image in Literature Pentimento

Edebiyat ile diğer sanat dalları arasında pek çok açıdan bir ilişki olduğu yadsınamaz gerçektir. Edebiyatımızda bazı topluluklar veya sanatçılar tarafından zaman zaman bu durumun sorgulandığı görülmüştür. Garip Hareketi'nin edebiyat ile müzik ve resmin tedahülüne karşı çıkması ya da Ahmet Haşim'in şiirin sözden çok musikiye yakın olduğu anlayışını savunması bunun güzel örneklerindendir. Bu çalışmada da plastik sanatlardan resim ile fonetik sanatlardan edebiyat arasında kurulan bir çeşit bağ üzerinde durulmuştur. Resim sanatına ait bir terim olan pentimentonun edebî metinlerdeki yansıması irdelenmiştir. Bu kapsamda ilk olarak pentimento teriminin ne olduğu ilgili literatürden yola çıkılarak açıklanmıştır. Ardından anılarını yazdığı kitabına başlık olarak pentimento terimini vererek her iki sanat dalının da bu sözcüğü gündemine almasında rol oynayan Lillian Hellman ve eserinden kısaca söz edilmiş- tir. Bundan sonra ise pentimento teriminin Türk edebiyatında yüklendiği anlamlar tartışmaya açılmıştır. İlk olarak İnci Aral'ın Yeni Yalan Zamanlar romanında kurmacanın postmodern dokusu içinde önemli bir anahtar sözcük olarak pentimentonun kullanımı ele alınmıştır. Son olarak son dönem Türk şiirinde dikkat çeken iki önemli şairin şiirleri, Seyhan Erzöçelik'in Pentimento adlı şiir kitabı ile Orhan Alkaya'nın Yenilgiler Tarihi Cilt 1 başlıklı şiir kitabında yer alan Pentimento şiiri üzerinde durulmuştur. Konuyla ilgili olarak ulaşılabilen kaynakların taranıp dokümanların ve eserlerin analizinden elde edilen sonuç açıklanmıştır.

Resmin Edebiyattaki Gölgesi Pentimento

It is undeniable fact that in many respects there is a relationship between literature and the other branches of the arts. In our literature this situation is sometimes questioned by some communities or artists. Garip Ekol's opposition to the interpenetration of literature with music and art or AhmeW +DşLP V idea that poem is closer to music than lyrics, are good examples of this. In this study, a kind of relationship between painting from the plastic arts and literature from the phonetic arts is emphasized. As an term art; pentimento's effects on literary works are scrutinized. In this context, firstly the meaning of pentimento is explained through the help of the relevant literature. Then, Lillian Hellman, who has had a large role in adding the term pentimento to both art and literary's agenda by giving this term as a title to her book including her memories, and her book is in part employed in this study. Then the term pentimento's loaded meanings in Turkish literature is opened for discussion. Firstly, the use of the term pentimento, which is an imSRUWDQW NHZRUG LQ WKH SRVWPRGHUQ WLVVXH RI ILFWLRQ LQ İQFL $UDO V QRYHO 1HZ Lie Times'' (Yeni Yalan Zamanlar), is considered. Finally, two important poet's poems, which stirred interest in recent Turkish poetry, Seyhan Erözçelik's poem book Pentimento and Orhan Alkaya's Pentimento poem in the book entitled "Falls of History Volume I" (Yenilgiler Tarihi Cilt I), are emphasized. After scanning the sources that are accessed concerning this subject and analyzing the documents and works the results are given

___

  • Alkaya O. (2011). Yenilgiler Tarihi. (1. Cilt). İstanbul 2011.
  • Aral İ. (1995). Yeni Yalan Zamanlar. İstanbul 1995.
  • Bigalı Ş. (1999). Resim Sanatı. Ankara 1999.
  • Ecevit Y. (2009). Türk Romanında Postmodernist Açılımlar. İstanbul 2009.
  • Emre İ. (2004). Postmodernizm ve Edebiyat. Ankara 2004.
  • Enginün İ. (2003). Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı. İstanbul 2003.
  • Erözçelik S. (2011). Pentimento. İstanbul 2011.
  • Eyuboğlu B. R. (1986). Resme Başlarken. İstanbul 1986.
  • Hellman L. (1993). Pentimento. Çev. F. Ofluoğlu. İstanbul 1993.
  • Le Clair C. (1991). Color in Contemporary Painting. New York 1991.
  • Parla J. (2009). Don Kişot'tan Bugüne Roman. İstanbul 2009.
  • Sözen M. & Tanyeli U. (2003). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü. İstanbul 2003.
  • Todorov T. (2001). Poetikaya Giriş. İstanbul 2001.
  • Tosun N. (2011). Modern Öykü Kuramı. Ankara 2011.
  • Turani A. (1964). Resim Üzerine. Ankara 1964.