Aristophanes ve “Kadınlar Mecliste”: Atina Demokrasisinin Fantastik Bir Değerlendirmesi

Atina kent devleti ve onun demokratik rejiminin anlaşılmasında yılın tüm aylarına dağılmış olan fes-tivallerin önemi büyüktür. Bu festivallerden Büyük Dionysia ve Lenaea’da, dönemin demokratik orta-mının sağlamış olduğu eleştirel tutumun etkisiyle, çeşitli komedyalar gösterilirdi. Bu komedya yazar-larından en ünlüsü Aristophanes, dönemin politik, toplumsal ve entelektüel gerçekliğini çarpıcı bir şekildesergilemiştir. Bu çalışmanın konusu olan “Kadınlar Mecliste” adlı eser, yozlaşmış Atina kamusal haya-tının oikos ekseninde yeniden organize edilebileceğini ironik bir şekilde ele alan fantastik bir komedyadır.Eser aynı zamanda erkek egemen yönetim biçimi demokratia’ya karşı, kadın egemen bir rejim önerisindebulunarak mevcut eril Atina toplumsallığına bir tür başkaldırı olarak da nitelendirilebilir. Çalışmada ce-vaplanmaya çalışılacak temel sorulardan birisi de, Aristophanes’in niçin bu türden bir komedyayı kalemealmış olduğudur. Çalışmada, Platon ve Aristoteles’i çağrıştıran düşüncelerin de ele alındığı bu komedyaüzerinden, Atina demokratik rejiminin unsurları tartışılacaktır.

Aristophanes and “Women in Assembly”: A Fantastic Evaluation of Athens Democracy

The understanding of the city-state of Athens and its democratic regime is important to the festivals scattered throughout the year. Under the influence of critical attitude that the democratic atmosphere of the period was provided, the various comedies were shown in Great Dionysia and Lenaea. Aristophanes, one of the most famous comedian writers, displayed the political, social and intellectual realism of the period in a striking manner. “Women in Assembly”, the subject of this study, is a fantastic comedy that ironically deals with that the public life of degenerate Athens can be reorganized in the axis of the oikos. At the same time, the play can also be defined as kind of rebellion against existing masculine society of Athens by proposing a women dominant regime against demokratia as a male dominant regime. One of the main questions to be answered in the study is why Aristophanes has written out such a kind of comedia. In this study, the elements of the Athens democratic regime will be discussed through this comedy, in which the thoughts evoking Plato and Aristotle are also discussed.

___

  • Aristoph. Akh. (= Aristophanes, Akharneis). Kullanılan Metin ve Çeviri: Aristophanes, Kömürcüler. Çev. A. Erhat & S. Eyüboğlu. İstanbul 2016.
  • Aristoph. Eccl. (= Aristophanes, Ecclesiazusae). Kullanılan Metin ve Çeviri: Aristophanes, Ecclesiazusae. Trans. B. B. Rogers. London 1924. (Loeb Classical Library). Aristophanes, Kadınlar Mecliste. Çev. Y. Güleryüz. Ankara 2016.
  • Aristoph. Nub. (= Aristophanes, Nubes). Kullanılan Metin ve Çeviri: Aristophanes, Bulutlar. Çev. F. Ak- derin. İstanbul 2010.
  • Aristoph. Plut. (= Aristophanes, Plutus). Kullanılan Metin ve Çeviri: Aristophanes, Plutus-Zenginlik. Çev. Y. Güleryüz. İstanbul 2016.
  • Aristoph. Ran. (= Aristophanes, Ranae). Kullanılan Metin ve Çeviri: Aristophanes, Kurbağalar. Çev. A. Selen. İstanbul 2011.
  • Aristot. Ath. Pol. (= Aristoteles, Athenaion Politeia) Kullanılan Metin ve Çeviri: Aristoteles, Constitution of Athens. Trans. T. J. Dymes. London 1891.
  • Aristot. Eth. Nik. (= Aristoteles, Ethika Nikomakheia) Kullanılan Metin ve Çeviri: Aristoteles, Nico- machean Ethics. Trans. T. Irvin. Indiana 1999.
  • Aristot. Oik. (= Aristoteles, Oikonomika) Kullanılan Metin ve Çeviri: Aristoteles, Ekonomi. Çev. F. Akderin. İstanbul 2016.
  • Aristot. Poet. (= Aristoteles, Poetika) Kullanılan Metin ve Çeviri: Aristoteles, Poetika. Çev. E. Aktan. Ankara 2014.
  • Aristot. Pol. (= Aristoteles, Politika) Kullanılan Metin ve Çeviri: Aristoteles, Politika. Çev. F. Akderin. İstanbul 2015.
  • Aristot. Rh. (= Aristoteles, Rhetorika) Kullanılan Metin ve Çeviri: Aristoteles, Retorik. Çev. M. H. Doğan. İstanbul 2016.
  • Dem. kata Mei. (= Demosthenes, Kata Meidiou) Kullanılan Metin ve Çeviri: “Against Meidias”. Ancient Greek Democracy Readings and Sources (2004) 192-201. New Jersey.
  • Hdt. (Herodotos, Historiai). Kullanılan Metin ve Çeviri: Herodotos, Tarih. Çev. M. Ökmen. İstanbul 2006.
  • Ksen. Anab. (= Ksenophon, Anabasis) Kullanılan Metin ve Çeviri: Anabasis, -On Binler’in Dünüşü-. Çev. A. Çokona. İstanbul 2015.
  • Ksen. Mem. (= Ksenophon, Memorabilia) Kullanılan Metin ve Çeviri: Ksenophon, Sokrates’ten Anılar. Çev. C. Şentuna. Ankara 1997.
  • Pl. Grg. (= Platon, Gorgias) Kullanılan Metin ve Çeviri: Gorgias ya da Retorik Üstüne. Çev. M. Rifat & S. Rifat. İstanbul 2017.
  • Pl. Resp. (= Plato, Res publica). Kullanılan Metin ve Çeviri: The Republic of Plato. Trans. A. Bloom. Paris 1991.
  • Plut. Per. & Fab. (= Plutarkhos, Perikles & Fabius). Kullanılan Metin ve Çeviri: Plutarkhos, Perikles & Fabius. Çev. M. Mete. İstanbul 2011.
  • Thuk. (= Thukydides) Kullanılan Metin ve Çeviri: Peloponnesos Savaşları. Çev. F. Akderin. İstanbul 2017.
  • Cartledge P. (1990). Aristophanes and His Theatre of Absurd. Bristol 1990.
  • Casement W. (1986). “Political Theory in Aristophanes’ Ecclesiazusae”. Journal of Thought 21/4 (1986) 64-79.
  • Christ R. M. (1990). “Liturgy Avodidanve and Antidosis in Classical Athens”. Transactions of the American Philosophical Association 120 (1990) 147-169.Çelgin G. (1990). Eski Yunan Edebiyatı. İstanbul 1990.
  • de Ste Croix G. E. M. (2013). Antik Yunan Dünyasında Sınıf Mücadelesi. Çev. Ç. Sümer. İstanbul 2013.
  • Dorey T. A. (1956). “Aristophanes and Cleon”. Greece & Rome 3/2 (1956) 132-139.
  • Erhat A. (2016). “Giriş”. Eşek Arıları, Kadınlar Savaşı ve Diğer Oyunlar 167-183 (2016). İstanbul.
  • Forsdyke S. (2005). Exile, Ostracism, and Democracy: The Politics of Expulsion in Ancient Greece. New Jersey 2005.
  • More T. (2000). Utopia. Çev. V. Günyol, S. Eyuboğlu & M. Urgan. İstanbul 2000.
  • Ober J. (1989). Mass and Elite in Democratic Athens. New Jersey 1989.
  • Rhodes P. J. (2000). “Who Ran Democratic Athens?”. Polis and Politics (2000) 465-477. Copenhagen.
  • Schmidt M. G. (2002). Demokrasi Kuramlarına Giriş. Çev. M. Köktaş. Ankara 2002.
  • Sina A. (2011). Atinalı Perikles Yaşamı ve Dönemi. Ankara 2011.
  • Sina A. (2014). “Eskiçağda Atina’da Şenlikler”. Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2/1 (2014) 42-59.
  • Smith N. D. (1992). “Political Activity and Ideal Economics: Two Related Utopian Themes in Aristo- phanic Comedy”. Utopian Studies 3/1 (1992) 84-94.
  • Sommerstein A. H. (1994). “Aristophanes and The Demon Poverty”. The Classical Quarterly 34/2 (1994) 314-333.
  • Tracy S. V. (2009). “Aristophanes and Old Comedy, Caricature and Personel Attack”. Pericles: A Sourcebook and Reader (2009) 96-108. California.
  • Ussher R. G. (1977). “Old Comedy and Character’s: Some Comments”. Greece & Rome 24/1 (1977) 71- 79.
  • van Steen A. H. G. (1994). “Aspect of Public Performance in Aristophanes’ Acharnians”. L’antiquité Classique 63 (1994) 211-224.
  • Whitehorn J. (2005). “O City of Kranaos! Athenian Identity in Aristophanes “Acharnians”. Greece & Rome 52/1 (2005) 34-44.
  • Willi A. (2006). The Languages of Aristophanes. New York 2006.
  • Zumbrunnen J. (2004). “Elite Domination and the Clever Citizen: Aristophanes’ “Archarnians” and “Knight”. Political Theory 32/5 (2004) 656-677.