MODA VE KÜLTÜR YÖNETİMİ İLİŞKİSİNDE MODANIN RÖLÜ

İçinde yaşadığımız çağın anlamlandırılması ve adlandırılması sosyal zorunluluktur. Bir tasarımve eğilim çekişmesi sonucunda tanımlanan çağın ayırt edici özelliği, medya ve dijital yayınaraçlarının organize olmasından kaynaklanır. Modernizm ve son olarak da postmodernizmtanımlamalarının oluşumu ve gerekçeleri aslında bir tasarım ve yönetim süreci olarak karşımızaçıkmaktadır. Postmodern eğilimler ve şifrelemeler neticesinde diğer alanlarda olduğu gibi kültüralanında da yönlendirmeler söz konusudur. Kültür yönlendirmeleri ya da yönetimlerinin birçokalanla ilişkili olduğu bilinmektedir. Bunlardan birisi de moda ve tasarımlarının toplumsal/sosyalkitleler üzerindeki etkisini kullanabilmesidir. Sosyal düşünce olarak ortaya çıkan modanınyönetilmesi ve tasarımlanması kadar bu yolla toplumların yönlendirilmesi, yönetilmesisöz konusu olabilmektedir. Araştırmanın içeriğinde modanın sermaye ve kültür yönetimleridöngüsü güncel bir örnekle ele alınmaktadır. Moda ve toplum, çağdaşlık, pop kültür, kapitalizmarasındaki ilişkilerin ortaya konulmasına yönelik bu çalışma literatür taramasına dayanır.  

___

  • Adorno, W.Theodor (2014); Kültür Endüstrisi, Kültür Yönetimi. (çev; Nihat Ülner, Mustafa Tüzel, Elçin Gen), İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Barbarosoğlu, F. (2017); Moda ve Zihniyet. İz Yayıncılık, İstanbul.
  • Barker, M. (1989); Comics: Ideology, Power and the Critics. Manchester University Press, Manchester.
  • Barlas, T. (1983); Toplum Bilimlerine Giriş. Savaş Yayınları, Ankara.
  • Barnard, M. (2001); Fashion as Communication. London, New York: Routledge.
  • Baudrillard, J., (1984); La Mode ou La Feerie du Code, “Traverses”, No 3, La Mode, s.26-43.
  • Bon, G.,L. (1974); Kitleler Psikolojisi. (çev; Selahattin Demirkıran), Yağmur Yayınevi, İstanbul.
  • Bullock,A., Stallybrass,O. (Der.) (1977); The Fontana Dictionary of Modern Thought. Fontana Books, Londra.
  • Ertürk, N. (2011); Moda Kavramı, Moda Kuramları ve Güncel Moda Eğilimi Çalışmaları. Süleyman Demirel Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 1-32, ART-E, Isparta
  • Gençtürk-Hızal, G.S. (2003); Bir İletişim Biçimi Olarak Moda: “Modus”un Sınırları. S.65-86, http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/23/665/8484.pdf
  • Göle, N. (1991); Modern Mahrem. Metis Yayınları, İstanbul.
  • Mircea, Eliade, (1993); Mitlerin Özellikleri. (çev; Sema Rifat), Simavi Yayınları, İstanbul.
  • Şener, M.; İslam Ansiklopedisi; “Avret” maddesi. (http://www.islamansiklopedisi.info/dia/ayrmetin.php?idno=040126. (28.02.2018).
  • Kara, Ayşe (2005); ABD’de Eğitimin ABC’si. Okuyan us Yayınları, İstanbul.
  • Koca,E., Koç, F. (2010); Güzellik Yarışmalarının Türkiye’deki Moda Bilincinin Oluşumuna Etkileri. Kültür Tarihimizde Yarış. Acta Turcica Çevrimiçi Tematik Türkoloji Dergisi, II/1, s. 262-288. Tomlinson, John (1999); Kültürel Emperyalizm. (çev; Emrehan Zeybekoğlu), Ayrıntı yayınları, İstanbul.
  • Türk Dil Kurumu İmla Klavuzu; “moda” kavramı. http://www.tdk.gov.tr/imla/t16.htm
  • Simmel, G. (2003); Moda Felsefesi; Modern Kültürde Çatışma. (çev; T.Bora), İletişim Yay, İstanbul.
  • Stone, E. (2001); The Dynamics of Fashion. Fairchild Publications, New York.
  • Vatandaş, Celalettin (2015); Modern Çöküş. Açılım Kitap, İstanbul.