Platon'dan Marx'a Adaletin Kavramsallaştırılması

Adalet, soyut ve göreceli bir kavram olarak görülse de insanlar arası yaşanan adaletsizlik ve haksızlığın karşısında ortaya çıkan somut bir kavram olduğu söylenebilir. Bu anlamda adalet, adil olmayana karşı çıkış olarak görülebilir. Antik dönemden modern döneme ait düşünürler, adaleti farklı açılardan tanımlamışlardır. Örneğin Platon, adaletin sunulmuş olduğunu düşünürken Rawls gibi modern dönem düşünürleri adaletin rasyonel çerçevede ele alınabilecek bir kavram olduğunu savunur. Bu çalışma, adalet kavramının Antik Dönem ve Modern Dönemlerde hangi açılardan farklı algılandığını irdeler. Bu bağlamda, adalet kavramını Platon, Aristoteles, Makyavel, Thomas Hobbes, John Locke, Jean Jacques Rousseau, Immanuel Kant, George Wilhelm Friedrich Hegel, John Stuart Mill ve Karl Marx perspektifinden birbirleriyle karşılaştırmalı olarak incelemeyi amaçlar.

Conceptualization of Justice from Platon to Marx

Although justice is seen as an abstract and relative concept, it can be said that it is a concrete concept that emerges in the face of injustice and injustice between people. In this sense, justice can be seen as an opposition to the unjust. Thinkers from the ancient to the modern period have defined justice from different angles. For example, while Plato thinks that justice is innate, modern thinkers such as Rawls argue that justice is a concept that can be handled in a rational framework. This study examines how the concept of justice was perceived differently in Ancient and Modern Periods. In this context, it aims to examine the concept of justice comparatively from the perspectives of Plato, Aristotle, Machiavelli, Thomas Hobbes, John Locke, Jean Jacques Rousseau, Immanuel Kant, George Wilhelm Friedrich Hegel, John Stuart Mill and Karl Marx.

___

  • Ahmet Gürbüz. (n.d.). “J. J. Rousseau ve Toplum Sözleşmesi Kuramı’nın Değeri”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4.
  • Aristoteles. (1975). Politika (Mete Tunçay, Trans.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Benner, E. (2009). Machiavelli's ethics. Princeton University Press.
  • Dick Arneson. (2004). Mill on Justice: Chapter 5 of Utilitarianism. Retrieved from http://philosophyfaculty.ucsd.edu/faculty/rarneson/Courses/13MILLONJUSTICE2004.pdf.
  • Dyzenhaus, D., & Poole, T. (2012). Hobbes and the law. Cambridge University Press.
  • George Smith. (2016). Immanuel Kant’s Theory of Justice. In The Encyclopedia of Libertarianism.
  • Hegel, G. W. (2005). Philosophy of right (S. W. Dyde, Trans.). Courier Corporation.
  • Hobbes, T. (1993). Leviathan: Veya bir din ve dünya devletinin içeriği, biçimi ve kudreti (S. Lim, &, Trans.).
  • Jean-Jacques Rousseau the social contract. (2006). Philosophy: The Classics, 129-135.
  • Kant, I., & Kant, I. (1991). Kant: Political writings. D. M. Brinton & J. M. Goodwin (Eds.). Cambridge University Press.
  • Kant's Social and Political Philosophy. (2017). In Stanford Encyclopedia of Philosophy.
  • Locke, J. (2009). The second treatise on civil government. Prometheus Books.
  • Marx, K., & Engels, F. (2008). Komünist parti manifestosu.
  • Mill, J. S. (2004). On liberty. Barnes & Noble Publishing.
  • Platon. (n.d.). Res Publica-devlet (Cenk Saraçoğlu, & Veysel Atayman, Trans.). Dünya Klasikleri Felsefe.
  • Scott Kirsch. (n.d.). Geography and Revolution. David N. Livingstone & Charles W. J. Withers (Eds.). Annals of the Association of American Geographers.
  • URHAN, V. (2016). Siyaset Felsefesinde Adalet, Eşitlik, Özgürlük. Kaygı Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 0(26), 103.
  • Van de Veer, D. (1973). Marx's view of justice. Philosophy and Phenomenological Research, 33(3), 366.
  • Winthrop, D. (1978). Aristotle and theories of justice. American Political Science Review, 72(4), 1201-1216.