Modül ve √ 2 Hesabı

Modül ve orantı konusu Neolitik Dönemden beri bir yapının inşasında kullanılan yapı malzemesinin boyutlandırılmasında ve yapının tasarım planında karşılaşılan kaçınılmaz gereksinimlerin başında gelen kavramlar olarak uygarlık tarihimizde yerini alır. Yapı üzerinde çeşitli uyumu sağlamak, yapım süresini kısaltmak, maliyeti azaltmak gibi çeşitli nedenler için kullanılmıştır. İrrasyonel sayılı geometrik figürlerin nasıl oluştuğunu detaylı olarak betimleyen Vitruvius’un1 hepsi kareyle başlayan anlatımlarının, Leonardo da Vinci tarafından yapılan çiziminde2 insan bedenini sığdırdığı kare ve çemberi, Le Corbusier yapı ile uyumlu hale getirecek oranları belirlemiştir.3 Bu makalede simetri, oran, orantı kavramlarının mimarlığı nasıl etkilediğinden bahsedilmiştir. Dik üçgenin √ 2 hesabının tarihi üzerinden modül hesaplarının ilk teoremi üzerinde durularak Babil kil tabletleri ile başlayıp Pythagoras teoremine dönüşen hipotenüs hesabı irdelenecektir.

Module and √ 2 Calculation

The subject of module and proportion has taken its place in our civilization history as the concepts that are at the forefront of the inevitable requirements encountered in the sizing of the building material used in the construction of a building and the design plan of the building since the Neolithic Period. It has been used for various reasons such as providing various harmony on the structure, shortening the construction period, reducing the cost. Describing in detail how the irrational numbered geometric figures are formed, Vitruvius's narratives, all of which begin with a square, in his drawing made by Leonardo da Vinci, determined the proportions that would harmonize the square and circle in which the human body fits, and Le Corbusier's structure. In this article, it is mentioned how the concepts of symmetry, proportion and proportion affect architecture. The first theorem of the module calculations will be emphasized over the history of the √2 calculation of the right triangle, and the hypotenuse calculation, which started with the Babylonian clay tablets and turned into the Pythagoras theorem, will be examined.

___

  • Berkin, G. Civelek, Y. (2020). Modül ve Mimarlık. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Bingöl 2004 O. Bingöl, Arkeolojik Mimaride Taş, Istanbul 2004.
  • Britton, J. P., Proust, C., & Shnider, S. (2011). Plimpton 322: a review and a different perspective. Archive for history of exact sciences, 65(5), 519-566.
  • Coulton, J. J. 1977: Ancient Greek Architects at Work, Ithaca.
  • Creed, J. C. (1986). Leonardo da Vinci, Vitruvian man. JAMA, 256(12), 1541-1541.
  • Magazù, S., Coletta, N., & Migliardo, F. (2019). The Vitruvian Man of Leonardo da Vinci as a representation of an operational approach to knowledge. Foundations of Science, 24(4), 751-773.
  • Mansfield, D. F., & Wildberger, N. J. (2017). Plimpton 322 is Babylonian exact sexagesimal trigonometry. Historia Mathematica, 44(4), 395-419.
  • Michaelis, A. (1883). The metrological relief at Oxford. The Journal of Hellenic Studies, 4, 335-350.
  • Korkut, C. Y. (2011). Müzik ve mimarlık ilişkisinde etkileşimli bir parametrik model.
  • Le Corbusier, “Modulor 1&2”, Çev. Aziz Ufuk Kılıç, YEM Yayıncılık, 2014. Veljan, D. (2000). The 2500-year-old Pythagorean theorem. Mathematics Magazine, 73(4), 259-272.
  • Vitruvius, M. P., The Ten Books on Architecture, (Çev.) Ç. Dürüşken, Alfa Basım Yayın Dağıtım Ltd. Şti. 2016.
  • Yale University. (2016). A 3,800-year journey from classroom to classroom. https://news.yale.edu/2016/04/11/3800-year-journey-classroom-classroom adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 03.10.2021)