M. HANEFİ PALABIYIK’IN TEMEL İSLÂMİ İLİMLER ALEYHİNDE YAYDIĞI FİKİRLERE REDDİYE (I)

Yazılarının genel temasını geleneksel İslâm anlayışının aleyhine kurduğunu gördüğümüz yazar Palabıyık, başta Kur’ân ve sünnet olmak üzere temel İslâmi ilimler aleyhinde, gerçeklerin hilafına bir takım görüşler ileri sürmüştür. İslâm’ın temel kaynaklarından sadece Kur’ân’ın metninin sübûtunun sahih olduğunu istisna eden tenkit eden yazar, Kur’ân’ın metin yapısı ve muhtevasıyla alakalı asılsız kavramlar kullanmıştır. Geleneğe ait bütün ilimlerin ve disiplinlerin güvenilmezliğini ilan eden tefsir, hadis, fıkıh, tasavvuf gibi ilimlerin daha sonraki nesiller tarafından dine mal edildiğini iddia eden Palabıyık, benzer sebepleri bahane ederek, dinin yeniden inşa edilmesi ve İslâm tarihinin yeniden yazılması gerektiğini savunmuştur. Yazarın genel metodunu değerlendirdiğimiz bu çalışmamız, onun geleneksel İslâm dini hakkında verdiği bu hükümlere derinlemesine yaptığı araştırmalar neticesinde ulaşmadığını göstermiştir. Yazarın, son yıllarda İslâm âleminde yapılan muhtelif tezlerden hareketle oluşturduğu düşüncelerinin pek çoğunun, yanlış genellemelerden, şâz görüşlerden, zanni-tahmini bilgilerden meydana geldiği görülmüştür. Yazarın iddialarının hemen hemen hiç birisi özgün araştırmaların mahsulü değil; aksine tek taraflı, ideolojik ve yüzeysel derlemelerdir. Bizce güvenilmez olan Kur’ân, sünnet ışığında gelişen geleneksel İslâmi ilimler veya Buhârî ve Müslim gibi İslâm âleminin üzerinde ittifak ettiği şaheserler değil, yazarın ilim adına yazdıklarıdır. Bu çalışmamız yazar hakkındaki bu kanaatimizin doğruluğunun ispatıyla alakalıdır.

___

  • Akgün, Hüseyin, Goldziher ve Hadis, Araştırma Yayınları, Ankara 2014. Ali el-Kârî, Şerhu Kitâbi el-Fıkhu’l-Ekber, Tahk. Ali Muhammed Dendel), Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut, 2011. Ahmed Ferid el-Mezîdî), Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut, 2004. Arslanoğlu, İbrahim, Kültür, http://w3.gazi.edu.tr/~iarslan/kulturvemedeniyet.pdf Bağdadi, Hatıb, Ebu Bekr Ahmed b. Ali b. Sabit, ts. Yy. Bozkurt Güvenç, İnsan ve Kültür, Remzi Kitabevi, İstanbul. Cürcani, Seyyid Şerif Ali b. Muhammed, Şerhu’l-Mevakıf, Daru’l-Cîl, Beyrut, 1997. Davudoğlu, Ahmet, Din Tahripçileri, Yaylacık Matbaası, İstanbul 1974. Gazali, Ebu Hamid Muhammed, Miyaru’l-İlim fi’l-Mantık, el-Matbaatü’l-Arabiyye, Mısır, 1927. A. Tahir Dayhan, Hadislerde Tashif ve Tahrif (DEÜ, SBE, Basılmamış Dr. tezi) İzmir 2005. Ebu Mansur Abdulkâhir el-Bağdadi, el-Fark beyne’l-Fırak / Mezhepler Arasındaki Farklar (Terc. Ethem Ruhi Fığlalı), Türkiye diyanet vakfı Yayınları, Ankara, 1991. Ebû Abdillah Muhammed b. Ebî’l-Fadl Kâsim el-Bekkî, el-Kûmî, et-Tunusî, Tahriru’l Metâlib limâ Tedammenethü Akîdetu İbn el-Hâcib, (Tahk. Nezzâr, Hammâdî), Müessetu’l-Meârif, Beyrut. Esîruddin el-Ebherî, İsagoci, Abdullah Efendi Matbaası, İstanbul, 1322. Görgün, Tahsin Dini Metinlerin Anlaşılması ve Yorumlanması, külliyat Yayınları, İstanbul, 2016. Kazvini, Muhammed b. Abdirrahman, Şemsiye-i Cedide, Eser Yayınevi, İstanbul, 1970. Molla Fenari, el-Es’ile ve’l-Ecvibe, ala Mesleki’l-İmtihan, ala İsagoci, Osmaniye Matbaası, Dersaadet, İstanbul, 1316.