YENİ DÖNEM STÜDYO KONTROL ODALARININ AKUSTİK PERFORMANSLARI

Müzik üretiminde son 30 yılda belirgin bir değişimi tetikleyen ve demokratikleşmeyi de getirdiği öne sürülen dijitalleşme sayesinde yüksek kalitede ses kayıt ve işleme donanımları daha düşük maliyetlerle üretilmiş ve ses kayıt – mix ve mastering süreçleri büyük hacimli profesyonel stüdyoların dışına çıkmıştır. Bu süreçte ortaya çıkan ve proje stüdyosu olarak da tanımlanan “yeni” stüdyolar müzik üretiminin yeni merkezleri haline gelmişlerdir. Bu stüdyoların akustik performansları ise fiziksel yapılarına ve küçük oda akustiğinin bilindik etkilerine bağlı olarak yetersiz olmaya mahkûmdur. Bu stüdyolardaki akustik yetersizlikler gerçekleştirilen uygulamaları zorlaştırmakta ve bu stüdyolarda çalışan müzik profesyonellerini yeni işitsel ve teknik beceriler geliştirmeye yöneltmektedir. Bu makalede güncel müzik endüstrisi pratikleri çerçevesinde başkalaşan stüdyo akustiği kavramı yeni stüdyolar özelinde değerlendirilecektir. Bu amaçla öncelikle geleneksel açıdan stüdyolarda olması beklenen akustik özellikler küçük oda akustiği bakışıyla ele alınacaktır. Daha sonra akustik simülasyon yöntemiyle yeni stüdyolara örnek teşkil eden üç proje stüdyosunun akustik parametreleri elde edilecektir. Akustik performans değerlendirmelerinin ardından yeni stüdyoların işlevsellikleri akustik kapasiteleri ve müzik endüstrisindeki dönüşüm perspektifinde tartışılacaktır.

___

  • AES20-1996. (1996). AES recommended practice for profesional audio - Subjective evaluation of loudspeakers. New York: Audio Engineering Society, INC.
  • Bates, E. (2012). What studios do. Journal on the Art of Record Production, 7.
  • Christensen, O. L. (1996). A practical guide to acoustical design of control room and placement of loudspeakers. Copenhagen: Audio Engineering Society.
  • Cole, S.J. (2011). The Prosumer and the project studio: the battle for distinction in the field of music recording. Sociology, 45(3), 447-463.
  • D'Antonio, P. (2003). If you can’t take the room out of your mix, you can’t take your mix out of the room! The Journal of the Acoustical Society of America, 113, 2273-2273.
  • D'Antonio, P. (1999). Minimizing acoustic distortion in project studios. 06 2022 tarihinde https://www.ime.usp.br/~kon/acmus/relacionados/AcousticDistortion.pdf adresinden alındı
  • EBU Tech. 3276, 2. (1998). Listening conditions for the assessment of sound programme material: monophonic and two–channel stereophonic. EBU Tech.
  • Everest, A. F., & Pohlmann, K. (2022). Master handbook of acoustics. McGraw Hill.
  • Heringa, P. H., & Rijk, K. (1988). Design of small control rooms with broadband frequency response. Paris: Audio Engineering Society.
  • ITU-R. (1997). Recommendation BS 1116-1, Methods for the subjective assessment of small impairments in audio systems including multichannel sound systems. International Telecommunication Union Radiocommunication Assembly.
  • Newell, P. (2017). Recording Studio Design. Routledge.
  • Niaounakis, T. I., & Davies, W. J. (2002, Mayıs). Perception of reverberation time in small listening rooms. Journal of Audio Engineering Society, 50(5), 343-350.
  • Rindel, J. H. (2021). Preferred dimension ratios of small rectangular rooms. JASA Express Letters, 1(2).
  • Rizzi, L., Ghelfi, G., & Santini, M. (2016). Small-rooms dedicated to music: from room response analysis to acoustic design. Paris: Audio Engineering Society.
  • Sereinig, A. (2009). Specification of a Standardized Listening Room for an Expert Listening Panel. Graz: Graz University of Technology.
  • Théberge, P. (2004). The Network studio: Historical and technological paths to a new ideal in music making. Social Studies of Science, 34 (5), 759-781.
  • Voetmann, J. (2007). 50 Years of sound control room design. Vienna: Audio Engineering Society.