ALBAN BERG’İN LULU OPERASINDAKİ İKİ VİYOLA SOLOSUNUN İNCELENMESİ

Viyola, yaylı çalgılar ailesinin alto sesli enstrümanıdır. Orkestra içerisinde, orta kalınlıktaki partileri çalmakla görevlidir. Viyolanın, senfoni ve opera eserlerindeki grup ve grup şefi soloları, diğer yaylı çalgılar ile kıyaslandığında daha kısıtlıdır. Ancak romantik dönem itibariyle, hem senfonik eserlerindeki, hem de opera yapıtlarındaki viyola grup ve grup şefi soloları sayıca artmıştır. 20. yüzyılda yaşamış Avusturyalı besteci Alban Berg, Wozzeck ve Lulu adlı iki opera bestelemiştir. Her iki operasında da çok sayıda viyola soloya yer vermiş ve opera eserlerindeki viyola grup şefi sololarına büyük katkıda bulunmuştur. Lulu operasındaki iki önemli viyola soloyu konu alan bu araştırmada, Alban Berg’in hayatı, genel müzik stili, Lulu operasında yer alan karakterler, eserin konusu, soloların eser içerisinde bulundukları yerler, sololar sırasında sahnede işlenen konu ve tempolar hakkında bilgi verilmiştir. Lulu operasında, birçok viyola solosu yer almaktadır. İnceleme için seçilmiş olan iki viyola solosu, opera orkestraları giriş sınavlarında çalınması istenilen viyola sololarıdır. Araştırmada, soloların çalışma stilleri hakkında önerilere yer verilmiş, arşe ve parmak numarası yazımı, nüans, glissando, vibrato çalışmaları gerçekleştirilmiştir. Tüm bu çalışma önerileri, makale içerisinde belirtilmiş olan belirli kaynaklara danışılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın son kısmını, saygın orkestraların ses ve görüntülü kayıtları içerisinden seçilmiş örnekler oluşturmaktadır. Bu makale, opera orkestralarında görev yapmak isteyen ya da görev yapan müzisyenler için, viyola grup şefi solo çalışmalarına katkıda bulunmayı hedeflemiştir.

___

  • Aktüze,İ.(2004). Müziği Okumak, Cilt I. (II.Basım). İstanbul; Pan Yayıncılık.
  • Altar, C.M. (1989). Opera Tarihi, Cilt III. İstanbul,Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Aytimur,R.G. (2019). 20.Yüzyılda 20 Opera. Ankara, Phoenix Yayınevi.
  • Aytimur,R.G. (2019) Alban Berg’in Wozzeck Operası Hakkında Tarihsel Bir İnceleme, Opus Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 13 (19), 2423-2455. DOI. 10.26466/opus.574108
  • Batta,A. (2005). Opera, Composers,Works,Performers. İspanya,Könemann.
  • Design is Fine, (2021). https://www.design-is-fine.org/post/114165777989/walter-bergmann-poster-artwork-for-lulu-by-alban (Erişim Tarihi: 04.10.2021)
  • English National Opera (2019), https://d2ae1n566nbglo.cloudfront.net/wp-content/uploads/2018/12/17143736/Co-Principal-Viola-2019-Audition-Excerpts.pdf, (Erişim Tarihi 12.09.2021).
  • Jarman, D.(1989). Alban Berg Wozzeck . New York ,Cambridge University Press.
  • Jarman, D.(1991).Alban Berg, Lulu. (I.Basım) New York ,Cambridge University Press.
  • Jenisch,K. Ve Schloifer, E. (Ed.). (1992). Orchester-Probespiel Viola. Mainz, Schott Musik International GmbH & Co. KG,Mainz.
  • Kobbe, G. ( Edited and Revised by The Earl of Harewood). (1972). Kobbe’s Complete Opera Book. (20.Basım). New York; G.P.Putnam’s Sons New York.
  • Kobbe,G. (Edited by The Earl Of Harewood and Antony Peattie). (1997). The New Kobbe’s Opera Book. (11.Basım). London; Ebury Press.
  • Lindenberger,H. (1998). Opera in History. United States of America;Stanford University Press.
  • Michels,U. ve Vogel,G. (2015). Müzik Atlası.( S.Uçar, Çev.). İstanbul; Alfa Müzik.
  • Santos, S.J. dos. (2014). Narratives of Identity in Alban Berg’s Lulu.New York, University of Rochester Press.
  • Say, A. (2005). Müzik Sözlüğü. (2.Basım). Ankara; Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Say. A. (2003). Müzik Tarihi.(5.Basım). Ankara; Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Simms, B.R.(1996). Alban Berg,A Guide To Research.(I.Basım) New York-London,Garland Publishing.
  • Tunca, B.E. (2005) Orkestra Eserleri Viyola Partilerinin Çalışma Teknikleri, (Yayınlanmış Sanatta Yeterlik Tezi), Anadolu Üniversitesi, Eskişehir
  • Petrucci Music Library,(2021). https://imslp.org/wiki/Lulu_(Berg%2C_Alban,) (Erişim Tarihi:15.11.2021)