Türk Sinemasında Öteki Karakter: Üçüncü Sayfa Filminde Ötekilik

Sayısal çoğunluğun dışında kalan veya kalmaya zorlanan bireyin, psikolojik ve fiziksel şiddete varan ötekiliğe itilişi, Türk bağımsız sinemasında uç noktalarda temsil edilir. Karakteri kadrajın merkezinden çıkartarak kenarlarına konumlandırmak, açılar ve renklerle perçinlenen anlatı evrenleri, öteki temsilinde önem kazanır. Algısal bütünlüğün sağlanmasında başvurulan bu ve benzeri yöntemler, seyircinin ötekiye bakışını yönlendirme, manipüle etme gayesiyle biçimlenir. Bu açıdan bakıldığında Türk bağımsız sinemasında oldukça fazla temsil bulan ötekilik imgelemi, seyirci hazzına da hizmet eder. Kadraja ve kendi dünyasına sıkışan karakterlerin seyirciye aktarımında Demirkubuz kamerayı, karanlık sokaklarda, otellerde, tükenmişliğin ve çöküntünün içinde birey ile birlikte sürükler. Üçüncü Sayfa filmi ötekiliği, anlatıya konumlandırılan karakterler aracılığıyla seyirciye aktararak Türk bağımsız sinemasının önemli filmlerinden olur. Çalışmada amaçlanan; ötekilik kavramı ışığında Üçüncü Sayfa filmi karakterlerinin betimsel analiz yöntemiyle ötekiliğe itilişi üzerine çözümleme yapılmasıdır.

The Other Character In Turkish Cinema: Otherness İn Üçüncü Sayfa

The invidual, who stays is forced to stay out of quantitative majority and repressed to otherness by psychological and physical abuse, is represented in the extreme of Turkish independent cinema. Remaining the character from the center of the frame and positioning to the edges, clinching the story together with angles and colours play on important role in representing the other. These metods, which are referred for providing perceptual integrity, are formed for the purpose of directing and manipulating audience’s glance to the other. From this point of view, the imagination of otherness, which is highly represented in Turkish independent cinema, also serves the audience pleasure. Here in, Demirkubuz drags the camera to the dark streets, hotels, collapses with the invidual in transferring the characters that are stuck on the frame and their own world. His film, Üçüncü Sayfa, narrates otherness via characters positioned in the story and becomes one of the most important fillms in Turkish independent cinema. The study aims to analyze the characters of Üçüncü Sayfa in the context of otherness by descriptive analysis. 

___

  • ADORNO, T. W. (2011). Kültür Endüstrisi. (E. Gen, N. Ülner, & M. Tüzel, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.ANDREW, J. D. (2010). Büyük Sinema Kuramları. (Z. Atam, Çev.) İstanbul: Doruk Yayınları.AYTEKİN, P. E. (2015). Zeki Demirkubuz Sinemasında Şiddet: Masumiyet ve Kader. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, 2(2), 155-178.BAKER, U. (2011). Beyin Ekran. (E. Berensel, Der.) İstanbul: Birikim Yayınları.BAUMAN, Z. (1991). Modernlik ve Müphemlik. (İ. Türkmen, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.BECKER, H. S. (2015). Hariciler. (L. Ü. Şerife, Çev.) Ankara, Hariciler : Heretik Yayıncılık.BOURDİEU, P. (2015). Ayrım-Beğeni Yargısının Toplumsal Eleştirisi. (G. Berkkurt, Çev.) Ankara: Heretik Yayıncılık.BUTLER, A. M. (2011). Film Çalışmaları. (Çev: Ali Toprak),. (A. Toprak, Çev.) İstanbul: Kalkedon YayıncılıkCANETTİ, E. (2006). Kitle ve İktidar. (G. Aygen, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.EAGLETON, T. E. (2005). Kültür Yorumları. (Ö. Çelik, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.FOUCAULT, M. (2013). Akıl Hastalığı ve Psikoloji. (E. Bayoğlu, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.GOFFMAN, E. (2014). Damga. (L. Ünsaldı, Ş. Geniş, & S. N. Ağırnaslı, Çev.) Ankara: Heretik Yayıncılık.HALL, S. (1997). The Spectacle of “the Other”: Cultrual Representation and Signifying Practices. London: Sage.MAALOUF, A. (2000). Ölümcül Kimlikler. (A. Bora, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.NAMAZ, Y. (2011). 11 Eylül Sonrası Amerikan Sinemasında Ötekinin Sunumu. Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.PLATE, B., DAVİD, J. (1999). Imag (in) Ing Otherness: Filmic Visions of Living Together. Oxford University Press.SMİTH, A. D. (1994). Milli Kimlik. (B. S. Şener, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.ZAİM, D. (Yöneten). (1996). Tabutta Rövaşata [Sinema Filmi].DEMİRKUBUZ, Z. (Yöneten). (1999). Üçüncü Sayfa [Sinema Filmi].