Klasik ve Modern Arapçada İfade Biçimi ve Cümle Kurulumu Farkları

Günümüzde yaygın olarak kullanılan bir kavram olan modern Arapçanın ne olduğuna, bu kavramla ne kastedildiğine ve klasik dönem Arapçasından farklı olarak hangi dönemi kapsadığına dair bazı belirsizlikler bulunmaktadır. Bu durumun farklı sebepleri olmakla birlikte kanaatimizce önemli nedenlerinden biri, klasik metinlerle modern Arapça metinlerinin yeterince karşılaştırılmamış olmasıdır. Bu çalışmada; klasik dönemdeki bazı nesir ve tenkit yazarlarının ifadelerinden örnekler getirilmiş ve bu örnekler, Arap medya dili ile mukayese edilmiştir. Buradaki amaç, klasik dönem Arapçası ile günümüz modern Arapçasının birbirinden farklı yönlerini belirleme çabasıdır. Bu çerçevede, Modern Arapçayı klasik dönem Arapçasından ayıran bazı özellikler tespit edilmiştir. Bu özellikleri; modern Arapçada paragraf başlangıçlarında cümlenin yan öğelerinin sıklıkla ana öğelerden önce gelmesi; klasik dönem Arapçasında icazın makbul olmasından dolayı cümlelerin kısa, öz ve zamir kullanımının çok olması; klasik Arapçada secili ifadelerin çok bulunması ve modern Arapçada kelimelerin yeni anlamlar kazanması şeklinde sıralamak mümkündür.

The Differences in Expression and Sentence Formation in Classical and Modern Arabic

There are some uncertainties about what modern Arabic, which is a widely used concept today, is, what is meant by this concept, and which period it covers, unlike classical Arabic. Although there are different reasons for this situation, one of the important reasons in our opinion is that the classical texts and modern Arabic texts are not sufficiently compared. In this study, examples from the expressions of some prose and criticism writers in the classical period were brought and these examples were compared with the Arabic media language. The aim here is to try to identify the different aspects of classical Arabic and modern Arabic. In this context, some features that distinguish Modern Arabic from classical Arabic have been identified. It is possible to list these features as follows: At the beginning of paragraphs in modern Arabic, the side elements of the sentence often precede the main elements; Since ījāz is acceptable in classical period Arabic, sentences are short, concise and pronouns are used a lot; the expressions are more poetic in classical Arabic and the acquisition of new meanings of words in modern Arabic.

___

  • ‘Afîf, A. (1987). El-Edebü’l-Câhilî fî âsâri’d-dârisîne kadîmen ve hadisen. Beyrut: Dâru’l-Fikr li’n-Neşri ve’t-Tevzî‘.
  • Bahâüddîn es-Sübkî, A. b. A. (2003). ‛Arûsü’l-efrâh fî şerhi telhîsi’l-miftâh (C. 2; A. Hindâvî, Ed.). Beyrut: el-Mektebetü’l-‛Asriyye.
  • Bulut, A. (2014). Belâgat: Meânî, beyân, bedî‘ (2. bs). İstanbul: İFAV.
  • Câhiz, A. b. M. (2003). El-Beyân ve’t-tebyîn (C. 3). Beyrut: Mektebetü’l-Hilâl.
  • ed-Düstûr. (2021, Aralık 26). El-Ürdün yü‘allimü’l-‘âleme et-tedâmüne ve kerame’d-diyâfe. ed-Düstûr, s. 1. https://www.addustour.com/file.php?fileid=489283&view=1
  • el-‘Ubeydlî, Â. (2021, Aralık 28). El-Vatan tersudü ümniyyâti’l-Katariyyîne fî 2022. el-Vatan, s. 7.
  • el-Kalkaşendî, Ş. A. b. A. (t.y.). Subhu’l-e‛şâ (C. 15). Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-‛ilmiyye.
  • el-Kudsü’l-ʻArabî. (2021, Aralık 21). Müsânedetü’l-ceyşi li’r-reîsi tüsîru kalekan devliyyen. el-Kudsü’l-ʻArabî, s. 1. https://pdf.alquds.co.uk/wp-content/uploads/2021/12/Alquds-2021-12-21.pdf
  • el-Vatan. (2021a, Aralık 30). Bernâmecün teskîfiyyün ve terfîhiyyün li’l-lâciîne’l-Efgân. el-Vatan, s. 2. https://www.al-watan.com/data/20211230/pdf/a_alwatan.pdf
  • el-Vatan. (2021b, Aralık 30). Vâyil Kûrnîl tekşifü esrâre’l-ibdâ‘i’l-beşerî”. el-Vatan, s. 2. https://www.al-watan.com/data/20211230/pdf/a_alwatan.pdf
  • eş-Şarku’l-Evsat. (2021, Aralık 19). El-ʻÂlemü yüʻazzizü’l-kuyûde li lecmi Omîkrûn. eş-Şarku’l-Evsat, s. 1. https://aawsat.com/pdf/issue15727/files/assets/common/downloads/issue15727.pdf
  • Hindâvî, T. (2021, Aralık 21). Emrîkâ tentekidü hükmen bi sicni’n-nâşidi’l-Mısrî ʻAlâ Abdülfettâh. el-Kudsü’l-ʻArabî, s. 1. https://pdf.alquds.co.uk/wp-content/uploads/2021/12/Alquds-2021-12-21.pdf
  • İbn ‘Akîl, A. b. A. (1980). Şerhu İbn ‘Akîl ‘alâ elfiyeti İbn Mâlik (C. 1–4). Kahire: Dâru’t-Türâs – Dâru Mısr li’t-tibâ‘a.
  • İbn Hamdûn, E.-M. B. M. b. el-Hasen. (1996). Et-Tezkiratü’l-Hamdûniyye (C. 10). Beyrut: Dâru Sadir.
  • İbn Hişâm, A. b. Y. el-Ensârî. (t.y.). Evdahu’l-mesâlik ilâ elfiyyeti İbn Mâlik (C. 4). Beyrut: Dâru’l-fikr li’t-tibâ‛ati ve’n-neşri ve’t-tevz’i‛.
  • İbn Kuteybe, A. b. M. (1997). ‛Uyûnü’l-ahbâr (C. 4). Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-‛İlmiyye.
  • İbn Kuteybe, A. b. M. (2003). Eş-Ş‛iru ve’ş-Şü‛arâ (C. 2). Kahire: Dâru’l-Hadîs.
  • İbnü’l-Ezrak, Ş. M. b. A. (t.y.). Bedâi‛us-silk fî tabâi‛i’l-mülk (C. 1–2). Bağdat: Vizâratü’l-İ‛lâm.
  • İbnü’l-Mu‛tez, A. b. M. (t.y.). Tabakâtü’ş-şü‛arâ (3. bs). Kahire: Dâru’l-Me‛ârif.
  • İbnü’l-Mukaffa’, D. A. (t.y.). El-Edebü’s-Sağîr ve’l-edebü’l-kebîr. Beyrut: Dâru Sâdır.
  • İmâm, İ. (t.y.). Dirâsât fi’l-fenni’s-sahafî. Mısır: Mektebetü’l-Anglû el-Mısriyye.
  • Kudâme b. Ca‛fer. (1889). Nakdü’ş-şi‛r. İstanbul: Matbaatu’l-cevâib.
  • Mahmûd, H. (2021, Aralık 19). Lîbyâ: “İntihâbâtün müeccele ve ğumûdün havle’l-müdde. eş-Şarku’l-Evsat, s. 1. https://aawsat.com/pdf/issue15727/files/assets/common/downloads/issue15727.pdf
  • Mişhas, ʻAbîr. (2021, Aralık 19). Suʻûdiyyât ʻalâ mevʻidin maʻa’l-ibdâʻ fî kâʻati’l-merâyâ. eş-Şarku’l-Evsat, s. 1. https://aawsat.com/pdf/issue15727/files/assets/common/downloads/issue15727.pdf
  • MOİ, V. el-Memleketü’l-Ürdüniyyetü’l-Hâşimiyye. (2022, Mart 27). Mendûben ‘ani’l-melik, vezîru’d-dâhiliyye yahduru küddâse müntesafi’l-leyli bi kenîseti’l-Mehdi fî Beyti Lahm. Geliş tarihi gönderen https://moi.gov.jo/Ar/NewsDetails/مندوبا_عن_الملك_وزير_الداخلية_يحضر_قداس_منتصف_الليل_بكنيسه_المهد_في_بيت_لحم
  • PETRA, V.-Ü. (2022, Mart 27). Mendûben ‘ani’l-melik, vezîru’d-dâhiliyye yahduru küddâse müntesafi’l-leyli bi kenîseti’l-Mehdi fî Beyti Lahm. Geliş tarihi gönderen https://petra.gov.jo/Include/InnerPage.jsp?ID=199087&lang=ar&name=news
  • Savâliha, K. (2021, Aralık 26). 15 İcrâ hükûmiyyen li müvâceheti Kûrûnâ. ed-Düstûr, s. 1. https://www.addustour.com/file.php?fileid=489283&view=1
  • Şerkâvî, E. (2021, Aralık 28). Tevbetü’l-kifl. el-Vatan, s. 24. https://www.al-watan.com/data/20211228/pdf/a_alwatan.pdf