FAŞİZMDE PALİNGENESİS MİT

Bu çalışmada, faşizmin mitsel nüvesini oluşturan palingenesis söylem incelenmektedir. I. Dünya Savaşı’ndan sonra faşizmin hâkim olduğu ülkelerdeki palingenesis söylemin içeriğinin çözümlenmesi, çalışmanın temel amacıdır. Palingenesis mitin çözümlenmesi, faşizmin yükselişinin ve aldığı toplumsal desteğin anlaşılabilmesi açısından son derece önemlidir. Çalışma, palingenesis söylemin çöküş/yıkım olarak adlandırılan bir sürecin sonunda, kitleleri milli hedefler doğrultusunda yeniden mobilize etmek üzere kurgulandığı tezi üzerine kuruludur. Çalışmada, palingenesis mitin İtalya’da tarih ve kültür üzerinden, Almanya’da ırksal hâkimiyet üzerinden inşa edildiği iddia edilmektedir. Çalışma, Almanya ve İtalya örneklerinin incelenmesi ile sınırlıdır. Para-faşist rejimler gerek iktidarı ele geçirme gerekse iktidarda uzun süre kalıp toplumu topyekûn dönüştürme konusunda başarısız oldukları için çalışmanın kapsamı dışındadır.

Palingenesis Myth in Fascism

This study examines the discourse of Palingenesis which establishes the mythical core of Fascism. In this sense, the main purpose of this study is to analyze the content of the palingenesis discourse in the countries where Fascism was dominant after World War I. The analysis of the Palingenesis myth is of crucial importance to understand the rise of fascism and its social support. The present study is based on the thesis that the palingenesis discourse was constructed to mobilize the masses in line with national goals yet again at the end of a process called collapse / destruction. In this context, it is argued in this study that the Palingenesis myth was built over history and culture in Italy whereas it was constructed over racial dominance in Germany. The study is limited to the investigation of the German and Italian cases. The para-fascist regimes were not included in the study due to the fact that they failed to either take the power or to remain in power long enough to transform society collectively.

___

  • Armaoğlu, F. (2005), 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi, İstanbul: Alkım Yayınevi.
  • Çetin, H. (2007), Çağdaş Siyasal Akımlar, Ankara: Orion Yayınevi.
  • Eatwell, R. (1996), On Definding the Fascist Minimum: The Centrality of İdeology, Journal of Political Ideologies, 1(3), s.303-319.
  • Elias, N. (1998), The Germans, (Çev.: M. Schröter), New York: Columbia University Press.
  • Fontette, F. D. (1991), Irkçılık, (Çev.: H. Karyol), İstanbul: İletişim Yayınevi.
  • Gentile, G. (2002), Origins and Doctrine of Fascism, (Çev.: A. J. Gregor), New Brunswick and London: Transaction Publishers.
  • Gentile, G. (2004), The Philosophic Basis of Fascism. Readings on Fascism and National Socialism, Denver: Swallow.
  • Gentile, E. (2004), Fascism, Totalitarianism and Political Religion: Definiations and Critical Reflections on Criticism of an İnterpretation, Totalitarian Movements and Political Religions, 5(3), s.326-375.
  • Göze, A. (2007), Siyasal Düşünceler ve Yönetimler, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Griffin, R. (2014), Faşizmin Doğası, (Çev.: A. Selman), İstanbul: İletişim Yayınevi.
  • Hekimoğlu (Örs), H. B. (2018), Faşizm: Modernitenin Karanlık Yüzü, (Der.: H. B. Hekimoğlu Örs), 19. Yüzyıldan 20. Yüzyıla Modern Siyasal İdeolojiler, s.477-515, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Hobsbawm, E. (2015), Kısa 20. Yüzyıl: 1914-1991 Aşırılıklar Çağı, (Çev.: Y. Alagon), İstanbul: Everest Yayınevi.
  • Kedouire, E. (1971), Avrupa’da Milliyetçilik, (Çev.: M. H. Timurtaş), Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Kershaw, I. (2015), Hitler ve Nazizmin Benzersizliği, (Der.: C. Iordachı - Çev.: İ. Ilgar), Karşılaştırmalı Faşizm Çalışmaları, s.383-408, İstanbul: İletişim Yayınevi.
  • Linz, J. J. (1976), Some Notes toward a Comperative Study of Fascism in Sociogical Historical Percpective, (Der.: W. Laquer), Fascism: A Readers Guide. Analyses, İnterpretations, Bibliography, s.1-121, Berkeley, University of California Press.
  • Loriga, S. (1997), The Military Experience, (Ed. G. Levi ve J. C. Schmitt), A History of Young People in the West, s.11-36, The Belknap Press of Harvard University Press.
  • Macciocchi, M. A. (1977), Gramsci ve Faşizm Sorunu, (Ed.: M. A. Macciocchi - Çev.: C. Süreyya), Faşizmin Analizi, s.15-47, İstanbul: Payel Yayınları.
  • Mazower, M. (2015), Karanlık Kıta, (Çev.: Mehmet Moralı), İstanbul: Alfa Yayınevi.
  • Mosse, G. L. (1966), The Genesis of Fascism, Journal of Contemporaray History, 1(1), s.19-20.
  • Mosse, G. L. (1996), The İmagine of Man, New York: Oxford University Press.
  • Mosse, G. L. (2015), Genel Bir Faşizm Teorisine Doğru, (Der. C. Iordachi - Çev. İ. Ilgar), Karşılaştırmalı Faşizm Çalışmaları, s.105-159, İstanbul: İletişim Yayınevi.
  • Nelis, J. (2006), İtalian Fascism and Culture: Some Notes on İnvestigation, HAOL, 9, s.141-151. Oxford English Dictionary.
  • Ögel, B. (1989), Türk Mitolojisi I, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayını.
  • Quine, M. S. (1996), Population Politics in Twentieth Century Europe: Fascist Dictatorships and Liberal Democracies, London and New York: Routledge.
  • Roskin, M. G. (2009), Çağdaş Devlet Sistemleri, (Çev.: B. Seçilmişoğlu), Ankara: Adres Yayınları.
  • Sarıca M. ve Aybay R. (1962), Faşizm, İstanbul: İzlem Yayınevi.
  • Sternhell, Z. (2000), Fascism: Reflections on the Fate of Ideas in Twentieth-Century History, Journal of Political Ideologies, 5(2), s.139-162.
  • Şenel, A. (1993), Çağdaş Siyasal Akımlar, Ankara: İmaj Yayınları.
  • Togliatti, P. (1976), Lectures on Fascism, New York: İnternational Publishers.
  • Tünay, M. (1995), Siyasal Tarih, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Uçarol, R. (1985), Siyasi Tarih, İstanbul: Filiz Kitabevi.
  • Weber, E. (1964), Varieties of Fascism: Doctrines of Revolution in the Twentieth Century, Princeton N.J: Van Nostrand.