Bu makalede, Tevbe suresi 28. ayet bağlamında Harem bölgesine giriş yasağı ele alınmıştır. İnzâl dönemi göz önünde bulundurularak sîret-nüzûl ilişkisinden hareketle söz konusu ayetin anlam alanı tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu sebeple ayetle ilişkisi nispetinde tarihi arka plan kısaca verilmiştir. Yasağın zamanlamasının Kur'ân açısından önemini ortaya koyabilme adına Huneyn ve Tebük savaşları üzerinde fazlaca durulmuştur. Ayette geçen "Mescid-i Haram" ve "Müşrik" kavramlarının anlam alanları alana kaynaklık eden eserlerden hareketle açıklanmıştır. Yasağın başlama zamanı çerçevesinde dile getirilen tartışmalar da göz önüne alınarak ayetin anlam alanı ortaya konulmaya gayret edilmiştir. Çalışmamızda yasağın alanını genişletmenin ayetin anlamına ve Kur'ân'ın ruhuna uymayacağı tespit edilmiştir. Yine söz konusu ayeti anlamı dışına taşacak şekilde yorumlamanın radikal sonuçlar doğuracağı, toplumlar arası ilişkilerde sıkıntıya yol açacağı, art niyetli yaklaşımlara Kur'ân'a karşı eleştiri zemini hazırlayacağı sonucuna ulaşılmıştır
In this article, prohibition of entry into the Harem district has been dealt with in the context of at-Tauba, 28. By taken into account of the revealed period, starting from relationship between sira and revelation, context of the related verse has been tried to be determined. Therefore, the historical backround has been briefly explained in the proportion of the relationship to the verse. In order to demonstrate of the importance of the prohibition time in terms of the Quran, it has been overly focused on Battle of Hunayn and Tabuk. The context of Mascid-i Haram and Mushrik has been stated through the classical books in the field. Considering of the discussions raised in the framework of the starting time of the prohibition, context of the verse has been tried to be introduced. In our work, it has been understood that making expansion upon scope of the prohibited area does not match for meaning in accordance with the verse and spirit of the Quran. In addition, it has been concluded that if the related verse is interpreted apart from the context, then it is able to cause the radical consequences, create problems at inter-communal relations and prepare a criticism ground for people having malicious approach against the Quran "> [PDF] HAREM BÖLGESİNE GİRİŞİN YASAKLANMASI MESELESİ (Tevbe 28. ayetin Anlamı Bağlamında) | [PDF] THE ISSUE OF PROHIBITION OF ENTRY INTO THE HAREM DISTRICT(In the Context of at-Tauba, 28) Bu makalede, Tevbe suresi 28. ayet bağlamında Harem bölgesine giriş yasağı ele alınmıştır. İnzâl dönemi göz önünde bulundurularak sîret-nüzûl ilişkisinden hareketle söz konusu ayetin anlam alanı tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu sebeple ayetle ilişkisi nispetinde tarihi arka plan kısaca verilmiştir. Yasağın zamanlamasının Kur'ân açısından önemini ortaya koyabilme adına Huneyn ve Tebük savaşları üzerinde fazlaca durulmuştur. Ayette geçen "Mescid-i Haram" ve "Müşrik" kavramlarının anlam alanları alana kaynaklık eden eserlerden hareketle açıklanmıştır. Yasağın başlama zamanı çerçevesinde dile getirilen tartışmalar da göz önüne alınarak ayetin anlam alanı ortaya konulmaya gayret edilmiştir. Çalışmamızda yasağın alanını genişletmenin ayetin anlamına ve Kur'ân'ın ruhuna uymayacağı tespit edilmiştir. Yine söz konusu ayeti anlamı dışına taşacak şekilde yorumlamanın radikal sonuçlar doğuracağı, toplumlar arası ilişkilerde sıkıntıya yol açacağı, art niyetli yaklaşımlara Kur'ân'a karşı eleştiri zemini hazırlayacağı sonucuna ulaşılmıştır "> Bu makalede, Tevbe suresi 28. ayet bağlamında Harem bölgesine giriş yasağı ele alınmıştır. İnzâl dönemi göz önünde bulundurularak sîret-nüzûl ilişkisinden hareketle söz konusu ayetin anlam alanı tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu sebeple ayetle ilişkisi nispetinde tarihi arka plan kısaca verilmiştir. Yasağın zamanlamasının Kur'ân açısından önemini ortaya koyabilme adına Huneyn ve Tebük savaşları üzerinde fazlaca durulmuştur. Ayette geçen "Mescid-i Haram" ve "Müşrik" kavramlarının anlam alanları alana kaynaklık eden eserlerden hareketle açıklanmıştır. Yasağın başlama zamanı çerçevesinde dile getirilen tartışmalar da göz önüne alınarak ayetin anlam alanı ortaya konulmaya gayret edilmiştir. Çalışmamızda yasağın alanını genişletmenin ayetin anlamına ve Kur'ân'ın ruhuna uymayacağı tespit edilmiştir. Yine söz konusu ayeti anlamı dışına taşacak şekilde yorumlamanın radikal sonuçlar doğuracağı, toplumlar arası ilişkilerde sıkıntıya yol açacağı, art niyetli yaklaşımlara Kur'ân'a karşı eleştiri zemini hazırlayacağı sonucuna ulaşılmıştır
In this article, prohibition of entry into the Harem district has been dealt with in the context of at-Tauba, 28. By taken into account of the revealed period, starting from relationship between sira and revelation, context of the related verse has been tried to be determined. Therefore, the historical backround has been briefly explained in the proportion of the relationship to the verse. In order to demonstrate of the importance of the prohibition time in terms of the Quran, it has been overly focused on Battle of Hunayn and Tabuk. The context of Mascid-i Haram and Mushrik has been stated through the classical books in the field. Considering of the discussions raised in the framework of the starting time of the prohibition, context of the verse has been tried to be introduced. In our work, it has been understood that making expansion upon scope of the prohibited area does not match for meaning in accordance with the verse and spirit of the Quran. In addition, it has been concluded that if the related verse is interpreted apart from the context, then it is able to cause the radical consequences, create problems at inter-communal relations and prepare a criticism ground for people having malicious approach against the Quran ">

HAREM BÖLGESİNE GİRİŞİN YASAKLANMASI MESELESİ (Tevbe 28. ayetin Anlamı Bağlamında)

Bu makalede, Tevbe suresi 28. ayet bağlamında Harem bölgesine giriş yasağı ele alınmıştır. İnzâl dönemi göz önünde bulundurularak sîret-nüzûl ilişkisinden hareketle söz konusu ayetin anlam alanı tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu sebeple ayetle ilişkisi nispetinde tarihi arka plan kısaca verilmiştir. Yasağın zamanlamasının Kur'ân açısından önemini ortaya koyabilme adına Huneyn ve Tebük savaşları üzerinde fazlaca durulmuştur. Ayette geçen "Mescid-i Haram" ve "Müşrik" kavramlarının anlam alanları alana kaynaklık eden eserlerden hareketle açıklanmıştır. Yasağın başlama zamanı çerçevesinde dile getirilen tartışmalar da göz önüne alınarak ayetin anlam alanı ortaya konulmaya gayret edilmiştir. Çalışmamızda yasağın alanını genişletmenin ayetin anlamına ve Kur'ân'ın ruhuna uymayacağı tespit edilmiştir. Yine söz konusu ayeti anlamı dışına taşacak şekilde yorumlamanın radikal sonuçlar doğuracağı, toplumlar arası ilişkilerde sıkıntıya yol açacağı, art niyetli yaklaşımlara Kur'ân'a karşı eleştiri zemini hazırlayacağı sonucuna ulaşılmıştır

THE ISSUE OF PROHIBITION OF ENTRY INTO THE HAREM DISTRICT(In the Context of at-Tauba, 28)

In this article, prohibition of entry into the Harem district has been dealt with in the context of at-Tauba, 28. By taken into account of the revealed period, starting from relationship between sira and revelation, context of the related verse has been tried to be determined. Therefore, the historical backround has been briefly explained in the proportion of the relationship to the verse. In order to demonstrate of the importance of the prohibition time in terms of the Quran, it has been overly focused on Battle of Hunayn and Tabuk. The context of Mascid-i Haram and Mushrik has been stated through the classical books in the field. Considering of the discussions raised in the framework of the starting time of the prohibition, context of the verse has been tried to be introduced. In our work, it has been understood that making expansion upon scope of the prohibited area does not match for meaning in accordance with the verse and spirit of the Quran. In addition, it has been concluded that if the related verse is interpreted apart from the context, then it is able to cause the radical consequences, create problems at inter-communal relations and prepare a criticism ground for people having malicious approach against the Quran

___

  • Abdülbâkî, Muhammed Fuad (1984). Mu'cemu'l Müfehres Li Elfâzi'l- Kur'âni'l-Kerîm, İstanbul: Mektebetü'l-İslâmiyye.
  • Abdurrazzâk b. Hemmâm Ebû Bekir es-San'ânî (1403/1983). el- Musannef, (Ma'mer b. Râşid (öl.144/770)'in el-Câmi'i ile birlikte), Tahkik, Habîburrahman el-A'zamî, Beyrut: el-Mektebetu'l-İslâmî.
  • Ahmed b. Hanbel (2001). Müsned, Tahkik, Şuayb el-Arnavûd ve Adil Mürşid, Beyrut: Müessesetü'r-Risale.
  • Âlûsî, Şihabuddin Seyyid Mahmud (1997). Rûhu'l-Meânî, Beyrut: Dâru'l- Fikr.
  • Ateş, Ali Osman (1996). İslam'a Göre Cahiliye ve Ehl-i Kitap Örf ve Adetleri, İstanbul: Beyan Yayınları.
  • Akdemir, Hikmet (2008). Seyf Ayetiyle Mensuh Olduğu İddia Edilen Ayetler Üzerine Bir İnceleme, Şanlıurfa: Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi: 5-26.
  • Apak, Âdem (2014). Ana Hatlarıyla İslâm Tarihi, İstanbul: Ensar
  • Ateş, Süleyman (Tarihsiz). Yüce Kur'ân'ın Çağdaş Tefsiri, İstanbul: Yeni Ufuklar Neşriyat.
  • Bâzergan, Mehdi (1998). Kur'ân'ın Nüzûl Süreci, Çeviri, Yasin Demirkıran, Melâ Muhammed Feyzullah, Ankara: Fecr Yayınları.
  • Beydâvî, Nâsuriddîn Ebî Saîd Abdullab b. Umer (Tarihsiz) Evvâru't- Tenzîl ve Esrâru't-Te'vîl, Mecmûâ Mine't-Tefâsîr içerisinde, Beyrut: Dâru İhyâi't-Türâsi'l-Arabî.
  • El-Buhârî, Muhammed b. İsmail Ebû Abdullah (1422). el-Câmiu'l- Müsned es-Sahîhu'l-Muhtasar, Tahkik, Muhammed Züheyr b. Nasır, Dâru Tavgi'n-Necât.
  • Câbirî, Muhammed Abid (2008). Fehmü'l-Kur'âni'l-Hakîm et-Tefsîru'l- Vadıh Hasbe Tertîbi'n-Nuzûl, Beyrut: Merkezu Dirâsâti'l-Vahdeti'l Arabiyye.
  • Câbirî, Muhammed Abid (2000). el-Aklu's-Siyâsiyyi'l-Arabî, Beyrut: Merkezu Dirâseti'l-Vahdeti'l-Arabiyye.
  • El-Cessâs, Ebû Bekr b. Ahmet b. Ali er-Râzî (Tarihsiz). Ahkâmu'l- Kur'ân, Beyrut: Dâru'l-Kitâbi'l-Arabî.
  • Davutoğlu, Ahmet (2009). Stratejik Derinlik, İstanbul: Küre Yayınları.
  • Derveze, Muhammed İzzed (h.1383). et-Tefsîru'l-Hadîs Mürettebü Hasbe Tertîbi'n-Nuzûl, Kahire: Dâru İhyâi'l-Kütüb.
  • Duman, Zeki (2006). Beyânü'l-Hak (Kur'ân'ı Kerîm'in Nüzûl Sırasına Göre Tefsiri), Ankara: Fecr Yayınları.
  • Ebû Bekr b. Ebî Şeybe (1409). el-Kitâbü'l-Musannef Fi'l-Ehâdîsi ve'l- Asar, Muhakkik, Kemal Yusuf el-Hût, Riyad: Mektebetü'r-Rüşt.
  • Ebû Dâvud Süleyman b. Eş'as (Tarihsiz). Sünen-i Ebî Dâvud, Tahkik, Muhammed Muhyiddin Abdü'l-Hamid, Beyrut: Mektebetü'l- Asriyye.
  • Ebû Ubeyde, Ma'mer b. Müsennâ (Tarihsiz). Mecâzü'l-Kur'ân, Kahire: Mektebetü'l-Hancı.
  • Ebû İshâk İbrahim b. Es-Serî (1988). Meâni'l-Kur'ân ve İ'râbuhû, Tahkik, Abdü'l-Celîl, Beyrut: Alemü'l-Kütüb.
  • Erten, Mevlüt (2013). Nass-Yorum İlişkisi, Ankara: Ankara okulu Yayınları.
  • Grabus, Merzuk (2011). Hz. Peygamber'in Mekke Müşrikleri Dışındaki Arap Kabileleri İle Münasebetleri (Medine Dönemi), Bursa: U.Ü. İlahiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Gözeler, Esra (2009). Kur'ân Ayetlerinin Tarihlendirilmesi Sorunu ve Kur'ân'a Kronolojik-Olgusal Bir Yaklaşım adlı Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Fazlur Rahman (2000). İslâmî Yenilenme Makaleler I, Çev. Adil Çiftçi, Ankara: Ankara Okulu.
  • Hamidullah, Muhammed (1985). Mecmûatü'l-Vesâikı's-Siyâsiyyeti Li'l- Ahdi'n-Nebeviyyi ve'l-Hilâfâti'-Râşideti, Beyrut: Dâru'n-Nefâis.
  • Hamidullah, Muhammed (1981). Hazreti Peygamberin Savaşları, Çeviren Salih Tuğ, İstanbul:Yağmur Yayınları.
  • Hâzin Ali b. Muhammed b. İbrâhim el-Bağdâdî (Tarihsiz). Lubâb Fî Maâni't-Tenzîl, Mecmûâ Mine't-Tefâsîr içerisinde. Beyrut: Dâru İhyâi't-Türâsi'l-Arabî.
  • Hüseyin Mu'nis (1990). "El-İtâru't-Târihiyyu li Sûreti Berâe", Kahire: Mecelletü Mecmei lugati'l-Arabiyye, sayı. 67: 150-208.
  • İbn Âşûr, Muhammed Tâhir (1984). Tefsîru't-Tahrîr ve't-Tenvîr, Tunus: Dâru't-Tûnusiyye.
  • İbn Atıyye (2001). Muharreru'l-Vecîz fî Tefsîri'l-Kitâbi'l-Azîz, Tahkik, Abdüsselâm Abdüşşâfi Muhammed, Beyrut: Dâru'l-Kütübü'l- İlmiyye.
  • İbnu'l-Arabî, Ebû Bekr Muhammed b. Abdullah (2002). Ahkâmu'l- Kur'ân, Tahric, Muhammed Abdü'l-Kadir Ata, Beyrut: Dâru'l- Kütübü'l-İlmiyye.
  • İbnu'l-Cevzî, Ebu'l-Ferec (Tarihsiz). Zâdü'l-Mesîr fî İlmi't-Tefsîr, Beyrut: Mektebetü'l-İslamiyye.
  • İbn Hişâm (Tarihsiz). Es-Sîretü'n-Nebeviyye, Tahkik, Mustafa Sâk,İbrâhim el-Ebyârî, Abdü'l-Hafîz Şelbî, Beyrut: Dâru İbn Kesîr.
  • İbn İshâk (2004). Essîratü'n-Neveviyye, Tahkik, Ahmed Ferid el-Mezîdî, Beyrut: Dâru'l-Kütübü'l-İlmiyye.
  • İbn Kesîr, Hâfız (1984). Tefsîru'l-Kur'âni'l-Azîm, İstanbul: Kahraman Yayınları.
  • İbn Sa'd, Ebû Abdullah Muhammed (Tarihsiz). Tabakâtü'l-Kebîr, Tahkik, Ali Muhammed Amr, Kahire: Mektebetü'l-Hanci.
  • Kapar, M. Ali (1994). "Asr-ı Saadette Müşrikler ve Müşriklerle İlişkiler", Bütün Yönleriyle Asr-ı Saadette İslam, Editör, Vecdi Akyüz, İstanbul: Beyan Yayınları.
  • Kara, Cahid (2015). İslâm Coğrafyasında Mecûsiler, İstanbul: Hikmetevi
  • http://kuran.diyanet.gov.tr/Kuran.aspx#104:1; Kur'an Yolu. 23-07-2015. Erişildi.
  • Kurtubî, Muhammed b. Ahmed b. Ebî Bekr el-Kurtubî (2006). el-Câmiu Li Ahkâmi'l-Kur'ân, Tahkik, Abdullah b. Abdu'l-Muhsin et-Türkî, Beyrut: Müessesetü'r-Risale.
  • Mahmudov, Elşad (2010). Sebepleri ve Sonuçları Açısından Hz. Peygamber'in Savaşları, İstanbul: İSAM yayınları.
  • Mâturîdî, Muhammed b. Muhammed (2005). Te'vîlâtü Ehli's-Sünne, Tahkîk, Mecdî Bâsellûm, Beyrut: Dâru'l-Kütübü'l-İlmiyye.
  • el-Mâverdî, Ebu'l-Hasan Ali b. Muhammed b. Habîb (1989). Kitâbu Ahkâmu's-Sultaniyye ve'l-Velâyâtü'd-Diniyye, Tahkik, Ahmed Mübarek el-Bağdâvî, Kuveyt: Mektebetü Daru İbn Kuteybe.
  • Mevdûdî, Ebu'l-Al'â (1991). Tefhîmu'l-Kur'an, Çev.Heyet, İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Mukâtil b. Süleyman (2002). Tefsîru Mukâtil b. Süleyman, Tahkîk, Abdullah Muhammed Şehhate, Beyrut: Müessesetü't-Târîhu'l- Arabî.
  • Müslim b. Haccâc (2010). el-Müsnedü'Sahîh, Tahkik, Muhammed Fuad Abdü'l-Bakî, Beyrut: Dâru İhyâi't-Türâsi'l-Arabî.
  • Nesefî, Abdullah b. Ahmed (Tarihsiz). Medâriku't-Tenzîl ve Hakâiku'Te'vîl, Mecmûâ Mine't-Tefâsîr içerisinde. Beyrut: Dâru İhyâi't-Türâsi'l-Arabî.
  • Okumuş, Namık Kemal (2014). Nifak'ın Kıyam Hali Mescid-i Dırâr, Ankara: Araştırma Yayınları.
  • Öğüt, Salim (1997). "Harem", md. İstanbul: DİA.
  • Özel, Ahmet (1989). "Alem", md. İstanbul: DİA.
  • Özel, Ahmet (1993). "Cihad" md. İstanbul: DİA.
  • Paçacı, Mehmet (2012). Çağdaş Dönemde Kur'an'a ve Tefsire Ne Oldu, İstanbul: Klasik Yayınları.
  • Râzî, Muhammed Ziyâuddîn Ömer (1981). Tefsîru'l-Fahri'r-Râzî, Beyrut: Dâru'l-Fikr.
  • Sâbûnî, Muhammed Ali (Tarihsiz). Safvetü't-Tefâsîr, İstanbul: Dersaadet.
  • Sarıkçıoğlu, Ekrem (1986). Kur'ân'a Göre Müşrikler ve Putperestler, Ankara: İslâmî Araştırmalar Dergisi.
  • Şafii, Muhammed b. İdris (1994). Ahkâmu'l-Kur'ân (Beyhaki derlemesi) Tahkik, Abdü'l-Gına Abdü'l-Halık, Kahire: Mektebetü'l-Hancı.
  • Es-Serahsî, İmam Muhammed b. Ahmed (1997). Şerhu Kitâbi's-Siyeri'l- Kebîr, Tahkîk, Ebû Abdullah Muhammed Hasan Muhammed Hasan İsmail eş-Şâfiî, Beyrut: Dâru'l-Kütübü'l-İlmiyye.
  • Sezikli, Ahmet (1994). Hz. Peygamber Devrinde Nifak Hareketleri, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Söylemez, Mahfuz (2007). Hz. Peygamber Döneminde Mecûsiler, Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı Sempozyumu 2007, Çorum: İslâmî İlimler Dergisi Yayınları.
  • Suyûtî, Celâleddîn Abdu'r- Rahmân (1996). el-Itkân Fî Ulûmi'l-Kur'ân, Beyrut: Dâru İbn Kesir.
  • Şâfii, İmam Muhammed b. İdris (2001). el-Üm, Tahkik ve tahriç, Rıfat Fevzi Abdülmuttalib, Dâru'l-Vefâ.
  • Şevkânî, Muhammed b. Ali b. Muhammed (1997). Fethu'l-Kadîr, Beyrut: Dâru'l-Ma'rife.
  • Taberî Ebû Câfer Muhammed b. Cerîr (1995). Câmiul-Beyân An Te'vîl-i Ayi'l-Kur'ân, Beyrut: Dâru'l- Fikr.
  • Tirmîzî, Ebû İsâ Muhammed b. İsa (1975). Sünen, Tahkîk, Ahmed Muhammed Şakir ve Muhammed Fuad Abdülbaki, İbrahim Atveh, Mısır: Matbaatu Mustafa el-Bâbî.
  • Türcan, Selim (2010). Neshin Problematik Tarihi, Çorum: Lider Matbaacılık.
  • Ünver, Enver (2002). "Toplumsal Değişme ve İslamiyet", Adana: Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi: 9-48.
  • Yaman Ahmet (2009). "Savaş" md. İstanbul: DİA.
  • Vâhidî, Ali b. Ahmed (Tarihsiz). Esbâbu Nuzûli'l-Kur'ân, Tahkîk, Kemal Besyuni Zeğlûl, Beyrut: Dâru'l-Kütübü'l-İlmiyye.
  • Vakıdî, Muhammed b. Ömer b. Vakıd (1989). Kitâbu'l-Meğâzî, Tahkîk, Marsden Jones, Beyrut: Müessesetü'l-E'lemî.
  • Yazır, Elmalı'lı M. Hamdi (Tarihsiz). Hak Dini Kur'ân Dili, İstanbul: Eser Yayınları.
  • Zeccâc, Ebû İshâk İbrahim b. Es-Serî (1988). Meâni'l-Kur'ân ve İ'râbuhû, Tahkik, Abdü'l-Celîl, Beyrut: Alemü'l-Kütüb.
  • Zemahşerî, Cârullah Mahmûd b. Umer (Tarihsiz). el-Keşşâf An Hakâiki't- Tenzîl ve Uyûni'l-Ekâvîl Fî Vucûhi't-Te'vîl, Beyrut: Dâru'l-Ma'rife.
  • Zerkânî, Muhammed Abdü'l-Azîm (1996). Menâhilü'l-İrfân Fî Ulûmi'l- Kur'ân, Beyrut: Dâru'l-Kitâbi'l-Arabi.
  • Zerkeşî, Bedruddîn Muhammed b. Abdillah (Tarihsiz). el-Burhân Fî Ulûmi'l-Kur'ân, Beyrut: Dâru'l-Ma'rife.
Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi-Cover
  • ISSN: 1303-0035
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Yayıncı: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Academic Researches Index - FooterLogo