Bu makale dinî fundamentalizmi ayakta tutan temel faktörler üzerine yoğunlaşmaktadır. Makalenin amacı dinî fundamentalizmin varlığının sosyal, beşeri, siyasi, ekonomik, küresel vb. nedenlerini tespit etmektir. Söz konusu hedef dinî fundamentalizmin farklı yönleriyle ilgili yapılan araştırmaların bir bütünlük içerisinde ele alınması ile gerçekleştirilmeye çalışılmıştır. Makalede bireylerin dini fundamentalizme yönelmeleri rasyonel bir tercih olarak, toplumda karşılaştığı yoksunluklara ve siyasi baskılara tepki olarak ve modernite ve küreselleşme gibi süreçlerle ilintili olarak ele alınmaktadır. Diğer taraftan, dinî fundamentalist akımların sadece yerel değil, küresel düzeyde dahi yürüttüğü etkili örgütsel faaliyetleri, söz konusu akımların sahip oldukları maddi, ideolojik, insani, iletişimsel vb. kaynaklar bağlamında incelenmektedir.Sonuç itibarıyla dinî fundamentalizmin daha ziyade modern hayatın koşulları ile yakından ilişkili olduğunu söylemek mümkündür. Fakat bu, modern hayatın mevcut olduğu her yerde dinî fundamentalizmin toplumsal taban bulacağı anlamına gelmez. Dinî fundamentalizm modern yaşamla iç içe olan çeşitli faktörlerin belli biçimlerde karşılıklı etkileşim içinde girerek ürettiği bir olgudur.
This article focuses on the main factors that keep religious fundamentalism alive. The purpose of the article is to find out the social, human, political, economic and global causes of the surviving of religious fundamentalism. To achieve the abovementioned purpose, the studies investigating different aspects of religious fundamentalism are tackled integrated. oppressions, and modernization and globalization process Moreover, the article also emphasizes the importance of resources like material, economical, human and media in influential organizational activities of fundamentalist religious movements, not only on a local scale, but also on a global scale. As a result, it can be said that religious fundamentalism is closely connected with the conditions of modern life. However, it does not mean that religious fundamentalism will find a social ground in all societies based on modern life. Religious fundamentalism is a phenomenon which is produced by different mutually interacting factors under the modern circumstances. ">
[PDF] DİNÎ FUNDAMENTALİZMİ AYAKTA TUTAN TEMEL FAKTÖRLER | [PDF] THE PRINCIPLE FACTORS THAT SUSTAIN RELIGIOUS FUNDAMENTALISM
Bu makale dinî fundamentalizmi ayakta tutan temel faktörler üzerine yoğunlaşmaktadır. Makalenin amacı dinî fundamentalizmin varlığının sosyal, beşeri, siyasi, ekonomik, küresel vb. nedenlerini tespit etmektir. Söz konusu hedef dinî fundamentalizmin farklı yönleriyle ilgili yapılan araştırmaların bir bütünlük içerisinde ele alınması ile gerçekleştirilmeye çalışılmıştır. Makalede bireylerin dini fundamentalizme yönelmeleri rasyonel bir tercih olarak, toplumda karşılaştığı yoksunluklara ve siyasi baskılara tepki olarak ve modernite ve küreselleşme gibi süreçlerle ilintili olarak ele alınmaktadır. Diğer taraftan, dinî fundamentalist akımların sadece yerel değil, küresel düzeyde dahi yürüttüğü etkili örgütsel faaliyetleri, söz konusu akımların sahip oldukları maddi, ideolojik, insani, iletişimsel vb. kaynaklar bağlamında incelenmektedir.Sonuç itibarıyla dinî fundamentalizmin daha ziyade modern hayatın koşulları ile yakından ilişkili olduğunu söylemek mümkündür. Fakat bu, modern hayatın mevcut olduğu her yerde dinî fundamentalizmin toplumsal taban bulacağı anlamına gelmez. Dinî fundamentalizm modern yaşamla iç içe olan çeşitli faktörlerin belli biçimlerde karşılıklı etkileşim içinde girerek ürettiği bir olgudur. ">
Bu makale dinî fundamentalizmi ayakta tutan temel faktörler üzerine yoğunlaşmaktadır. Makalenin amacı dinî fundamentalizmin varlığının sosyal, beşeri, siyasi, ekonomik, küresel vb. nedenlerini tespit etmektir. Söz konusu hedef dinî fundamentalizmin farklı yönleriyle ilgili yapılan araştırmaların bir bütünlük içerisinde ele alınması ile gerçekleştirilmeye çalışılmıştır. Makalede bireylerin dini fundamentalizme yönelmeleri rasyonel bir tercih olarak, toplumda karşılaştığı yoksunluklara ve siyasi baskılara tepki olarak ve modernite ve küreselleşme gibi süreçlerle ilintili olarak ele alınmaktadır. Diğer taraftan, dinî fundamentalist akımların sadece yerel değil, küresel düzeyde dahi yürüttüğü etkili örgütsel faaliyetleri, söz konusu akımların sahip oldukları maddi, ideolojik, insani, iletişimsel vb. kaynaklar bağlamında incelenmektedir.Sonuç itibarıyla dinî fundamentalizmin daha ziyade modern hayatın koşulları ile yakından ilişkili olduğunu söylemek mümkündür. Fakat bu, modern hayatın mevcut olduğu her yerde dinî fundamentalizmin toplumsal taban bulacağı anlamına gelmez. Dinî fundamentalizm modern yaşamla iç içe olan çeşitli faktörlerin belli biçimlerde karşılıklı etkileşim içinde girerek ürettiği bir olgudur.
This article focuses on the main factors that keep religious fundamentalism alive. The purpose of the article is to find out the social, human, political, economic and global causes of the surviving of religious fundamentalism. To achieve the abovementioned purpose, the studies investigating different aspects of religious fundamentalism are tackled integrated. oppressions, and modernization and globalization process Moreover, the article also emphasizes the importance of resources like material, economical, human and media in influential organizational activities of fundamentalist religious movements, not only on a local scale, but also on a global scale. As a result, it can be said that religious fundamentalism is closely connected with the conditions of modern life. However, it does not mean that religious fundamentalism will find a social ground in all societies based on modern life. Religious fundamentalism is a phenomenon which is produced by different mutually interacting factors under the modern circumstances. ">
Bu makale dinî fundamentalizmi ayakta tutan temel faktörler üzerine yoğunlaşmaktadır. Makalenin amacı dinî fundamentalizmin varlığının sosyal, beşeri, siyasi, ekonomik, küresel vb. nedenlerini tespit etmektir. Söz konusu hedef dinî fundamentalizmin farklı yönleriyle ilgili yapılan araştırmaların bir bütünlük içerisinde ele alınması ile gerçekleştirilmeye çalışılmıştır. Makalede bireylerin dini fundamentalizme yönelmeleri rasyonel bir tercih olarak, toplumda karşılaştığı yoksunluklara ve siyasi baskılara tepki olarak ve modernite ve küreselleşme gibi süreçlerle ilintili olarak ele alınmaktadır. Diğer taraftan, dinî fundamentalist akımların sadece yerel değil, küresel düzeyde dahi yürüttüğü etkili örgütsel faaliyetleri, söz konusu akımların sahip oldukları maddi, ideolojik, insani, iletişimsel vb. kaynaklar bağlamında incelenmektedir.Sonuç itibarıyla dinî fundamentalizmin daha ziyade modern hayatın koşulları ile yakından ilişkili olduğunu söylemek mümkündür. Fakat bu, modern hayatın mevcut olduğu her yerde dinî fundamentalizmin toplumsal taban bulacağı anlamına gelmez. Dinî fundamentalizm modern yaşamla iç içe olan çeşitli faktörlerin belli biçimlerde karşılıklı etkileşim içinde girerek ürettiği bir olgudur.
THE PRINCIPLE FACTORS THAT SUSTAIN RELIGIOUS FUNDAMENTALISM
This article focuses on the main factors that keep religious fundamentalism alive. The purpose of the article is to find out the social, human, political, economic and global causes of the surviving of religious fundamentalism. To achieve the abovementioned purpose, the studies investigating different aspects of religious fundamentalism are tackled integrated. oppressions, and modernization and globalization process Moreover, the article also emphasizes the importance of resources like material, economical, human and media in influential organizational activities of fundamentalist religious movements, not only on a local scale, but also on a global scale. As a result, it can be said that religious fundamentalism is closely connected with the conditions of modern life. However, it does not mean that religious fundamentalism will find a social ground in all societies based on modern life. Religious fundamentalism is a phenomenon which is produced by different mutually interacting factors under the modern circumstances.
Abdullahi, An-Na'im (1999). "Political Islam in National Politics and International Relations". Desecularization of the World. Ed. Peter Berger. Washington: Wm. B. Eerdmans. 103-121.
Armstrong, Karen (2001). The Battle For God. New York: Ballantine Books.
Aydınalp, Halil (2008). İntihar Eylemleri Ekseninde Din ve Terör İlişkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Büyükkara, Mehmet Ali (2004). "11 Eylül'le Derinleşen Ayrılık: Suudî Selefiyye ve Cihadî Selefiyye". Dini Araştırmalar VII (20): 205- 234.
Büyükkara, Mehmet Ali (2014). "Günümüzde Selefîlik ve İslâmî Hareketlere Olan Etkisi". Tarihte ve Günümüzde Selefîlik Milletlerarası Tartışmalı İlmî Toplantı 08-10 Kasım 2013. İstanbul: İslâmî İlimler Araştırma Vakfı. 485-524.
Esposito, John (2003). Kutsal Olmayan Savaş: İslamcı Terör. Çev. N. Yılmaz ve E. Yılmaz. İstanbul: Oğlak Yayınları.
Langman, Lauren (2005). "The Dialectic of Unenlightment: Toward a Critical Theory of Islamic Fundamentalism". Critical Sociology 31 (1): 243-279.
Levis, Bernard (2003). İslam'ın Krizi. Çev. A. Yılmaz. İstanbul: Literatür Yayınları Luckmann, Thomas (1999). "The Religious Situation in Europe: The Background to Contemporary Conversions". Social Compass 46 (3): 251-258.
McGuire, Meredith (1992). Religion: The Social Context. California: Wadsworth Publishing Co.
Ruggiero, Vincenzo (2003). "Terrorizm: Cloning the Enemy". International Journal of the Sociology of Law 31 (1): 23-34.
Sahliyeh, Emile (1990). "Religious Resurgence and Political Modernization". Religious Resurgence and Politics in the Contemporary World. Ed. E. Sahliyeh. New York: Suny Press. 3- 16.
Şirinov, Aqil (2008). "Çağdaş S?l?filiyin Yaranmasına v? İnkişafına S?b?b Olan İctimai Amill?r". Bakı Dövl?t Üniversiteti İlahiyyat Fakült?sinin Elmi M?cmu?si 10: 194-210.
Yaparel, Recep. (2007). "Dinsel Fundamentalizm: Modernitenin İstenmeyen Çocuğu". Din-Kültür ve Çağdaşlık 2004 Yılı Kutlu Doğum Sempozyumu Tebliğ ve Müzakereleri. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfi. 139-143.
Zubaida, Sami (2001). Islam the People and the State: Political Ideas and Movements in the Middle East. London: I.B. Tauris.
ISSN:1303-0035
Yayın Aralığı:Yılda 4 Sayı
Yayıncı:Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü