ESERLERİNİN PERDE ARKASINDAKİ CENGİZ AYTMATOV

Dünyaca ünlü yazar ve şairler, kimi zaman eserlerindeki yarattıkları kahraman ve karakterlerin gölgesinde kalırlar. Okuyucu, öykü ve romanlarda kurgulanan bu kahramanlarıbazen eser yazarlarıyla özdeştirme gayretine girer. Karakterlerin ön plana çıkması sık sık karakter ve eserlerdeki temaya değinilmesi bir bakıma yazarının da amacına ulaştığını göstermektedir. Servantes’in Don Kişot’u, Cengiz Aytmatov’un Mankurt teması bunun açık bir göstergesidir. Cengiz Aytmatov’u diğer yazarlardan farklı kılan yarattığı karakterler ve ele aldığı temalarla kurguladığı gerçeğin salt gerçeğin önüne geçmesidir. Bu yönüyle Aytmatov’un eserleri her dönem okurun ilgisini çekmeye devam edecek, edebiyat ve sanat var olduğu sürece de tüm canlılığını koruyacaktır. Bu yazıda Cengiz Aytmatov’un kendisi bizzat konu olarak ele alınmıştır. Bilinen ve görünenden hareketle Cengiz Aytmatov’un mesleki özelliklerine değinilecektir.Eserlerinin arkasındaki Cengiz Aytmatov kendini nasıl yetiştirdiği, Edebiyat ve sanatla ilgili hangi kanallardan güç aldığı söz konusu olacaktır.

In the background of heroes of Chingiz Aytmatov’s creations

World-famous writers and poets sometimes keep in the background of heroes and characters that they created in their works. The reader occasionally gives effort in identification these heroes with their writers. The fact that the characters come to the fore often shows that the character and the theme in the works touched the theme. Cervantes’ Don Quixote, C. Aytmatov’s mankurt theme are clearly indicators of that. The thing making C. Aytmatov different from other writers is his characters and themes which always come earlier than the intention he wanted to create. In this respect, Aytmatov’s works will always take readers’ attention; they will keep their freshness as long as the literature exists. How did C. Aytmatov, who is behind the works, improve himself? Where did he gain his power in the fields of literature and art? The study covers C. Aytmotov himself as the main topic. With respect to his known and seen facts, the study will also touch upon C. Aytmatov’s professional qualifications.

___

  • 1. Садык Алахан, Адабият институна алпарган жол, Aytmatov’s Reading-2016, Material’s of International scientefic-practical conference Bişkek, Kırgızstan.
  • 2. Сакиев С.С. Чынгыз Айтматовдун чыгармаларындагы сапаттар: окутулушу, үйрөтүлүшү жана тажрыйбасы, Aytmatov’s Reading-2016, Material’s of International scientefic-practical conference Bişkek, Kırgızstan.
  • 3.Akmataliyev. Abdıldacan, (1999), (Çev.:Ahmet Güngör) Cengiz Aytmatov’un Dünyası, Atatürk Kültür ve Tarih Kurumu Yayınları, Ankara.
  • 4.Aytmatov, Cengiz, (1994), "Hakkımda Notlar (Otobiyografi)", Çev., Orhan Söylemez, Kardaş Edebiyatlar, Ankara.
  • 5.Güngör, Ahmet, (2016), Muhtar Awezov ve Cengiz Aytmatov’un Hikâyelerinde Kadın Karakterler, Aytmatov’s Reading-2016, Material’s of International scientefic-practical conference Bişkek, Kırgızstan.
  • 6.Kalembekova, Bahtıgül,(1999),"Cengiz Aytmatov'un Siyasi Felsefesi", Doğumunun 70. Yıl Dönümünde Cengiz Aytmatov Bilgi Şöleni (Ankara, 8-10 Aralık 1998) Bildirileri, Atatürk Kültür Merkezi Yay., Ankara.
  • 7.Kolcu, Ali İhsan, (2002),Bozkırdaki Bilge Cengiz Aytmatov, Akçağ Yay., Ankara 8.Korkmaz, Ramazan,"Cengiz Aytmatov'un Romanlarında Kaostan Düzene Ev/Anne ve Çevre/Dünya İzleği",(1999), Doğumunun 70. Yıl Dönümünde Cengiz Aytmatov Bilgi Şöleni (Ankara, 8-10 Aralık 1998) Bildirileri, Atatürk Kültür Merkezi Yay., Ankara.
  • 9. Söylemez, Orhan, (2000), "Türkiye'de Cengiz Aytmatov'u Anlamak", Türk Kültürü İncelemeleri Dergisi, S: 2, İstanbul.
  • 10. Ukubayeva, Layli, (2001),"Kırgız Edebiyatı 1980-1990 Yılları", Haz., Emine Gürsoy Naskali, Bağımsız Kırgızistan-Düğümler ve Çözümler, Ankara: Kültür Bakanlığı Yay., Ankara
  • 11. Çetin M., http://www.aytmatov.org/tr/aytmatov (12.11.2017).