Bn Teymiyye'nin siyaset, hukuk ve iktisat teorisi

İbn Teymiyye XIV . Asır başlarında verdiği fetvalarıyla ve fıkıh çalışmalarıyla tanınan Ortaçağ İslâm dünyasının meşhur siyaset teorisyenlerindendir. İslâmın ilk asrındaki siyasal ve ekonomik ilişkilere geri dönülmesi gerektiğini savunan İbn Teymiyye, Selefi düşüncenin ku rucularından biri olarak kabul edilir. Yaşadığı dönemde Selçuklu, Memlûk ve Osmanlı gibi İslâm devletleri tarafından kabul edilmeyen düşünceleri, 18.Asırdan itibaren halkın ilgisini çekmeye başlamış ve 20. Asırda kurulan bazı Arap monarşileri tarafından bü yük ölçüdekabul edilmiştir.

Ibn Taymiyah s political, legal and economic theories

Ibn Taymiyah,known from written works of fatwa and fiqh at the beginning of 14th century, is a famous, I slamic and political theorist of Middle Ages. Ibn Taymiyah who supports the necessity of returning to the first century of islam into politics and economic relations is considered as the originator of Salafi thought. During his lifeti me,his ideas rejected by the States of Seljuk, Mamluk and Ottoman begin to catch people s attention after 18th century and they are widely accepted by some

___

  • Agacanov, S. (2006) Selçuklular, Çevirenler: E. Necef & A. Annaberdiyev”, Ötüken Yayınları, İstanbul.
  • Aigle, D.(2007) “The Mongol Invasion of Bilād al Sham by Ghāzān Khān and Ibn Taymīyah‟s Three„Anti Mongol‟ Fatwas”,Mamluk Studies ReviewVol XI no 2: 89 -120.
  • Cheneb, B. (1950)“İbn Teymiyye”,MEB İslâm Ansiklopedisi, Cilt 5/2.Clot, A. (2005)Kölelerin İmparatorluğu, Memlukların Mısırı , Çeviren: Turhan Ilgaz, Epsilon Yayınları, İstanbul.
  • Çaycı, .(2008)Selçuklularda Egemenlik Sembolleriİz Yayıncılık, İstanbul.
  • Çetin, A. (2010)“Memlûk Devleti‟nde Cezalar ve İşkencelere Dair” BelletenCilt LXXXIX, Sayı.270: 351-368.
  • Daisuke, I. (2009)“The Financial Reforms of Sultan Qaytbay” Mamluk Studies Rewiew Vol XIII, no1: 27-51.
  • Ebû, Z.(2003)İslâm’da İtikâdî, Siyasî ve Fıkhî Mezhepler Tarihi , Çeviren: Sıbğatullah Kaya, Ağaç Yayınları, İstanbul.
  • Gazâlî (2011)Et-Tibrû’l Mesbuk fî Nasihat’ül Mulk (Yöneticilere Altın Öğütler ),Çeviren: Hüseyin Okur, Semerkand, İstanbul.
  • Goodman, L.(2003)İslâm Hümanizmi, Çeviren: Ahmet Arslan, İletişim Yayınları.
  • Hitti, K. P. (1980)Siyâsal ve Kültürel İslâm Tarihi II. Cilt,Boğaziçi Neşriyat. İstanbul.
  • İbn Teymiyye (1999)Es-siyasett’üş Şeriyye, (Siyaset), Çevirmen: Vecdi Akyüz, Dergah yayınları, İstanbul.
  • İbn Teymiyye (2001)Bir İslâm kurumu Olarak Hisbe , Çeviren Vecdi Akyüz, İnsan Yayınları,İstanbul.
  • İbn Teymiyye (2011)Müslümanların Kâfirlerle İlişkileri , Çeviren: İsa Canpolat,Takva Yayınları,İstanbul.
  • İnalcık, H.(2000)Osmanlı İmparatorluğu’nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi , Çeviren Halil Berktay, Eren Yayınları, İstanbul.
  • Mâverdî (1994)El Âhkâmu’l SultaniyeÇeviren: Ali Şafak, Bedir Yayınları, İstanbul.
  • Meloy, L. John (2003) “The Merits of Economic History, Re-Reading al -Maqrizi‟s Ighathah and Shudhur” Mamluk Studies Rewiew Vol VII, no 2: 183-203.
  • Merçil, E. (2000)Türkiye Selçuklularında Meslekler, TTK Yayınları, Ankara.
  • Nizam‟ül Mülk (2007)Siyasetnâme,Hazırlayan Sadık Yalsızuçanlar, Lacivert Yayıncılık, İstanbul,2007.
  • Rapoport, Y.(2004) “Invisible Peasants, Marauding Nomads: Taxation Tribalism and Rebellion in Mamluk Egypt, Mamluk Studies Rewiew Vol VIII no 2: 1-22.
  • Rosenthal, E.(1996)Ortaçağ’da İslâm Siyaset Düşüncesi, Çeviren Ali Çaksu, İstanbul.
  • Roux, J.P. (2001)Moğol İmparatorluğu Tarihi, Çevirenler: Aykut Kazacıgil- Ayşe Bereket, Kabalcı Yayınları, İstanbul.
  • Sa‟lebî (2005)Adabu’l Taht (Taht Âdabı), Çeviren: M. Hilmi Özev, Bordo Siyah yayınları, İstanbul.