1701 YILINDA İKİ KUTSAL ŞEHİRDE (MEKKE VE MEDİNE) GERÇEKLEŞTİRİLEN MEVLİD-İ ŞERİF MERASİMİ MASRAFLARI

Mevlid, Hz Peygamber’in doğumunu ve doğum yıldönümünün de yapılan merasimi ifade etmektedir. Bu sebeple Müslümanlar arasında “mevlid” büyük önem arz etmektedir. İslam dünyasında ilk mevlid merasimleri Şiî Fatımî Devleti tarafından yapıldığı bilinmektedir. Türk toplumlarında ise ilk mevlid kutlamaları son derece dindarlığıyla bilinen Selçuklu Erbil Atabeyi Muzafferüddin Gök (1190-1232) tarafından düzenlenmiştir. Hz. Peygamber’e büyük bir sevgi besleyen ve hürmet gösteren Osmanlı Devleti’nde ise mevlid merasimleri Kanuni Sultan Süleyman döneminde devlet protokolüne girmiş, III. Murad döneminde ise resmiyet kazanmıştır. Osmanlılarda mevlid merasimlerinde minarelerde kandiller yakılır ve camilerde mevlidler okutulurdu. Ayrıca devlet erkânının ve halkın ileri gelenlerinin katılımıyla sarayda görkemli mevlid törenleri düzenlenmekteydi. Kutsal topraklara büyük hürmet gösteren Osmanlı Devleti Yavuz Sultan Selim döneminde Hicaz Bölgesi’nin idaresini ele aldıktan sonra Haremeyn-i Şerif’e hac mevsiminde “surre” adıyla para ve değerli eşyalarınsan oluşan surre alaylarını düzenli bir şekilde göndermiştir. Bununla birlikte Osmanlı Devleti, Haremeyn-i Şerif’e mevlid-i şerif masrafları olarak kumaş, nakit ve merasimler için çeşitli malzemeler göndermiştir. Çalışmada, 1701 yılında Haremeyn-i Şerifeyn Evkafı tarafından Mekke, Medine’ye gönderilen Mevlid-i Şerif masrafları ele alınmıştır. Masraflar yoluyla Mekke ve Medine şehirlerindeki görevlilerin isimleri, bürokratik olarak bu kişilerin aldıkları hediyeler yoluyla rütbeleri, nakit yardımlar yoluyla Harem-i Şerif ve Mescid-i Nebevi’deki görevliler ve merasimler esnasında kullanılan malzemeler yoluyla da organizasyonun şekli ortaya konulabilmektedir. Bunlarla birlikte malzemenin bölgeye ulaşmasında lojistik bilgileri de masraf verileriyle ortaya konulabilmektedir.

___

  • Vakıflar Genel Müdürlüğü Arşivi. Vakfiye Defterleri 734.
  • Akakuş, R. (2007). “Reisülkurra”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. (C. 34, 545-546). İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Akarpınar, R. B. (1999). Türk Kültüründe Dinî Törenler ve Mevlid Kutlamaları. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi. Ankara.
  • Alikılıç, D. (2004). Osmanlı’da Devlet Protokolü ve Törenler İmparatorluk Seronomisi. İstanbul: İstanbul Tarih Düşünceleri Kitapları.
  • Atalar, M. (2015). Osmanlı Devleti’nde Surre-i Hümayun ve Surre Alayları. İstanbul: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Apak, A. (2010). “Şeybe”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. (C. 39, 47-48). İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Aslan, H. (2009). “Osmanlı İmparatorluğunda Mübarek Gün ve Gecelerinde Kandiller”. İstem Dergisi, 7(13). 199-231.
  • Ayverdi, İ. Misalli Büyük Türkçe Sözlük. Erişim Tarihi: 10.06.2023 http://lugatim.com/
  • Bozkurt, N. ve Küçükaşçı, M. S. (2004). “Mescid-i Nebevi”. Türkiye Diyanet Vakfi İslam Ansiklopedisi. (C 29, 282-290). İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Buzpınar, Ş. T. ve Küçükaşçı, M. S. (1997). “Haremeyn”. Türkiye Diyanet Vakfi İslam Ansiklopedisi. (C 16, 153-157). İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Buzpınar, Ş. T. (2009). “Surre”. Türkiye Diyanet Vakfi İslam Ansiklopedisi. (C 37, 567-569.). İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Can, M. (2020). “Osmanlı Kültüründe Mevlid-i Şerîf Geleneği”. Fârâbi Anısına Türkiye ve Türk Dünyası Araştırmaları-II. (S.141-142). Gaziantep: İksat Yayınları.
  • Çelebi, S. (2022). Süleyman Çelebi Vesîletü’n Necât Mevlid-i Şerif. İstanbul: Cumhurbaşkanlığı İletişim Yayınları.
  • Çetin, O. (1987). “Tarihte İlk Mevlid Merasimleri”. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (2)2, 73-74.
  • Efe, A. (2010). “Türk Mevlid Geleneği”. Avrupa Üniversitesi İslam Araştırmaları Dergisi, 1(3), 9-30.
  • Erdoğdu, M. A. (2014). Defter-i Evkâf-ı Mekke-i Mükerreme ve Medine-i Münevvere Der Birgi. İzmir: Ege Üniversitesi Yayınları.
  • Güler, M. (2002). “Osmanlı Devleti’nde Haremeyn Vakıfları”. Türkler Ansiklopedisi. (C 10, 867-890). Ankara: Yeni Türkiye Yayınları.
  • Gündüz, A. (2018). Anadolu Ve Rumeli Vilayetlerindeki Haremeyn Şerifeyn ve Kudsi Şerif Vakıflarının Varidat Ve Masarifatı(1650-1651). İstanbul: Hiper Yayınları.
  • Karaca, F. (2002). “Kürk”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, (C 26, 568-570). İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Karataş, A. İ. (2008). “Osmanlı Toplumunda Hz. Peygamber’in Sevgisinin Bir Tezahürü Olarak Kurulan Mevlid Vakıfları”. İstem Dergisi, 6 (11), 44-77.
  • Kars, R. (2020). Haremeynü’ş-Şerifeyn ve Bağlı Birimlerine Ait Gelir ve Masrafları İhtiva Eden 1175 Nolu Vakıf Muhasebe Defteri. İstanbul: Kriter Yayınevi.
  • Koca, F. (2019). “Dinî Mûsikî Formu Olarak Mevlîd ve Dobruca Besteli Mevlîdi”. Diyanet İlmî Dergi, Sayı: 55(1), 155-182.
  • Kurşun, Z. (2017). “Hac Ve İktidar:Haremeyn’de Erken Dönem Osmanlı İmar Faaliyetleri”. Fsm İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, (9). 281-311.
  • Küçükaşçı, M. S. (2003), “Mekke”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. (C. 28, 555-575). İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Mevlid-i Şerif Resmi: (Erişim Tarihi: 8.04.2023 Https://Www.Fikriyat.Com/Tarih/2017/11/20/Osmanli-Doneminde-Mevlid-Merasimi
  • Okiç, T. (1975). “Çeşitli Dillerde Mevlidler ve Süleyman Çelebi Mevlidinin Tercemeleri”. Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı (1). 22-23.
  • Özel, A. (2002). “Mevlid: Tarihi ve Dini Hükmü”. Divan Disiplinlerarası Çalışma Dergisi, (1). 235-246.
  • Özel, A. (2004). “Mevlid”. Türkiye Diyanet Vakfi İslam Ansiklopedisi. (C. 29, 475-479). İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Öztürk, N. (1995). “Evkâf-ı Haremeyn Nezâreti”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. (C 11, 521-524). İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Paşa, E. S. (2018). Mir’âtül-Haremeyn. (1 cilt). İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları.
  • Pekolcay, A. N. (2004). “Mevlid”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. (C 29, 485-486). Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Seydi, B. A. (1973). Teşrifât ve Teşkilatımız. İstanbul: Kervan Kitapçılık Yayınları.
  • Şeker, M. (2004). “Mevlid”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. (29 Cilt, 480-482). İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Şen, İ. ve Çakır, A. (2020). “Osmanlıda Resmi Kandil Merâsimleri ve Mûsiki”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (48). 246-264.
  • Timurtaş, F. (1990). Türk Klasikleri Mevlid Süleyman Çelebi. İstanbul: Mili Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Turabi, A. H. (2017). Türk Din Musikî. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Yenibaş, H. (2012). “Selçuklular Döneminde Sivil Mevlid Merâsimleri”. Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, 99 (196). 107-108.
  • Yavuz, K. (2010). “Süleyman Çelebi’nin Yaşadığı Zamanda Türk Edebiyatı”, Yazılışının 600. Yılında Bir Kutlu Doğum Şaheseri Uluslararası Mevlid Sempozyumu, (178-242). İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Yıldız, A. (2015). Mevlid Şemsettin Sivasi. Sivas: Asitan Yayıncılık.
Yönetim Bilimleri Dergisi-Cover
  • ISSN: 1304-5318
  • Başlangıç: 2003
  • Yayıncı: Yönetim Bilimleri Dergisi
Sayıdaki Diğer Makaleler

BİYOKAPASİTE VERİMLİLİĞİ VE EKONOMİK BÜYÜME ARASINDAKİ İLİŞKİ: AVRUPA İÇİN SUR MODEL ANALİZİ

Aslı OKAY TOPRAK

Düzeltme: Nükleer Silahların Yayılmasının Önlenmesi Anlaşması Çerçevesinde Nükleer Teknolojinin “İki Yüzlü” Yapısı

Çiğdem PEKAR

TURİZM Ve C02 EMİSYONLARININ SAĞLIK HARCAMALARI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: TÜRKİYE İÇİN ARDL SINIR TESTİ

Onur YAĞIŞ, Mustafa TORUN

Gelişmekte Olan Ülkelerde Doğrudan Yabancı Yatırımlar, Yüksek Teknoloji İçeren Ürün İhracatı ve Ekonomik Büyüme Arasındaki İlişki

Volkan BEKTAŞ, Bersu BAHTİYAR

ÇEVRİMİÇİ EĞİTİM UYGULAMASININ İİBF ÖĞRETİM ÜYELERİ ÜZERİNE ETKİLERİ

Yakup ÖZKAYA, Aytaç DURAN, Kıvanç DEMİRCİ

TÜRKİYE’DE GIDA VE ALKOLSÜZ İÇECEK FİYATLARININ ANALİZİ: 2002-2022 DÖNEMİ NEDENSELLİK VE EŞBÜTÜNLEŞME BULGULARI

Çağatay TUNÇSİPER, Dilek SÜREKÇİ YAMAÇLI

LOJİSTİK PERFORMANSIN DIŞ TİCARETE ETKİSİNİN SİSTEMATİK LİTERATÜR ÇALIŞMASI KAPSAMINDA İNCELENMESİ

Yasin GÜLTEKİN, Alparslan KAPLAN

Cumhuriyetin Yüzüncü Yılında Türkiye'nin İnsani Diplomasisinin Evrimi : Sosyal İnşacı Perspektif

Hasan ULUSOY

1701 YILINDA İKİ KUTSAL ŞEHİRDE (MEKKE VE MEDİNE) GERÇEKLEŞTİRİLEN MEVLİD-İ ŞERİF MERASİMİ MASRAFLARI

Esra EVRAN, Kadir ARSLANBOĞA

İş İlişkisi Devam Ederken Serbest Zaman Kullandırılmaksızın Yıllık İzin Ücreti Adı Altında Ödenen Ödemelerin Değerlendirilmesi

Ömer KURTAR, İbrahim SUBAŞI