OĞUZ ATAY'IN ROMANLARINDA iNTİHAR

Oguz Atay'ın Tutunamayanlar ve Tehlikeli Oyunlar romanları intihar temasını işleyen kendisinden önceki romanlardan ayrılır. Onun müntehir kişileri kendi bil gilenme süreçleri ile Turkiye'de yaşanan süreç arasındaki uçurumda kalırlar. Onlar, Batılı modernist düşünceye yaklaşan Turk aydınları olarak kendi toplumlarındaki değişmezliği görürler. Bu nedenle içine düştükleri çıkışsızlığı ironiyle eleştirmeye başlarlar. Bilgi çatıması nihayetinde depresyonu getirir ve ontolojik bir nedenle intihar ederler. Türk romanında gerçekliğin ironiyle tartışıldığı bu eserler, yapı ve kompozisyon açısından da intihar temasın gerekli zemine taşıyarak işler.

SUICIDE IN OĞUZ ATAY'S NOVELS

OguzAtay's novels "The Ones Who Can Not Hang On" and "Dangerous Games" are different from other novels that cover the suicide theme. There is a huge gap between the process of enlightenment of his heroes who commit suicide and the processin Turkey. They, as Turkish intellectuals who approach Western modernist thought, see stead fastness against the change in their own society. Therefore they began to criticize the situation they have been by irony. The conflictfinally brings depression and they commit suicide for ontological reasons. These works in which reality is discussed by irony in Turkish novel, analyse the suicide theme by bringing it onto necessaryground in terms of structure and composition. 

___

  • Alvarez, Al, (2007), Kan Dökücü Tanrı, (çev. Zuhal Çil Sarıkaya), öteki Yayınevi, İstanbul.
  • Arkun, Nezahat, (1978), İntiharın Psikodinamikleriİ, Ü Edebiyat Fakültesi Yayınları, İstanbul.
  • Atay, Oğuz, (1999a), Tutunamayanlar1, 6. bs., İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Atay, Oğuz, (1999b.), Tehlikeli Oyunlar, 6. bs., İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Ahlgan, Yusuf, (1974), Anayurt Oteli, 2. bs., Bilgi Yayınları, Ankara.
  • Belge, Murat, (1994), Edebiyat Üstüne Yazılar, Yapı Kredi Yayınlan, İstanbul.
  • Camus, Albert, "Uyumsuz ve İntihar (I:absurde et Suicide)", (çev. Başar Sabuncu), Değişim, (İntihar Özel Sayısı), S. 9, 15 Temmuz 1962, s. 2-3.
  • Demiralp, Oğuz, (2007), "Oğuz Atay'ı Değerlendirmek Yolunda", Oğuz Atay'a Armağan Türk Edebiyatının Oyun/Bozan'ı, (hzl. Handan İnci), İletişim Yayınlan, İstanbul.
  • Demiralp, Oğuz, "Yeniden Huzur", Kitap-lık, S. 118, Temmuz-Ağustos 2008, s. 49-56.
  • Durkheim, Emile, (1992), İntihar, (çev. Özer Ozankaya), İmge Kitabevi, İstanbul.
  • Ecevit, Yıldız, (2005), "Ben Buradayım ... " Oğuz Atay'ın Biyografik ve Kunnaca Dünyası, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Edgü, Ferit, "İntiharın İlişkileri", Yeni Dergi, (İntihar Özel Sayısı), S. 41, Şubat 1968, s. 99-109.
  • Göçgün, Önder, (191:!7)H, üseyin Rahmi Gürpmar'm Roman/an ve Romanlarında Şahıslar Kadrosu, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, İstanbul.
  • İleri, Selim, (2006), CehennemK raliçesi,5 . bs., Doğan Kitap, İstanbul.
  • İnan, Abdülkadir, (2000), Tarihte ve Bugün Şamanizm, Materyaller ve Araştırmalar, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara.
  • İnci, Handan, (2007), "Oğuz Atay'm Eserleri İçin Açıklamalı Dizin", Oğuz Atay'a Armağan Türk Edebiyatının Oyun/Bozan'ı, (hz!. Handan İnci), İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Jqmison, Kay Redfield, (2004), Erken Çöken Karanlık İntiharı Anlamak, (çev. Emine Bademci), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • (Kalpakçıoğlu), Fethi Naci, (1990), Türkiye'de Roman ve Toplumsal Değişme, 2. bs., Gerçek Yayınları, İstanbul.
  • Kaplan, Mehmet, (1987), Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar 2, Dergah Yayınları, İstanbul.
  • Kur'iin-ı Kerim ve Açıklamalı Mefili, (2001), (hzl. Hayrettin Karaman vd.), Türkiye Diyanet Vakfı Yayınlan, Ankara.
  • Moran, Berna, (1991), Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 1, 4. bs., İletişim Yayınlan, İstanbul.
  • Moran, Berna, (1990), Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 2, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Narlı, Mehmet, (2007), Roman Ne Anlatır, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Okay, M. Orhan, İlk Türk Pozitivist ve Natüralisti Beşir Fuat, Dergah Yayınları, İstanbul, (ts).
  • Özek, Metin, "İntihar ya da Hiçe Dönüştürme", Yeni Dergi, S. 41, Şubat 1968, s. 70-98.
  • Özkınmlı, Atilla, (1994), Romanların Dünyasıııda, Ümit Yayınları, Ankara.
  • Parla, Jale, (2000), Don Kişot'tan Bugüne Roman, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Tanpınar, Ahmet Hamdi, Huzur, Tercüman 1001 Temel Eser, (baskı yeri ve tarihi yok).
  • Tanpınar, Ahmet Hamdi, (1996), Yaşadığım Gibi, (hzi. Birol Emil), 2. bs., Derg:'lh Yayınları, İstanbul.
  • Touraine, Alain, (1995), Modernliğin Eleştirisi, (çev. Hülya Tufan), 2. bs., YKY, İstanbul.
  • Türkmen, Fikret, (1983), Tahir ile Zühre, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınlan, Ankara.
  • Ulutaş, Nurullah, (2006), Tiirk Romanında İntihar (1872-1960),U ludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış doktora tezi).
  • Yalçın, Alemdar, (2003), Siyasal ve Sosyal Değişmeler Açısından Cumhuriyet Dönemi Çağdaş Türk Romanı, Akçağ Yayınlan, Ankara.
  • Zebidf, Abdi'l-latif-ez, (1987), Sahih-i Buhari Muhtasarı Tecrid-i Sarih Tercemesi ve Şerhi, (Mütercimi ve şarihi: Kalmil Miras), c. XII, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara.