HASAN ALİ TOPTAŞ’IN BENİ KÖR KUYULARDA ROMANINDA BİREYİN ÜÇ HALİ

Hasan Ali Toptaş, son dönem Türk romancıları arasında kaleme aldığı postmodern tarzdaki eserleriyle adından sıkça söz ettirir. Eserlerinde büyülü gerçeklikten, üstkurmacadan ve metinlerarasılıktan yararlanan Toptaş’ın 2019’da yayımlanan Beni Kör Kuyularda romanı birçok açıdan postmodern hüviyete sahiptir. Ankara’nın kenar mahallelerinden birinde Güldiyar adındaki kızın gözlerinden yaş yerine taşların düşmesiyle gelişen olayları işleyen roman, insandaki seyretme merakına dikkat çeker. Bireyin sürüklendiği çıkmazda ne tür sıkıntılar çektiği ve karşılaştığı problemlerin yaşamına nasıl etki ettiğini konu alan romanda bir yandan empati duygusunun yitimine diğer yandan çağımız insanın yüzleşmek zorunda kaldığı sorunlara değinilir. Bireyin yaşadıkları neticesinde varoluşsal olarak yaşadığı dönüşümlere odaklanan roman, çağımız insanın bazı davranışlarına eleştiriler yöneltir. Bu çalışmanın amacı Beni Kör Kuyularda romanında seyir nesnesine dönüşen, sömürülen ve şizofren olan bireyin hallerini ele alıp incelemektir.

THE THREE STATES OF AN INDIVIDUAL IN THE NOVEL OF HASAN ALİ TOPBAŞ CALLED BENİ KÖR KUYULARDA

Hasan Ali Toptaş often makes a distinguished name for himself among the last period Turkish novelists with his postmodern novels. In his novel called “Beni Kör Kuyularda” published in 2019, he referred to the magical realism, metafiction and postmodern identity in many ways. The novel addressing the events starting with stones falling from the eyes of a girl, called Güldiyar living in a suburb of Ankara instead of tears, draws attention for the curiosity of people. In the novel, what kind of troubles the individual suffer in a deadlock and how the problems encountered affects her life are described. The lost sense of empathy and the problems faced by our are also addressed. The aim of this study is to discuss and examine the states of an individual exploited and schizophrenic became an object of watching, in the novel Beni Kör Kuyularda.

___

  • Abdulhamid, Muhsin (1993). İslâm ve Toplumsal Kalkınma. Mehmet Çakır (Çev.). İstanbul: Koba.
  • Akçam, Alper (2010). “Hasan Ali Toptaş Yazınında Çokseslillik”. Efendime Söyleyeyim içinde. Mesut Varlık (Haz.) İstanbul: İletişim.
  • Altay, Derya (2005). “McLuhan”. Kadife Karanlık içinde. Nurdoğan Rigel (Haz.). İstanbul: Su, s. 9-74.
  • Baudrillard, Jean (2011). Simülakrlar ve Simülasyon. Oğuz Adanır (Çev.). İstanbul: Doğu-Batı.
  • Bollas, Christopher (2018). Güneş Patladığında Şizofrenin Gizemi. Memet Gürsel (Çev.). İstanbul: Yapı Kredi.
  • Budak, Selçuk (2009). Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim Sanat.
  • Cioran, Emil Michel (2013). Çürümenin Kitabı. Haldun Bayrı (Çev.). İstanbul: Metis.
  • Debord, Guy (2016). Gösteri Toplumu. Okşan Taşkent-Ayşen Ekmekçi (Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Ecevit, Yıldız (2010). “Yokolmanın Estetiği ya da Türk Romanında Bir Romantik”. Efendime Söyleyeyim içinde. Mesut Varlık (Haz.).İstanbul: İletişim.
  • Eslek, İlhan- İlnem, Cem- Yener, Ferhan (1998). “Kronik Şizofren Hastalarda Ortaya Çıkabilen Depresyonun Parkinsonizm ve Negatif Belirtilerden Ayırt Edilmesi”, Düşünen Adam, 11 (2): 9-21.
  • Geçtan, Engin (1997). Psikodinamik Psikiyatri ve Normaldışı Davranışlar. İstanbul: Remzi.
  • Guntrip, Harry (2013). Şizoid Görüngü Nesne İlişkileri ve Kendilik. İpek Babacan (Çev.). İstanbul: Metis.
  • Han, Byung-Chul (2019a). Şeffaflık Toplumu. Haluk Barışcan (Çev.). İstanbul: Metis.
  • Han, Byung-Chul (2019b). Psikopolitika Neoliberalizm ve Yeni İktidar Teknikleri. Haluk Barışçan (Çev.). İstanbul: Metis.
  • Memmi, Albert (2009). Sömürgecinin Portresi Sömürgeleştirilenin Portresi. Şen Süer (Çev.). İstanbul: Versus.
  • Sartori, Giovanni (2006). Görmenin İktidarı. Gül Batuş-Bahar Ulukan (Çev.). İstanbul: Karakutu.
  • Sontag, Susan (2004). Başkalarının Acısına Bakmak. Osman Akınhan (Çev.). İstanbul: Agora.
  • Toptaş, Hasan Ali (2005). Uykuların Doğuşu. İstanbul: Doğan.
  • Toptaş, Hasan Ali (2017). “Başlarken Yalnızsın, Bitirdiğinde Daha da Yalnız (Söyleşiler)”. Mesut Varlık (Ed.). İstanbul: Everest.
  • Toptaş, Hasan Ali (2019). Beni Kör Kuyularda. İstanbul: Everest.