Gaston Bachelard’ın Mekân Algısı Ekseninde Pınar Kür’ün Öykülerinde Çocukluk Dünyası Üzerine Bir İnceleme

Modern Türk edebiyatının önde gelen kadın yazarlarından biri olan Pınar Kür, oyun yazarı, tiyatro eleştirmeni, çevirmen, roman ve öykü yazarı gibi yönleri ile edebiyat dünyasına damga vuran bir isimdir. Tiyatro oyuncusu olma arzusu ile yola çıktığı sanat yolculuğuna bir yazar olarak devam eden sanatçının 1970’li yılların başlarında Dost Dergisi’nde yayımlanan öyküleri ile öykücü kimliğini açığa vurduğu görülür. Bu makalenin amacı Bir Deli Ağaç (1981), Akışı Olmayan Sular (1983) ve Hayalet Hikâyeleri (2004) adlı öykü kitapları üzerine yapılan incelemede çocukluk dünyasına önem verdiği tespit edilen Pınar Kür’ün kadın ve erkek kahramanların ruhsal serüveni üzerine odaklı öykü evrenine Gaston Bachelard’ın mekân algısı ekseninde çocukluk dünyası üzerinden bir bakış sergilemektir.

A Research on the World of Childhood in the Stories of Pınar Kür in the Axis of Space Perception of Gaston Bachelard

Pınar Kür, one of the leading women writers of modern Turkish literature, is a name that marked the world of literature with her features such as playwright, theater critic, translator, novel and story writer. It is seen that the artist continuing her art journey as a writer with the desire to become a theater actor reveals her identity as a storyteller with her stories published in Dost Magazine between 1971-1973. The aim of this article is to exhibit an overview on childhood world on the axis of Gaston Bachelard’s perception of space to the story universe focused on the spiritual adventure of the male and female heroes of Pınar Kür, who was determined to give importance to the world of childhood in the analysis of her story books called Bir Deli Ağaç (1981), Akışı Olmayan Sular (1983) and Hayalet Hikayeleri (2004).

___

  • Bachelard, Gaston (2018). Mekânın Poetikası. Alp Tümertekin (Çev.). İstanbul: İthaki.
  • Ciravoğlu, Öner (1981). “Pınar Kür’e Sorular”. Yazko Edebiyat, 6: 114-119.
  • Eagleton, Terry (2011). Edebiyat Küramı Giriş. Tuncay Birkan (Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Ertop, Konur (2017). “Eski, gizemli, sevgi ve acı dolu bir apartmanda”, (Erişim Tarihi: 16.07.2019).
  • Freud, Sigmund (1999). Sanat ve Edebiyat. Emre Kapkın, Ayşen Tekşen Kapkın (Çev.). İstanbul: Payel.
  • Freud, Sigmund (2003). Cinsiyet ve Psikanaliz. Zeki Yıldırım (Çev.) Ankara: Yeryüzü.
  • Freud, Sigmund (2012a). Psikanaliz Üzerine. Kâmuran Şipal (Çev.). İstanbul: Cem.
  • Freud, Sigmund (2012b). Psikanaliz Üzerine konferanslar. İhsan Kırımlı (Çev.). Ankara: Alter.
  • Freud, Sigmund (2013). Metapsikoloji. Emre Kapkın, Ayşen Tekşen Kapkın (Çev.). İstanbul: Payel.
  • Freud, Sigmund (2013). Psikanalize Giriş Nevrozlar. Kâmuran Şipal (Çev.). İstanbul: Say.
  • Kurdakul, Şükran (1982). “Özel Bölüm: Toplumsal Gelişmeler Karşısında Kadın Sanatçılarımız”. Sanat Olayı, 14: 53-74.
  • Kür, Pınar (2017a). Akışı Olmayan Sular. İstanbul: Can.
  • Kür, Pınar (2017b). Bir Deli Ağaç. İstanbul: Can.
  • Kür, Pınar (2017c). Hayalet Hikâyeleri. İstanbul: Can.
  • Sevil, Necmettin (1982). “Yaşam ve ölüm öyküleri”. Çağdaş Eleştiri, 1: 54-55.
  • Söğüt, Mine (2006). “Pınar Kür: Ben hiçbir zaman “okur ne istiyor” diye düşünerek yazmadım”. Hürriyet Gösteri Sanat Edebiyat Dergisi, 279: 5-11.
  • Söğüt, Mine (2016). Aşkın Sonu Cinayettir Pınar Kür ile Hayat ve Edebiyat. İstanbul: Can.
  • Yılmaz, Zerrin (2004). “Pınar Kür ile Söyleşi “Her öykümün arkasında bir başka öykü gizli”. E Aylık Kültür ve Edebiyat Dergisi, 63: 10-15.