Yok Olan Yazar, Var olan Seyirci: Tim Crouch The Author

Yirminci yüzyılın ikinci yarısı, Edward Bond, Mark Ravenhill ve Sarah Kane gibi oyun yazarlarının farklı ve şok edici trajedilerini içeren Suratına Tiyatro döneminin etkisi altındadır. Çağdaş İngiliz oyun yazarlığı bağlamında Martin Crimp, Simon Stephens ve Tim Crouch’un oyunlarıyla sözsel ve politik tiyatro Yirmi Birinci yüzyıl’ın ilk zamanlarında yerini almıştır. Ünü hem Britanya hem de Avrupa’ya yayılan, en önemli çağdaş oyun yazarlarından biri olan Tim Crouch, deneysel ve postdramatik türdeki oyunları ile birlikte çağdaş İngiliz tiyatrosuna çok büyük ölçüde katkı yapar. Bu çalışma, Tim Crouch’un şiddet içeren, şok ve rahatsız edici The Author (Yazar) oyununu çağdaş tiyatroda aktif sorgulama, seyirci katılımı, tepkisi ve sorumluluğu bağlamında ele alır. Oyun, çağdaş performansta ses ve konuşmaların farklı kullanımlarını sorunsallaştırmak için seyirci deneyimi ile ilgili kritik bir bağlantı sunar. Bu çağdaş performans Roland Barthes’ın terminolojisi ve ünlü nitelemesi “Yazarın Ölümü” ne gönderme yaparak seyircinin aktif katılımını amaçlar ve sorumluluğunu anımsatır.     

___

  • Allen, G. (2004). Roland Barthes. London: Routledge.
  • Angelaki, V. (2013). “Whose Voice? Tim Crouch’s The Author and Active Listening on the Contemporary Stage”. Silles Critiques, 16(13), s.1-16.
  • “An Article by Tim Crouch”. http://www.timcrouchtheatre.co.uk/shows/the-author/the-author. (16.03.2018).
  • Barthes, R. (1974). S/Z. New York: Hill & Wang.
  • --- (1977). Image Music Text. Fontana Press: London.
  • Biçer, A.G. (2016). “Tim Crouch’tan Çağdaş Dünyanın Suç Ortaklığına Davet”. Deniz Bozer (Ed.), Postdramatik Tiyatro ve İngiliz Tiyatrosu (s.144-168) Mitos Boyut: İstanbul.
  • Bottoms, S. (2011). “Introduction.” Tim Crouch, Tim Crouch: Plays One. Londra: Oberon, içinde s.11-20.
  • Cavendish, D. (2009). “The Author at the Royal Court Theatre Upstairs, review.”, The Telegraph. https://www.telegraph.co.uk/culture/theatre/theatre-reviews/6250036/The-Author-at-the-Royal-Court-Theatre-Upstairs-review.html. (16.03.2018).
  • Crouch, T. (2011a). Plays One. Oberon Books: London.
  • --- (2011b). “The Author: Response and Responsibility.” Contemporary Theatre Review 21(4) s.416-422.
  • “England by Crouch”. http://www.timcrouchtheatre.co.uk/shows/england. (16.03.2018).
  • Gardner, L. (2009). “The Author”. The Guardian.https://www.theguardian.com/stage/2009/sep/30/the-author-review. (06.03.2018).
  • Hale, D. J. (2006). The Novel: An Anthology of Criticism and Theory 1900-2000.Oxford: Blackwell.
  • İlter, S. (2011). “ ‘A Process of My Transformation’: Tim Crouch on My Arm.” Contemporary Theatre Review 21(4) s.394-404.
  • Lane, D. (2010). Contemporary British Drama. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • Lehmann, H. T. (2006). Postdramatic Theatre. Londra: Routledge.
  • Mcmillan, J. (2010). “The Author.” The Scotsmen.http://edinburghfestivals.com/viewreview.aspx?id:1424. (09.03.2018).
  • Radosavljevic, D. (2013). Theatre Making: Interplay Between Text and Performance in the 21st Century. Londra: Palgrave Macmillan.
  • Rebellato, D. (2013). Modern British Playwriting 2000-2009. Londra: Bloomsbury Methuen Drama, s.125-144.
  • Sierz, A. (2009). “The Author, Royal Court”.http://www.sierz.co.uk/reviews/author-royal-court/. (12.02.2018).
  • Verini, B. (2011). “Review: The Author. Variety.http://variety.com/2011/legit/reviews/the-author-1117944671/ (09.03.2018).
  • White, G. (2013). Audience Participation in Theatre: Aesthetics of the Invitation. New York: Palgrave Macmillan.
  • Willet, J. (2001). Brecht on Theatre: The Development of an Aesthetic. (Çev: John Willet), Londra: Methuen.
  • Woddis, C. (2009). “The Author”. Reviews Gate.http://www.reviewsgate.com/index.php?name=News&file=article&sid=4747. (16.03.2018).