Sanatta Değişen Paradigmalar: Sanatçı, Eser ve Alıcı İlişkisi

Sanatın tarihsel sürecinde sanatçının alıcıyla olan ilişkisi farklılık göstermiştir. Bu farklılığı yaratan en önemli neden, toplumun sanatı görme biçimidir. Dolayısıyla araştırmanın amacı sanatçı ve alıcı arasındaki gelişimin ve değişimlerin neler olduklarını tespit etmektir.     Araştırmanın kapsamı ve konusu 20. yüzyılın ilk çeyreğinde ortaya çıkan sanatçılar, 1970’li yıllardaki sanat olayları ve 15. İstanbul Bienali’ne katılan sanatçılar ile sınırlandırılmıştır. Araştırmanın problemleri şu şekilde sıralanabilir: Sanat tarihinde alıcının sanatçı ve eser karşısında nasıl bir değişimi olmuştur? Eserlerin metalaşmasında alıcının bir etkisi var mıdır? Güncel sanatın post yapısalcı ve eklektik anlayışına göre sanatçı, eser ve alıcı ilişkisi nasıl değerlendirilmelidir? Konu içerisinde Édouard Manet, Alejandro Almanza Pereda ve Njideka Akunyili Crosby gibi sanatçılara yer verilmesinin nedeni yerleşik kalıpların dışında olmaları ve kavramsal sorgulamaları ele almalarıdır. Ayrıca bu sanatçıların eserleri sanatta meta olgusuna ışık tutacağı düşünülerek seçilmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılarak doküman analizi yapılacaktır.

Shifting Paradigms in Art: The Relationship Between The Artist, Work and Audience

The relationship the artist has with the buyer has varied during the historical process of art. The manner in which society perceives art is the foremost reason that creates this variation. Therefore, the purpose of this study is to identify what the developments and changes between the artist and the buyer are. The scope and topic of the study has been limited to artists who emerged in the first quarter of the 20th century, art events in the 1970’s, and artists participating in the 15th Istanbul Biennale. The primary problem that is posed in the research is as follows: in art history, how has the buyer changed when faced with the artist and the art work? Does the buyer have an influence on the commodification of art works? According to contemporary art’s post-structuralist and eclectic understanding, how should the relationship between the artist, work, and buyer be evaluated? The reasons why artists such as Édouard Manet, Alejandro Pereda, and Njideka Akunyili Crosby were included in the subject matter was that they are outside the stereotypical moulds and the manner in which they approach conceptual inquiry. In addition, the works of these artists were selected considering they would shed light on the commodity phenomenon in art. A document analysis will be carried out using qualitative research methods.

___

  • Altınkurt, L., Kalkan, A. (2012). “Günümüz Sanat Ortamında Çağdaş/Güncel Sanat Yaklaşımlarına İlişkin Sanatçı, Eleştirmen ve Sanat Galericilerinin Görüşleri”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 34, 128.
  • Antmen, A. (2014). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Ayaz, B. (2016). “Geç kapitalizm: Medya ve Sanatta İçeriğin Metalaşması ve Anlamsızlaşması”, Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi 1(1) 120.
  • Çakır, M. (2014). Görsel Kültür ve Küresel Kitle Kültürü. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Gans, J. H. (2014). Popüler Kültür ve Yüksek Kültür. (E.O. İncirlioğlu, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Gibney, S. (2018). The Art of Life: MacArthur Foundation "Genius" Fellow Njideka Akunyili Crosby uses art to tell the story of Nigerians living in America. Crisis (15591573), 125(1), 18.
  • Gombrich, E. H. (2012). Sanatın Öyküsü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Groys, B. (2014). Sanatın Gücü. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • İstanbul Kültür Sanat Vakfı. (2017). İyi Bir Komşu 15. İstanbul Bienali. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Özbek, Y. (2013). Postmodernizm ve Alımlama Estetiği. Konya: Çizgi Kitabevi Yayınları.
  • Şahin, H. (2013). “Postmodern Sanatta Eklektik Nesneler”, Karadeniz Araştırmaları 36, 243.
  • Şahiner, R. (2013). Sanatta Postmodern Kırılmalar. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Tapies, A. (2014). Sanat Pratiği. (İ. Birkan, Çev.). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Ungvarsky, J. (2016). Joseph Beuys. Salem Press Biographical Encyclopedia.
  • Yılmaz, M. (2013). Modernden Postmoderne Sanat. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Yılmaz, M. (2009). Sanatın Felsefesi Felsefenin Sanatı.(N. Özüaydın, Çev.). Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Yılmaz, M. (2012). Sanatın Günceli Güncelin Sanatı. Ankara: Ütopya Yayınları.