British Museum’da Sergilenen Klasik Osmanlı Dönemi İznik Seramikleri

Klasik Osmanlı döneminde üretilen seramikler genel bir çerçevede değerlendirildiğinde birçok farklı kap tipinin üretilmeye başladığınıgörebiliriz. Bu dönemde üretilen kaplarda görülen artışın sebebi Osmanlı devletinin bir imparatorluk olmasından ilerigelmektedir. Bu sayede dönemin ihtiyaçlarına cevap verebilen kaplar üretilmeye başlamış ve belirli bir zamandan sonra koleksiyonlardayerlerini alan eserler haline dönüşmüştür.Bu çalışma, British Museum’da online olarak sergilenen Klasik Osmanlı Dönemi seramiklerine ait 25 farklı kapalı kap biçimiüzerine yapılmış bir araştırmadır. Bu kaplar üretim biçimlerine göre farklı isimlerde altında gruplandırılmıştır. Her grup kendiiçerisinde üretim özelliklerine göre alt gruplara ayrılmış ve genel özellikleri verilmiştir.

___

  • Arseven, C. E. (1943). Sanat Ansiklopedisi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Aslanapa, O. (1965). Anadolu’da Türk Çini ve Keramik Sanatı. İstanbul: Türk Kültürü Araştırma Enstitüsü Yayınları.
  • Atasoy, N.-J.Raby, (1989). İznik Seramikleri, İstanbul: TEB Yayınları.
  • Akkoyunlu, Z. (2018-03-09). “Divanu Lugati’t-Türk’te Evirik (İbrik)”.http://www.turkbilig.com/pdf/200917-85.pdf adresinden alınmıştır.
  • Biçici, H. K. (2012). “İznik Müzesindeki Kandil ve Şamdan Motifli Mezar Taşları”, Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 7/3, Summer, s. 637-661, Ankara.
  • Bozkurt, N.-Ertuğrul, S. (1988). “İbrik” TDV İslam Ansiklopedisi, cilt: 21, s.372-376. http://www.tdvislamansiklopedisi.org/dia/pdf/c21/c210289.pdf Erişim tarihi:13.07.2015.
  • Carswell, J. (2012). Iznik Pottery, London, The British MuseumPress.
  • Gök, S. (2004). “2000 Yılı Beçin Kazısı’nda Bulunan Cam Kandil Hakkında” Sanat Tarihi Dergisi, Sayı: XIII/I, Nisan, s.33-41.
  • Gümüştekin, M. N. (2015). “Orta Anadolu’da Depas ve Tankard Tipi Kaplar”https://www.academia.edu/13288623/Orta_Anadoluda_Depas_ve_Tankard_Tipi_Kaplar
  • Henderson, J. (1989). “Teknik Açıdan İznik Seramikleri”, İznik Seramikleri, TEB yayınları, İstanbul, s.64-68.
  • Karamağralı, N. (2007). “Ahlat Sırlı Seramikleri”, Anadolu’da Türk Devri Çini ve Seramikleri, İstanbul, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Kolsuk, A. (1976). “Osmanlı Devri Çini Kandilleri”, Türk Etnografya Dergisi, Ankara, S.XV, s.73-91.
  • Lane, A. (1957). Later Islamic Pottery, Persia, Syria, Egypt, Turkey, London: Faber&Faber.
  • Lane, P. (1988). Ceramic Form, London: Colins Sons & Co.
  • Ökse, A. T. (1999). Ön Asya Arkeolojisi Seramik Terimleri, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • Önder, A.M. (2017).”Türkiye Müzelerindeki Klasik Osmanlı Dönemi Kapalı Formlu Seramikler” (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Tarihi Anabilim Dalı.
  • Şahin, F. K. (1999).‘‘Kulplu İznik Çini Bardakları’’, Antik Dekor, Sayı: 55, İstanbul, Kasım–Aralık, s.76-84. http://www.antikalar.com/kulplu-iznik-cini-bardaklar/ erişim tarihi: 12.10.2015.
  • Subaşı, E. (2016). “Sivas Maden Sanatına Ait Örneklerden Bir Grup İbrik” Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Van, sayı: 30, s.307-323.
  • Yetkin, Ş. (1986). Anadolu’da Türk Çini Sanatının Gelişmesi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi.